عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۱۴ فروردین

در این بسته خبری در مورد کریپتو ماینرها؛ اصلی‌ترین تهدید بدافزاری سال ۲۰۲۱، تا سه سال دیگر منتظر آیفون تاشو نباشید و عرضه گوشی‌های اپو سری K10 با تراشه جدید می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

یک‏‌سوم مردم جهان با اینترنت بیگانه‏‌اند

جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم جمعیت جهان هرگز تجربه‌ای از کار با اینترنت نداشته‌اند.

همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یک‌بار دیگر مهر تاییدی بر اهمیت ارتباطات در عصر مدرن زد. وابستگی به اینترنت و ابزارهای دیجیتال در دو سال اخیر بیشتر و بیشتر شد تا جایی که حتی آنهایی که قرابت چندانی با تکنولوژی نداشتند و همچنان به روش‌های سنتی روزمرگی‌هایشان را می‌گذراندند، به ناچار به این ابزارهای ارتباطی روی آوردند. با این همه اما توسعه‌نیافتگی همچنان بزرگ‌ترین سد در برابر رشد نفود اینترنت در سراسر جهان است.

گواه این موضوع جدیدترین گزارش منتشرشده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) است که نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم جمعیت جهان هرگز تجربه‌ای از کار با اینترنت نداشته‌اند. به تایید این گزارش، نزدیک به سه‌میلیارد نفر که برابر ۳۷‌ درصد از جمعیت کل جهان است تا حالا آنلاین نبوده‌اند.

چت با مخاطبان جدید در واتساپ راحت‌ترمی‌شود

برای کاربرانی که در برنامه بتای واتساپ حضور دارند، قابلیت‌های جدیدی مربوط به شماره‌های تلفن وجود دارد.

واتس‌اپ از شروع آرامی که یک دهه پیش در آیفون داشت، به یک سرویس پیام رسان بزرگ تبدیل شده و در حال حاضر پلتفرم پیام رسانی شماره یک در آمریکاست و اگر چه در چین مسدود شده است اما با بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه و پنج میلیارد دانلود در فروشگاه پلی استور گوگل، اپلیکیشن پیام‌رسان شماره یک در جهان است. برای کاربرانی که در برنامه بتای واتس‌اپ حضور دارند، قابلیتهای جدیدی مربوط به شماره‌های تلفن وجود دارد.

علاوه بر ایموجی‌های جدید و پیام صوتی به روزرسانی شده که اوایل هفته گذشته منتشر شدند، کاربران بتا ابزارهای جدیدی را برای تعامل با شماره تلفنهایی که پیام ارسال می کنند، دریافت کرده‌اند.

کریپتو ماینرها؛ اصلی‌ترین تهدید بدافزاری سال ۲۰۲۱

تحقیقات جدید نشان داد سرقت اطلاعات مهم یک شرکت ممکن است همچنان خبرساز شود اما بسیاری از تبهکاران سایبری همچنان ترجیح می دهند برای سود راحت، سریع و نسبتاً بی ضرر، کریپتو ماینرها را در دستگاه‌های متصل به شبکه وصل کنند.

کریپتو ماینرها با شناسایی ۱۵۰ هزار و ۹۰۹ مورد طی سال میلادی گذشته، اصلی‌ترین خانواده بدافزار در سال ۲۰۲۱ بودند.

استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتر مستلزم نیروی رایانشی قابل ملاحظه، اتصال اینترنتی فعال و برق زیادی است. تبهکاران سایبری راه‌های نصب ماینرهای رمزارز در دستگاههای آلوده را یاد گرفته و عایدی حاصل از این فعالیت‌ها را به آدرس کیف خصوصی خود ارسال می‌کنند.

تا سه سال دیگر منتظر آیفون تاشو نباشید

کاربران منتظرند اپل هم مانند سامسونگ، موتورولا و شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند دیگر، مدل تاشو از آیفون را عرضه کند اما به نظر می‌رسد باید چند سال دیگر هم منتظر بمانند.

مینگ چی کوئو، تحلیلگری که معمولاً منبع موثق اطلاعات اپل بوده است، در پیش بینی خود از عرضه آیفون تاشو در سال ۲۰۲۴ تجدیدنظر کرده و اکنون می‌گوید آیفون تاشو پیش از سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد.

اگر چه برای برخی از کاربران ممکن است انتظار طولانی‌تر برای آیفون تاشو مایوس کننده باشد اما این رفتار اپل کاملاً منطبق با رویکرد قبلی این شرکت است که منتظر می‌ماند یک فناوری اصلاح و کامل شود تا آن را به محصولات جدیدش اضافه کند.

پیش فروش گوشی Samsung Galaxy A73 با اینترنت 5G آغاز شد

قیمت و مشخصات دیگر گوشی سامسونگ گلکسی A73 5G در ادامه این مطلب قرار داده شده است.

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A73، 5G به طور رسمی برای پیش رزرو در دسترس قرار گرفته است و فروش آن از هشتم آوریل آغاز خواهد شد.

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A73، 5G در هند ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. این دستگاه برای پیش رزرو در یک فروشگاه الکترونیکی در هند دسترس است.

شیائومی ۱۲ الترا در نسخه‌هایی از جنس چرم، شیشه و سرامیک عرضه خواهد شد

در امروز شاهد انتشار گزارش جدیدی هستیم که خبر از عرضه گوشی شیائومی ۱۲ الترا در نسخه‌هایی از جنس شیشه، سرامیک و چرم مصنوعی را می‌دهد.

شاهد انتشار گزارش جدیدی از کشور چین هستیم که جزئیاتی از طراحی پرچمدار جدید شیائومی، یا همان گوشی شیائومی ۱۲ الترا را در اختیارمان قرار می‌دهند. به لطف مطالب فاش شده‌، تقریباً می‌دانیم که طراحی این گوشی چگونه خواهد بود و حالا نیز این گزارش به جنس بدنه و همچنین رنگ‌بندی این گوشی اشاره می‌کند.

گوشی شیائومی می ۱۱ الترا که در سال گذاشته روانه بازار شد؛ تنها دارای یک نسخه از جنس سرامیک بود. حالا اما، به نظر می‌رسد که شیائومی قصد دارد تا انتخاب‌هایی بیشتری را در دست کاربران قرار داده و گوشی شیائومی ۱۲ الترا را در سه نسخه متفاوت با بدنه‌هایی از جنس شیشه، سرامیک و چرم مصنوعی به بازار عرضه کند.

مکالمه نامحدود با پنج مشترک در طرح رمضان همراه اول

همراه اول در ماه مبارک رمضان امسال، فرصت مکالمه نامحدود با پنج شماره همراه اولی و برنده شدن در قرعه‌کشی ۳۰ جایزه ۱۰ میلیون تومانی را برای مشترکان خود فراهم کرده است.

همراه اولی‌ها امسال نیز می‌توانند با فعالسازی طرح ویژه ماه مبارک رمضان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، به استقبال این ماه پرفضیلت و البته با شکل و شمایلی متفاوت بروند.

این طرح ویژه که تمامی مشترکان همراه اول را در بر می گیرد، امکان مکالمه نامحدود با ۵ شماره همراه اولی را از آغاز این ماه مبارک (۱۴ فروردین ۱۴۰۱) تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ را فراهم می‌سازد.

MSI از SSD گیمینگ SPATIUM M۴۸۰ سازگار با PS5 رونمایی کرد

MSI در حال راه‌اندازی مدل جدید و سریع از سری محصولات SSD خود برا گیمینگ است و در جدیدترین اقدام خود SPATIUM M۴۸۰ PLAY را معرفی کرد. این محصول از NVMe M.2 و PCIe 4.۰ پشتیبانی می‌کند و از تمام نیازمندی‌های سخت افزاری پلی استیشن پنج عبور کرده است. MSI با عرضه‌ی این SSD ها هویت شرکت خود را در این بخش ارتقا می‌دهد و برای کمپانی، توانایی رقابت در زمینه‌ی محصولات رده‌بالای ذخیره‌ساز سریع را فراهم می‌کند.

طبق گفته MSI این محصولات با NAND flash کیفیت بالا و تراکم زیاد سه بعدی ساخته شده‌اند و با عملکرد عالی که دارند می‌توانند تا ۷۰۰۰ مگابایت در دقیقه را بخوانند. در SPATIUM M480 PLAY هیت سینک آلومینیومی با روکش دوگانه‌ی شفاف تعبیه شده و این محصول برای قراردادن در پلی استیشن پنج مناسب است.

صدا در مریخ با چه سرعتی منتقل می‌شود؟

سازمان فضایی ناسا با استفاده از تجهیزات ویژه کاوشگر استقامت در حال بررسی وضعیت انتشار صدا در مریخ است.

مریخ‌نورد استقامت از زمان فرود روی سیاره سرخ کمک شایانی به بررسی وضعیت انتشار صدا در مریخ کرده است. از یک سال پیش تاکنون میکروفون‌های این کاوشگر به طور دائم برای ضبط صداهای موجود در مریخ روشن هستند و در واقع دانشمندان می‌خواهند تفاوت انتشار امواج صوتی در این سیاره با زمین را دریابند.

با استفاده از اطلاعات ارسالی از کاوشگر استقامت مشخص شده است کمبود دی اکسید کربن در جو مریخ باعث می‌شود صدا در این سیاره آهسته‌تر از زمین منتقل شده و در نتیجه گام صدا بر سرعت آن تأثیر بیشتری می‌گذارد. روی زمین امواج صوتی معمولاً با سرعت هزار و ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت منتقل می‌شود و سرعت انتقال صدا در مریخ برابر با ۸۶۴ کیلومتر بر ساعت است. چنین شرایطی در مریخ به آن معنا است که هرچه شنونده در سیاره سرخ به منبع انتشار صدا نزدیک‌تر باشد سریع‌تر صدا را می‌شنود.

عرضه گوشی‌های اپو سری K10 با تراشه جدید

گوشی‌های هوشمند سری OPPO K10 با تراشه‌های Dimensity ۸۰۰۰ در ماه جاری عرضه می‌شوند.

طبق آخرین گزارش‌ها، شرکت اپو قصد دارد گوشی‌های سری K10 خود را در ماه جاری (آوریل) در بازار عرضه کند. این گوشی‌ها به تراشه‌های سری Dimensity ۸۰۰۰ مجهز خواهد بود.

شرکت اوپو در زمان عرضه تراشه‌های سری مدیاتک Dimensity ۸۰۰۰ اعلام کرده بود که گوشی‌های سری OPPO K10 اولین مدلی خواهد بود که به تراشه Dimensity ۸۰۰۰ مجهز می‌شود. اکنون، یکی از افشاگران برجسته دنیای فناوری با نام مستعار Digital Chat Station فاش کرده که گوشی‌های هوشمند آینده اوپو، پس از پنج آوریل (۱۶ فروردین) منتشر خواهد شد.

کد خبر 565740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.