بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت

سرمایه گذاران، ۲ عامل کلی را قبل از تزریق پول در بازار ارزهای دیجیتال، بررسی می‌کنند. اولین مورد اینکه میزان سودی که می‌توانند به دست بیاورند چقدر است و دومین مورد اینکه حداکثر ضرری که می‌توانند متقبل شوند چقدر است.

ارز دیجیتال، بازاری نسبتاً نوپاست که فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای کسب سود نشان داده‌است.

چشم‌انداز ارزهای دیجیتال

در صفحه خرید ارز دیجیتال از صرافی آنلاین تبدیل آمده‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربردهایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارزها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

احتمالاً با افرادی که تا کنون در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند و برای خرید ارز دیجیتال صرافی مربوط به آن را انتخاب کرده و در آن مشغول هستند، برخورد داشته‌اید. با بررسی دو شاخص میزان سود قابل‌کسب و میزان ضرر قابل‌کسب، تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری باید صورت بگیرد. البته نوع تحلیلی که با استفاده از سیستم آن، این شاخص‌ها به دست می‌آید نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که جلوتر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. سرمایه گذاران با در نظر گرفتن میزان سود خود به میزان ضرر (risk/reward) تصمیم می‌گیرند که سرمایه گذاری کنند یا نه. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان برای سیستم سرمایه گذاری توضیح داد.

از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال یک مارکت نوپا تلقی می‌شود، همچنان از نوسانات قیمتی بالایی برخوردار بوده و صرفاً افراد و یا سرمایه گذارانی به آن ورود می‌کنند که از ریسک پذیری بالایی برخوردار باشند. این نوسانات بعضاً می‌تواند به میزان ۵۰% تا ۱۰۰% تغییر قیمتی در روز باشد و از بین بردن ریسک این میزان از نوسان را معمولاً سرمایه گذاران با کم کردن حجم سرمایه به نسبت سرمایه کلی برای بازار رمز ارزی انجام می‌دهند. برای مثال اگر فردی x تومان برای سرمایه گذاری داشته باشد، برای کم کردن ریسک نوسانات بالای رمز ارزی، از ۱۰% تا ۲۰% x خود را به بازار ارزهای دیجیتالی تخصیص داده و ۸۰% x را به بازارهایی با ریسک پایین‌تر انتقال می‌دهد.

موضوعی که نباید از آن برای به دست آوردن سودهای کوتاه مدت، چشم پوشید، این است که سیستم معاملاتی هر سرمایه گذاری برای چه بازه زمانی طراحی شده است. یعنی اگر فردی می‌خواهد در بازه‌های کوتاه از بازار ارزهای دیجیتال کسب سود کند، باید با استفاده از یک ابزار تحلیلی کوتاه مدت، با بهره‌گیری از استراتژی معاملاتی کوتاه مدت اقدام به سرمایه گذاری کوتاه مدت کند.

روش پیدا کردن فرصت‌های سرمایه گذاری

نکته‌ای که سرمایه گذاران باید به یاد داشته باشند این است که بازارهای مالی همواره پر از فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری بوده و نباید نگران سود نکردن و یا از دست دادن یک یا چند فرصت سرمایه گذاری باشند. افراد باید با نگاهی فارغ از احساسات به بازار وارد شوند و به استراتژی خود پایبند باشند. در این مسیر ابزار تحلیلی نیز نقش ویژه ای دارد. به طور مثال اگر از روش تحلیلی فاندامنتال برای سرمایه گذاری استفاده شود، نباید انتظار داشت که در بازه زمانی کمی به سود دلخواه برسیم، چرا که بازدهی این روش تحلیلی صرفاً بلند مدت بوده و گاهاً با دید کوتاه مدت، سرمایه گذارها متحمل ضررهای هنگفتی می‌شوند.

تحلیلگران مطرح تقریباً اتفاق نظر دارند که با روش‌هایی از قبیل تکنیکال و اندیکاتوری، می‌توان در بازه‌های زمانی مختلف، از بازار ارزهای دیجیتال، کسب سود کرد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ابزارهای تکنیکالی در بازه‌های کوتاه مدت موفق تر عمل کردهاند. بر همین اساس چارچوب‌ها و روش‌های فراوانی را می‌توان یافت که بر اساس قوانین آن‌ها، معامله گران زیادی مشغول به ترید هستند. روش‌هایی مانند پرایس اکشن، الیوت کلاسیک و پیشرفته، هارمونیک پترن و بسیاری دیگر که هم‌اکنون کاربرد دارند.

فاندامنتال یا تکنیکال

معمولاً این دو دستگی و جبهه‌گیری میان تحلیل گران فاندامنتال و تکنیکال وجود دارد که هرکدام پافشاری بیشتری بر روش تحلیلی خود دارند. اما اگر بازه زمانی ای که سرمایه گذاران می‌خواهند از آن کسب سود کنند، بازه ای کوتاه مدت باشد، باید بررسی کرد که کدام روش‌ها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت

به علت بالا بودن هیجانات در بازار ارزهای دیجیتال، اخبار تأثیر بسزایی بر میزان خرید و فروش توکن‌ها در بازار دارد. برای مثال در سال ۲۰۲۱ خبر پذیرش بیت کوین توسط شرکت تسلا برای انجام پرداخت‌ها و حمایت ویژه جمعی از فعالان بازارهای مالی از بیت کوین، شاهد شکل گیری روند صعودی قیمتی بودیم که توانست قیمت بیت کوین را از حدود ۱۲۰۰۰ دلار تا قیمت ۶۹۰۰۰ دلار افزایش دهد. اما آیا در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیز اخبار و رویدادهای مختلف رمز ارزی بر قیمت بازار تأثیر گزار است؟ پاسخ را می‌توان از روی مقایسه زمان انتشار اخبار بر چارت قیمتی به دست آورد. برای مثال در انتهای سال ۲۰۲۱ خبر پذیرش توکن لایت کوین توسط فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت توانست یک پامپ قیمتی ۵۰% را برای این رمز ارز رقم بزند. و یا برای مثالی دیگر رویداد و بروزرسانی آلونزو بر روی شبکه کاردانو توانست موج جدیدی از سرمایه گذاران را به سمت این رمز ارز بکشاند. پس می‌توان نتیجه گرفت که با بررسی مداوم اخبار و رویدادهای حوزه رمزارزی، می‌توان در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیز کسب سود کرد.

در سوی دیگر در روش تحلیل تکنیکالی نیز می‌توان با بهره‌گیری از کانال کشی‌ها و یا سطوح حمایت و مقاومت بر روی چارت قیمتی هر رمز ارز، در تایم فریم‌های پایین، از نوسانات قیمتی آن کسب سود کرد. در این بین برخی از معامله گران صرفاً از اندیکاتورها برای انجام معامله خود استفاده می‌کنند و برخی نیز از ترکیب چندین روش مختلف به سیستم معاملاتی خود دست پیدا می‌کنند.

سخن آخر

با فراگیری ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف و پذیرش هر چه بیشتر رمرز ارزها برای کاربردهایی مانند روش پرداخت و یا به عنوان جاگزینی سریع برای سیستم بانکداری، می‌توان این چشم انداز را برای آن ترسیم کرد که در آینده نه چندان دور، دانش بلاکچین به ارتقای حوزه مالی، شتابی دو چندان خواهد داد. این که صرفاً بخواهیم از حوزه رمز ارزی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنیم، شاید نگاهی کوتاه مدت باشد. اما با بهره‌گیری از خدماتی که هر روزه بر بستر شبکه‌های مختلف تعریف می‌شود، از قبیل استیک کردن (Staking) و یا خدمات وام (Lending) و به طور کلی سیستم مالی غیر متمرکز (DeFi) که می‌تواند پایه و اساس خدمات بانکداری سنتی را با سرعت و امنیت بالا، به صورت غیر متمرکز ارائه دهد، می‌توان افق موفقیت بلند مدتی را برای شبکه‌های مختلف بلاکچینی، متصور شد. افقی که در آن فردیت جای خود را به هویت می‌دهد و شناسه‌های افراد فقط و فقط هشی است که در سیستم بلاکچین تعریف شده. شاید ترسناک به نظر برسد، اما آرمان شهری که بتواند به جامعه بشری با نگاهی عادلانه بنگرد، فقط از طریق یکسان‌سازی ایجاد می‌شود.

کد خبر 565646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.