بازتاب روایت رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس در رسانه‌های خارجی

در هشت سال دفاع مقدس کنار فداکاری و گذشت رزمندگان در جبهه‌های نبرد، رسانه‌ها به عنوان یاری کمکی و کمک کننده در انتقال اخبار، وقایع و رویدادها به مردم جامعه و مردم سایر کشورهای جهان نقش بسیار مهم و اساسی را بازی کردند.

به گزارش ایمنا، بدون شک اگر نقش و کارکرد مهم و استراتژیک رسانه‌ها در دوران باشکوه، حماسه‌ساز و تاریخی دوران دفاع مقدس نبود بسیاری از وقایع و رویدادهای آن دوران و همینطور بسیاری از جنایت‌های ضدبشری «صدام» همانند بمباران شیمیایی بسیاری از مناطق ایران و حتی «حلبچه» عراق به گوش جهانیان نمی‌رسید.

یکی از نقاط سیاه و تاریک در تاریخ بشریت در قرن بیستم نوع نگاه و حمایت رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جنایت‌های صدام به خصوص حملات شیمیایی این جنایتکار به رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد بود. بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دریافتی به دنبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط «صدام» در جنگ شاهد بیش از ۱۰۰ هزار مجروح و شهید در بین نظامیان و مردم مظلوم و بی‌دفاع کشور بودیم.

اما رسانه‌های غربی و حتی رسانه‌های منطقه‌ای این اقدام ضدبشری و جنایتکارانه «صدام» را به راحتی و در کمال تعجب نادیده گرفتند و به هیچ عنوان به آن نپرداختند. اما پس از اینکه در سال ۱۹۸۴ و به دعوت ایران تعدادی از روزنامه‌نگاران غربی از مناطق جنگی دیدن کردند، به چشم خود شاهد جنایات «رژیم صدام» بودند. این گروه رسانه‌ای در بازگشت به کشورهای خود به صراحت موضوع استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی را تأیید کردند.

نکته تأسف بار و وحشتناک پیرامون استفاده «صدام» از سلاح‌های شیمیایی بر علیه رزمندگان و مردم ایران این مسئله بود که ابعاد این جنایت آنقدر بزرگ و گسترده بود که برای اولین بار بعد از جنگ جهانی اول موضوع استفاده از سلاح‌های نامتعارف در جنگ با تمام جزئیات به اطلاع جهانیان رسانده می‌شد.

موضوع جالب بعد از گزارش منتشر شده توسط خبرنگاران خارجی اعزامی به ایران به کشورهای خود به خصوص به آمریکا این بود که حتی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد مدارک و شواهد، استفاده عراق از سلاح‌های کشتار جمعی را اثبات می‌کنند، ولی به نوشته نیویورک تایمز، دولت آمریکا به دلیل خصومتی که با ایران داشت و با این استدلال که ایران دشمنی خطرناک برای «واشنگتن» است سیاست دفاع از عراق را در پیش گرفت و پیرامون جلوگیری از این فاجعه غیرانسانی کوچک‌ترین اقدامی نکرد.

این بین روایتی از سردار «محمد باقر نیکخواه» یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از حضور خبرنگاران خارجی در بازدید مناطق جنگی ایران و بمباران شیمیایی ایران توسط عراق وجود دارد که بسیار جالب و شنیدنی است. او در سخنانی می‌گوید: «هیئتی را که آمده بودند برای بررسی حملات شیمیایی در فاو، بردیم آنجایی که شبانه و روزانه در ساعت خاصی عراق بمباران می‌کرد. آرایش هواپیماهای شیمیایی با معمولی فرق می‌کند و مشخص است. این هیئت را بردیم مقابل بیمارستان فاطمه الزهرا (س)، بمباران شیمیایی که شد نزدیک این‌ها بود، ولی این‌ها ماسک داشتند شیمیایی نشدند، اما در گزارش‌های خود نوشتند که ما به چشم خودمان دیدیم که عراق صد متری ما را شیمیایی کرد و ما به سرعت از منطقه گریخیتیم. در گزارش سازمان ملل این گزارش‌ها موجود است.»

از نوع پوشش و برخورد رسانه‌ها با حملات شیمیایی «صدام» به ایران به بگذریم نوبت به بررسی نحوه و چگونگی برخورد رسانه‌ها با پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های مبارزه با کفر می‌رسد. واکنش رسانه‌ها به «فتح خرمشهر» به عنوان نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس بسیار جالب و دیدنی بود. در این میان رادیو دولتی «صدای آمریکا» پس از پنج شبانه روز سکوت و امتناع از انعکاس خبر «فتح خرمشهر» توسط نیروهای ایرانی، در نهایت در «گزارش ویژه» خود در ۸ خرداد ۱۳۶۱ می‌گوید: «به رغم برخی مشکلات، ماشین نظامی ایران به گونه‌ای اعجاب‌آور عمل کرد.»

روزنامه «گاردین» چاپ انگلستان دیگر روزنامه‌ای بود که درباره «فتح خرمشهر» خبر و گزارشی را منتشر کرد و نوشت: «سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهمترین افتخار جنگی عراق که ایرانی‌ها با بازپس گرفتن آن، این برگ برنده را که به وسیله آن عراق می‌کوشید ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.»

رسانه انگلیسی «بی بی سی» نیز با یک روز تأخیر در اطلاع‌رسانی این رویداد مهم در جریان جنگ تحمیلی نوشت: «همانطور که بدون شک اطلاع دارید دیروز بندر خرمشهر پس از ۲۰ ماه دوباره به دست نیروهای ایرانی افتاد. بدین ترتیب ایران هم رسماً و هم اسماً کاملاً در جنگ پیروز شده است. سقوط سریع خرمشهر به خصوص باعث سرافکندگی عراق شده است. طبق تخمین ۳۰ یا ۴۰ هزار سرباز از این شهر دفاع می‌کردند.».

اما اگر از تمامی این رسانه‌ها و عملکرد آن‌ها بگذریم باید نوع موضع گیری «رادیو دولتی انگلیس» را برای همیشه در خاطر خود داشته باشیم. زیرا این رسانه استعمار پیر در مطلبی که اوج کینه و عداوت این کشور را نسبت به تحولات جنگ ایران و عراق نشان می‌داد نوشته بود: «موفقیت در جنگ عراق امکان پیروزی نهایی ایران را بیش از پیش متحمل ساخته است. پیروزی که در صورت تحقق نگرانی کشورهای خلیج فارس و جهان عرب به طور کلی را بر خواهد انگیخت.»

مقطع زمانی مهم و تأثیرگذار دیگری که اوج دشمنی رسانه‌های غربی را با اسلام و انقلاب نشان داد پیروزی‌های ایران در عملیات «والفجر ۸» و آزادسازی «بندر فاو» بود. در این بین بسیاری از خبرگزاری‌ها که تا امروز تنها به اطلاعیه‌های نظامی طرفین پرداخته و از اظهار نظر مشخص خودداری می‌کردند، بر خلاف میل باطنی خود تلویحاً به پیروزهای ایران در این عملیات اعتراف می‌کنند.

در پایان باید گفت، رویکرد و برخورد رسانه‌ها با جنگ تحمیلی عرق علیه ایران به هیچ عنوان بی‌طرفانه نبود و عملکرد و نوع پوشش اخبار و رویدادهای میدان جنگ توسط آن‌ها کاملاً منطبق بر اهداف و برنامه‌های صدام و حامیان غربی او بود. در این راستا بسیاری از جنایت‌های رژیم بعث عراق در میدان‌های جنگ علیه ایران تا جای ممکن نادیده گرفته شده و به آن‌ها پرداخته نشده است.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

کد خبر 565523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.