مراجعه به مشاور خانواده تا چه حد ضروری است؟

گرچه تاکنون تصورات افراد درباره دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره به نسبت چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و کمتر شاهد آن دید منفی پیرامون مراجعه به روانشناس و گرفتن خدمات مشاوره هستیم اما همچنان دیدگاه‌هایی وجود دارد که رفتن نزد مشاور و هزینه کردن برای مشاوره و روانشناسی را بیهوده می‌داند.

به گزارش ایمنا، مژگان احمدپور با بیان اینکه هنوز استفاده از مشاوره روانشناسی در بین مردم به خوبی جا نیافتاده است، اظهار کرد: در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم که افراد به هنگام ورود به مطب‌های روانشناسی و یا کلینیک‌های درمان به اطراف خود نگاه می‌کنند تا مبادا فرد آشنایی در آن حوالی باشد و آنها را در حین ورود به مطب یک روانشناس ببیند. این امر البته دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله آنها برچسب‌هایی نظیر "روانی" است که به افراد مراجعه‌کننده به مطب روانشناس از سوی دیگران زده می‌شود.

درد و دل با اقوام و ارائه راهکارهای غلط

وی با اشاره به اینکه بخشی از مردم اعتقادی به مشاوره خانواده ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند، افزود: باید به این امر توجه کرد که ما برای هر موضوعی نیاز به گفت‌وگو با کارشناس و متخصص آن حیطه داریم و مشاوره و مشورت درباره موضوعات مختلف نیز از این امر مستثنا نیست. با این حال دیده می‌شود که افراد برای گرفتن مشاوره خانواده به جای مراجعه به متخصصان، نزد دوستان خود رفته و به اصطلاح درد و دل کرده و در بسیاری از موارد راهکارهای غلطی از سوی اقوام و دوستان به آنها داده می‌شود که شرایط را بدتر می‌کند.

از خدمات مشاوره پس از ازدواج غافل نشویم

این روانشناس و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تمام افراد به دریافت خدمات مشاوره نیاز دارند، گفت: حتی خود روانشناس‌ها هم به هنگام بروز مشکل و لزوم دریافت مشاوره نزد روانشناسان دیگر می‌روند تا از نگاه احساسی و غیر منطقی به قضیه به دور باشند و بتوانند منطقی تصمیم بگیرند، روانشناس و مشاور نوعی راهنما و آگاهی‌دهنده است. اگرچه بحث‌های زناشویی و مهارت زندگی را باید از زمان آشنایی و در مشاوره پیش از ازدواج به افراد آموخت تا معیارهای ازدواج و خط قرمزها و تفاوت‌ها و شباهت‌های یکدیگر را بدانند اما نباید از گرفتن خدمات مشاوره پس از ازدواج و حین زندگی مشترک غافل شد.

وی تصریح کرد: حتی زوجین دارای روابط سالم و بدون هیچ مشکل جدی باید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی نزد روانشناس مراجعه کرده و انتظارات و تصورات خود را از زندگی مشترک بیان و راهکار دریافت کنند.

افراد سالم به مشاور مراجعه می‌کنند

این استاد دانشگاه افزود: فردی که به روانشناس مراجعه می‌کند در واقع فردی سالم است چراکه به این پذیرش رسیده که در چه زمینه‌ای مشکل دارد و نیازمند رفع مشکل است. زوجین نیز در زمانی که روابط خوب و بدون مشکلی با هم دارند باید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی به مشاور مراجعه کنند تا تفاوت‌ها را پیدا کرده، از زندگی دلسرد نشوند، صمیمت خود با همسر را حفظ کنند و راهکاری برای تفاوت‌های موجود پیدا کنند.

احمدپور در توصیه به زوجین گفت: اگر دلخوری بین شما و همسرتان رخ داد در همان روز مطرح کنید، حتماً جلسات خانوادگی به صورت هفتگی و نیم ساعت در روز داشته باشید تا دلخوری‌های پیش آمده و ابهامات رد شود و مسئله حل نشده‌ای در ذهن‌تان باقی نماند و منجر به خشم نشود. ما بدون بیان دلخوری انتظار داریم طرف مقابل رفتارش را درست کند و این غلط است. درباره دلخوری‌هایتان با همسرتان صحبت کنید و حرف‌های او را هم بشنوید چراکه ممکن است برداشت شما غلط بوده باشد.

به گزارش ایمنا، هنوز هم در میان برخی افراد احساس «شرم» نسبت به مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره وجود دارد، به طوری که یا افراد به زعم خود «روانی» نیستند و افراد سالم نیازی برای گرفتن خدمات مشاوره ندارند و یا چون انتظار دارند در همان جلسه نخست درمان مشکلشان حل شده و به نتیجه دلخواه برسند، از ادامه دادن جلسات خودداری کرده و هزینه کردن در این راه را بیهوده می‌دانند.

فارغ از هزینه‌های بالای جلسات روانشناسی و مشاوره که استفاده از این خدمات را به قول رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به «کالایی لوکس» برای مردم تبدیل کرده است و بخشی از مردم تنها از روی ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها از دریافت خدمات روانشناسی خودداری کرده اما بخشی از مردم اساساً استفاده از خدمات روانشناسی و شرکت در کلاس‌ها و جلسات مشاوره را «کسر شأن» می‌دانند.

به نظر می‌رسد تنها بخشی از مردم تنها در مورد گرفتن خدمات مشاوره پیش از ازدواج و یا مشاوره پیش از طلاق (آن هم به اجبار قانون) به پذیرش رسیده‌اند، حال آنکه مراجعه زوجینی که هیچ مشکلی در زندگی مشترک ندارند به روانشناس متخصص برای شناخت بیشتر نسبت به روابط خود و جلوگیری از بروز کدورت‌ها و اختلافات احتمالی نه تنها به بهبود روابط زوجین کمک می‌کند بلکه از تشدید اختلافات نیز جلوگیری می‌کند.

کد خبر 565272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.