کاشان مقصد گردشگران فرهنگی/ باغ فین در صدر بازدیدها

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: تاکنون و در نوروز ۱۴۰۱ شهرستان کاشان مقصد انتخابی گردشگران فرهنگ‌دوست و دوستدار آثار تاریخی بسیاری بوده است.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ابتدایی و نشست‌های کاری ستاد خدمات سفر منطقه کاشان از دو ماه قبل آغاز شد و فعالیت خود را از بیست‌وهشتم اسفندماه به شکل رسمی آغاز کرد.

به گفته وی، همه بناها، خانه‌ها و باغ‌های تاریخی کاشان در تعطیلات نوروز پذیرای عموم مردم و مسافران بهار هستند و برنامه‌های متنوعی برای استقبال از آن‌ها تدارک شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با اشاره به اجرای نوروزگاه بهاری در مجموعه باغ موزه جهانی باغ فین کاشان گفت: برپایی آیین‌ها، مراسم و میراث ناملموس در هر چهار بخش کاشان شامل بازی‌های محلی، سُرنا نوازی، نقالی، پخت غذاهای محلی از جمله برنامه‌های این نوروزگاه به‌شمار می‌روند.

سرمدیان تصریح کرد: برای گردشگرانی که امکان سفر به همه بخش‌ها یا روستاها را ندارند نیز این امکان را فراهم کرده‌ایم که بتوانند از آئین‌ها و رسوم خاص و غذاهای آن‌ها در باغ فین در قالب نوروزگاه دیدن کنند و لذت ببرند.

وی ادامه داد: خانه‌های تاریخی بروجردی، طباطبایی و حمام سلطان میراحمد نیز پذیرای گردشگران نوروزی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: تاکنون در نوروز ۱۴۰۱ افزون بر ۶۱۹ هزار نفر از آثار تاریخی این خطه دیدن کرده‌اند که باغ موزه باغ فین با حدود ۷۶ هزار نفر و خانه بروجردی با ۲۰ هزار و ۴۶۰ نفر بازدید بیش‌ترین ترافیک بازدیدها را داشته‌اند.

سرمدیان اضافه کرد: بیش از ۲۱۷ هزار نفر نیز از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهرهای نیاسر، برزک و قمصر دیدن کرده‌اند.

یک روز و نیم؛ میانگین حضور و اقامت گردشگران در کاشان

مسئول کمیته آمار و برنامه‌ریزی شهرستان کاشان در همین رابطه خاطرنشان کرد: از بیست‌وهشتم اسفندماه تا امروز افزون بر ۴۵ هزار نفر از اماکن موقت و دائم این شهرستان اقامت داشته‌اند.

به گفته علی‌رضا عبدالله‌زاده، در نوروز ۱۴۰۱، ۳۳ هزار نفر در اقامتگاه‌های موقت و افزون بر ۲۲۲ هزار و ۲۲۷ نفر در مراکز ستاد اسکان فرهنگیان اقامت داشتند.

وی میانگین حضور و اقامت گردشگران در کاشان را یک روز و نیم اعلام کرد و گفت: ضریب اشتغال در مراکز و کمپ‌های گردشگری این منطقه ۶۳ درصد بوده است.

به گزارش ایمنا، شهرستان کاشان با برخورداری از ۱۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی در فاصله نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری جنوب قم و ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

کد خبر 564045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.