۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
علائم سکته مغزی چیست؟

علائم سکته مغزی شامل تعادل نداشتن، ضعف پاها، مشکلات بینایی، نداشتن تمرکز، افتادگی یا بی‌حسی صورت، ضعف بازوها و مشکل در بالا بردن دست‌ها و مشکل در صحبت کردن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی یک اتفاق کاملاً اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد، اقدام سریع به کاهش آسیب مغزی ناشی از اختلال در خون‌رسانی کمک می‌کند. گاهی اوقات علائم سکته مغزی با دیگر بیماری‌ها مشترک است و تشخیص دادن آن، به ویژه در میان جوانان، ممکن است پیچیده شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۵ درصد ابتلاء به سکته مغزی در میان افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون و اکسیژن به بافت‌های مغز به دلیل پارگی، خونریزی یا لخته شدن خون در رگ‌های خونی، مسدود می‌شود. دو نوع سکته مغزی وجود دارد که شامل سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک می‌شود؛ نوع ایسکمیک رایج‌تر است و ۸۷ درصد کل موارد سکته مغزی را تشکیل می‌دهد. این بیماری در اثر لخته شدن خون در شریان‌ها یا تنگ شدن آن‌ها به دلیل تصلب شرایین ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، سکته هموراژیک در اثر نشت و پارگی یک سرخرگ مغزی ایجاد می‌شود، فشار ناشی از این نوع خونریزی سلول‌های مغز را تخریب می‌کند، سپس بافت تخریب شده قادر به انجام عملکرد صحیح نخواهد بود. این نوع سکته مغزی ۱۳ درصد موارد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهد.

علائم سکته مغزی چیست؟

شناسایی و تشخیص علائم سکته مغزی به افراد کمک می‌کند که مراقبت‌های پزشکی را در زمان مناسب دریافت کنند، در این صورت مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. علائم سکته مغزی شامل عدم تعادل، ضعف پاها، مشکلات بینایی، نداشتن تمرکز، افتادگی یا بی‌حسی صورت، ضعف بازوها و مشکل در بالا بردن دست‌ها و مشکل در صحبت کردن می‌شود. دیگر علائم سکته مغزی شامل احساس سرگیجه، سردرد شدید بدون دلیل خاص می‌شود. لازم است افراد در صورت مشاهده این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنند.

چه کسانی در معرض ابتلاء به سکته مغزی قرار دارند؟

اگرچه احتمال بروز سکته مغزی به طور قابل توجهی با افزایش سن، بیشتر می‌شود، جوانان نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. علاوه بر این، بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، مشکلات قلبی، نقص دریچه قلب، بیماری سلول داسی شکل، دیابت، لخته شدن خون و سابقه سکته مغزی خطر ابتلاء به سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

چه عواملی خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

علاوه بر بیماری‌های زمینه‌ای، عوامل دیگری که خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد، شامل بی‌تحرکی، سیگار کشیدن، پیروی از رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی‌های ناسالم و سابقه خانوادگی سکته مغزی می‌شود.

کد خبر 563863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.