اخبار علمی تکنولوژی کوتاه در سوم فروردین ۱۴۰۱

در این بسته خبری در مورد عرضه عینک VR اپل با تراشه مک، معرفی لنوو از سری ThinkStation P360، منتشر شدن آپدیت اندروید 12 گلکسی S10 و گلکسی نوت 10 سامسونگ و دسترسی به سیری روی بعضی مدل‌های قبلی مک به کمک استودیو دیسپلی می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

عینک VR اپل با تراشه مک عرضه می‌شود

اپل برای عینک واقعیت مجازی خود از تراشه مک استفاده می‌کند. پیش بینی می‌شود عینک واقعیت مجازی اپل از تراشه‌های مک (M2) استفاده کند. این تراشه در مجموعه مک مینی به روز شده برای انتشار در اواخر سال ۲۰۲۲ گنجانده می‌شوند.

هدست واقعیت مجازی یک دستگاه مستقل همه کاره شبیه به Oculus Quest 2 است که پیش بینی می‌شود، اپل آن را با برخی از جدیدترین سخت افزارهای کامپیوتری این شرکت تجهیز کند. از آنجایی که M2 دارای یک CPU هشت هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای است به نظر می‌رسد که Apple VR می‌تواند از نظر پردازشی در برابر بقیه هدست‌های موجود در بازار، قدرت خوبی داشته باشد.

اپل VR دارای "Staten" M2 خواهد بود. گفته شده، تراشه فعلی این عینک A15، در حالی که M1 بر اساس A14 Bionic است. عینک جدید اپل دارای یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای قوی‌تر است. هسته‌های عملکرد جدید با اسم رمز "Avalanche" و هسته‌های کارایی به نام "Blizzard" شناخته می‌شوند.

گزارشات حاکی از آن است که این اطلاعات از دسامبر سال گذشته توسط غول فناوری آمریکا در توئیتر برای هواداران به اشتراک گذاشته شد. تاکنون به گفته توسعه دهندگان این شرکت، عینک واقعیت مجازی از سیستم عامل iOS استفاده می‌کند.

انویدیا با تراشه‌های جدید، رقیبی سرسخت برای اینتل و AMD خواهد بود | پای ابررایانه و هوش مصنوعی در میان است

شرکت انویدیا تراشه‌ها و فناوری‌های جدیدی را معرفی کرد که به گفته آنها سرعت محاسبات الگوریتم‌های پیچیده‌تر هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد و رقابت با سازندگان تراشه‌های رقیب افزایش می‌دهد.

این شرکت جزئیات تراشه‌های گرافیکی جدید (GPU) را که در هسته زیرساخت‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، با انتشار تراشه H100 و یک تراشه پردازشی جدید به نام Grace CPU Superchip، بر اساس فناوری شرکت انگلیسی Arm Ltd ارائه کرد. این اولین تراشه مبتنی بر Arm از انویدیا است که از زمان فروپاشی قرارداد خرید Arm در ماه گذشته، رونمایی شد.

انویدیا همچنین از ابررایانه جدید خود به نام Eos رونمایی کرد که به گفته آنها سریع‌ترین سیستم هوش مصنوعی جهان در اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

جنسن هوانگ، مدیر اجرایی انویدیا در کنفرانس آنلاین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی این شرکت، گفت: «مراکز داده در حال تبدیل شدن به کارخانه‌های هوش مصنوعی هستند؛ کوه‌هایی از داده‌ها را پردازش و پالایش می‌کنند تا اطلاعات تولید کنند.»

انویدیا اعلام کرده که فناوری‌های جدید با هم به کاهش زمان محاسباتی از هفته‌ها به روزها برای برخی از کارهای مربوط به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند.

شرکت‌ها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای چیزهای زیادی استفاده کرده‌اند؛ از ارائه توصیه‌هایی برای تماشای ویدئوهای آینده در تلویزیون و تلفن‌های همراه تا کشف داروی جدید در این مجموعه قرار می‌گیرد.

باب او دانل، تحلیلگر ارشد در TECHnalysis Research گفت: از آخرین اعلامیه‌ها مشخص است که انویدیا در حال تبدیل شدن به یک تهدید مهم‌تر برای اینتل و AMD در بازارهای مرکز داده و رایانش ابری است.

شرکت اینتل بزرگ‌ترین سازنده پردازنده‌های مرکزی برای مراکز داده بوده، اما شاهد رقابت برای افزایش سریع فضای پردرآمد است.

با این حال، ولاد گالبوف، رئیس مرکز تحقیقات ابری و مرکز داده در شرکت تحقیقاتی Omdia، گفت که نگرانی‌هایی در مورد مصرف انرژی تراشه H100 دارد و گفت که ممکن است جذابیت بازار پردازنده را کاهش دهد.

کولت کرس، مدیر مالی انویدیا، گفت: با تراشه‌های جدید که محاسبات هوش مصنوعی را به جلو می‌برند، فرصت بازار این شرکت حدود یک تریلیون دلار است؛ از بازی گرفته تا تراشه‌ها و سیستم‌ها و کسب‌وکارهای سازمانی.

لنوو از سری ThinkStation P360 معرفی کرد

لنوو روز گذشته در کنفرانس انویدیا GTC 2022 جدیدترین اضافه شده به خانواده ورک استیشن‌های دسکتاپ اقتصادی خود را معرفی کرد – ThinkStation P360 Tower و ThinkStation P360 Tiny. این دو محصول جدید نشان‌دهنده گامی جدید در ارائه‌های ارزش‌محور مجموعه ورک استیشن لنوو هستند و برای مهندسان و طراحانی که با برنامه‌های سه بعدی مبتنی بر سرعت کلاک کار می‌کنند و همچنین متخصصان هوش مصنوعی و دانشمندان داده که روی پروژه‌های کوچک‌تر کار می‌کنند ایده‌آل هستند.

پردازنده تینک استیشن P360 Tower که با جدیدترین پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل ساخته شده و از گرافیک NVIDIA RTX A5000 پشتیبانی می‌کند، تا ۵۸ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و به کاربران قدرت یک ایستگاه کاری را به قیمت یک دسکتاپ می‌دهد. شاسی P360 Tower همچنین اکنون با منبع تغذیه ۹۶ درصد ۷۵۰ وات پیشرو در صنعت، و همچنین چهار اسلات PCIe Gen 4 برای حافظه سریع‌تر و دسترسی به فناوری‌های ذخیره‌سازی، همراه با I/O قوی برای پشتیبانی از تجهیزات جانبی عرضه می‌شود.

تینک استیشن P360 Tiny کوچک‌ترین ورک استیشن دسکتاپ صنعت با حجم کمتر از یک لیتر است و عملکردی غیر قابل انکار را در فرم فاکتوری ارائه می‌دهد که ۹۶ درصد کوچک‌تر از یک دسکتاپ سنتی برای تحرک مطلوب است. تینک استیشن P360 Tiny با جدیدترین پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Core، قدرت حرفه‌ای یک ورک استیشن را با طراحی کارآمد و قابل حمل به ارمغان می‌آورد. P360 Tiny از پردازنده گرافیکی حرفه ای NVIDIA T1000 پشتیبانی می‌کند که تا ۴۷ درصد عملکرد بیشتری نسبت به نسل قبلی پردازنده گرافیکی دارد. ورک استیشن جدید اکنون همچنین از پیکربندی‌های ذخیره سازی RAID برای بهبود امنیت داده‌ها و استاندارد WiFi 6e اینتل برای بهبود اتصال پشتیبانی می‌کند.

خانواده P360 با استفاده از مواد بازیافتی پس از مصرف در سیستم‌ها و بسته بندی آنها و همچنین گواهینامه‌های مهم مانند Energy Star و EPEAT Gold به تعهد لنوو به پایداری محیط زیست ادامه می‌دهد. تینک استیشن P360 نسخه Tower و Tiny در ماه آوریل با قیمت ۱۲۴۹.۰۰ دلار و ۱۱۴۹.۰۰ دلار در دسترس خواهند بود.

شیائومی پوکو F4 با تراشه اسنپ‌دراگون ۸۷۰ در پایگاه داده گیک بنچ رؤیت شد

اسمارت‌فون آینده کمپانی شیائومی موسوم به پوکو F4 پس از دریافت چندین تائیدیه مختلف از جمله گواهینامه FCC اکنون در پایگاه داده گیک‌بنچ ظاهر شده است.

جدول امتیازات منتشر شده، صحت گزارشات پیشین مبنی بر تشابه مشخصات اسمارت‌فون‌های ردمی K40S و پوکو F4 را مورد تائید قرار می‌دهد. ردمی K40S چند روز پیش در بازار چین عرضه شد و پوکو F4 در واقع ورژن ری‌برند شده این هندست محسوب می‌شود. همچنین توان پردازشی هر ۲ اسمارت‌فون از طریق تراشه اسنپ‌دراگون ۸۷۰ تأمین می‌شود. در واقع شیائومی در زمینه تغییر نام گوشی‌های چینی و عرضه آنها به بازارهای جهانی با نامی متفاوت دارای سابقه‌ای طولانی است.

براساس اطلاعات مندرج در فهرست، پوکو F4 مجهز به هشت گیگابایت رم و سیستم‌عامل اندروید ۱۲ خواهد بود. امتیازات کسب شده توسط این هندست در تست‌های پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای با سایر گجت‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۷۰ مطابقت دارد.

آپدیت اندروید ۱۲ گلکسی S10 و گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ منتشر شد

سامسونگ به‌تازگی آپدیت اندروید ۱۲ را به‌همراه رابط کاربری One UI 4.1 برای گوشی‌های گلکسی S10، گلکسی S10 پلاس، گلکسی S10e، گلکسی S10 5G و همچنین گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس عرضه کرده است.

سری گلکسی S10 سامسونگ در سال ۲۰۱۹ با رابط کاربری One UI و سیستم عامل اندروید ۹ و دو گوشی نوت ۱۰ در اواسط ۲۰۱۹ با سیستم عامل اندروید ۹ و رابط کاربری One UI 1.5 معرفی شدند. این گوشی‌ها در آذر ماه (دسامبر ۲۰۲۱) رابط کاربری One UI 4.0 را به‌همراه اندروید ۱۲ دریافت کرده بودند و حالا نسخه بهبودیافته One UI 4.1 را دریافت می‌کنند.

آپدیت اندروید ۱۲ به‌همراه رابط کاربری One UI 4.1 دارای شماره نسخه N976BXXU7HVC6 بوده و حدود یک گیگابایت حجم دارد. این آپدیت همچنین شامل بسته امنیتی اسفند ماه (مارس ۲۰۲۲) برای گوشی‌های گلکسی S10 و گلکسی نوت ۱۰ می‌شود.

سامسونگ هنوز صحبتی درباره عرضه آپدیت One UI 4.1 برای مدل‌های گلکسی S10 لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت نکرده است، اما این آپدیت از هفته گذشته برای مدل‌های گلکسی نوت ۲۰ عرضه شده است.

گفتنی است انتظار داریم این آخرین آپدیت بزرگ هم برای سری گلکسی نوت ۱۰ و هم سری گلکسی S10 باشد.

دسترسی به سیری روی بعضی مدل‌های قبلی مک به کمک استودیو دیسپلی

استفاده از فرمان صوتی Hey Siri توسط استودیو دیسپلی در بعضی مدل‌های قدیمی مک امکان‌پذیر می‌شود.

استودیو دیسپلی جدید اپل فرمان صوتی «Hey Siri» را در چندین مک قدیمی که قبلاً از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کردند، فعال می‌کند.

برای مثال، درحالی‌که برای استفاده از دستیار صوتی سیری به مک‌بوک پروهای عرضه شده در سال ۲۰۱۸ به بعد نیاز است، اکنون می‌توان از این ویژگی در مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو ۱۳ و ۱۵ اینچی، درحالی‌که به استودیو دیسپلی متصل هستند، استفاده کرد. این مسئله برای مدل‌های آی‌مک نیز به همین‌گونه است. با اینکه تنها مدل‌های ۲۰۲۰ به بعد دارای چنین قابلیتی هستند، می‌توان مدل‌های ۲۱٫۵ و ۲۷ اینچی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ را نیز ازطریق استودیو دیسپلی به سیری مجهز کرد.

مک‌رومرز نوشت: «Hey Siri» یکی از چندین ویژگی است که توسط تراشه داخلی A13 Bionic در استودیو دیسپلی اپل ارائه می‌شود. آن را قابلیت‌های دیگری از جمله صدای فضایی و دوربین Center Stage همراهی می‌کنند که وظیفه‌ی دومی کمک به قرارگیری کاربر در مرکز کادر هنگام تماس ویدئویی است.

چرا شیائومی دست از سر سری ردمی نوت ۱۱ برنمی‌دارد؟

آیا می‌دانستید ردمی نوت ۱۱ و ردمی نوت ۱۱ در حقیقت یک گوشی یکسان نیستند؟

آیا می‌دانستید ردمی نوت ۱۱ و ردمی نوت ۱۱ در حقیقا یک گوشی یکسان نیستند؟ یکی از آن‌ها از نمایشگر ۶.۴۳ اینچی AMOLED بهره می‌برد و دیگری مجهز به نمایشگر ۶.۶ اینچی LCD است. یکی مبتنی بر اسنپدراگون ۶۸۰ است ولی دیگری با چیپست 5G دایمنسیتی ۸۱۰ به دست کاربران رسیده. حتی طراحی این دو هم فرق دارد.

مدل دوم فقط در چین به فروش می‌رسد ولی مدل اولی در بازار کشورهای مختلف قابل خریدن است. بنابراین بین این دو مدل هیچ همپوشانی جغرافیای وجود ندارد، اما اینترنت به این شکل کار نمی‌کند. به همین خاطر اگر یک خریدار به دنبال خواندن مقالات نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ باشد، ممکن است با مقالات مربوط به مدل اشتباهی روبرو شود.

با وجود اینکه مدل جهانی ردمی نوت ۱۱ یک گوشی 4G است، ولی شیائومی گوشی ردمی نوت 11 4G را هم راهی بازار کرده است. در ضمن باید به گوشی‌های نوت 11E، نوت 11S و نوت 11T 5G هم اشاره کنیم. با وجود اینکه در نام ۱۱E اثری از پسوند 5G نیست، اما این یک گوشی 5G محسوب می‌شود. همچنین 11S هم از اینترنت 5G پشتیبانی نمی‌کند ولی ظاهراً شیائومی می‌خواهد به زودی مدل ۵G این گوشی را عرضه کند.

از سوی دیگر نباید ردمی نوت ۱۱ پرو و ردمی نوت ۱۱ پرو را از قلم بیندازیم که اگرچه از نظر اسم کاملاً مشابه یکدیگر هستند، اما از ویژگی‌های متفاوتی بهره می‌برند. روی هم رفته شیائومی تا حالا از ۱۳ مدل گوشی ردمی نوت ۱۱ رونمایی کرده است. اولین مدل این سری نوامبر سال گذشته عرضه شد و جدیدترین مدل هم چند هفته پیش از راه رسید. به نظر می‌رسد ماه آینده هم یک مدل جدید از این خانواده معرفی می‌شود.

اگرچه ردمی نوت ۱۱ گیج‌کننده‌ترین خانواده بین گوشی‌های شیائومی است، اما در این زمینه شیائومی ید طولایی دارد. به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی‌های شیائومی می ۱۱، 11i، 11X و سری 11T اشاره کنیم که بسیاری از کاربران را گیج می‌کنند.

اولین مشکل بزرگ این است که شیائومی گاهی اوقات دو گوشی متفاوت را با نام کاملاً یکسانی معرفی می‌کند. به همین خاطر برخی کاربران هنگام پیدا کردن اطلاعات مربوط به یک گوشی به‌خصوص، با اطلاعات ضد و نقیضی روبرو می‌شوند. به عنوان مثال اگر یک کاربر می‌خواهد بداند که مدل اروپایی ردمی نوت ۱۱ چه زمانی اندروید ۱۲ را دریافت می‌کند، ممکن است با اطلاعات مربوط به مدل چینی روبرو شود که بدون شک زودتر از مدل اروپایی از اندروید جدید بهره‌مند می‌شود.

البته اینکه شیائومی برخی گوشی‌ها را با نام متفاوتی راهی بازارهای جهانی می‌کند اصلاً ایده‌ی بدی نیست. به عنوان مثال ردمی K40 فقط راهی بازار چین شد ولی همین گوشی تحت عنوان پوکو F3 به دست کاربران سایر کشورها رسید. شیائومی از چندین برند مختلف برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند و به همین خاطر بدون شک می‌تواند به جای استفاده از نام‌های تکراری، از همین برندها بهره ببرد.

دومین دردسر بزرگ این رویکرد مربوط به شمار زیاد مدل‌ها است. اینکه کاربران حق انتخاب زیادی داشته باشند، در کل نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود. اما وقتی این تنوع از یک حدی عبور می‌کند، کاربران زیادی سردرگم خواهند شد. فرض کنید که یکی از کاربران به دوستش می‌گوید گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۱ کیفیت بالایی دارند. حالا او باید بین ردمی نوت ۱۱، 11 4G، نوت 11S، نوت 11E و مدل‌های پرو و پرو پلاس این خانواده مدل موردنظر خود را انتخاب کند که هرکدام از ویژگی‌های متفاوتی بهره می‌برند.

البته ما از شیائومی انتظار ارائه‌ی یک شجره‌نامه‌ی کاملاً ساختاریافته را نداریم. حتی اپل هم که تعداد محدودی از محصولات را راهی بازار می‌کند، در زمینه‌ی دستگاه‌هایی مانند مک‌بوک و آیپد برخی کاربران را گیج می‌کند. اما از طرف دیگر شیائومی به غیر از گوشی‌های پرچم‌دار اصلی خود که قبلاً از برند می بهره می‌بردند، از نام‌های ردمی، ردمی نوت، ردمی K، میکس، تعداد زیادی زیرمجموعه‌ی پوکو، بلک شارک و سیوی استفاده می‌کند. بنابراین به راحتی می‌تواند برای تمام گوشی‌های خود از نام‌های متفاوتی استفاده کند.

در هر صورت امیدواریم شیائومی در ادامه برای گوشی‌های خود از نام‌های بهتری استفاده کند تا دیگر مانند گذشته شاهد استفاده از نام‌های تکراری و گیج‌کننده نباشیم.

کد خبر 563583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.