از روشنایی چشم هشت‌بهشت تا اجرای "نیمه پنهان اصفهان"

شهرتکانی‌ اصفهان، ۱۳۷ مسیر ارتباطی شهروندان، خانه‌کودک در باغ رضوان، روشنایی‌چشم هشت‌بهشت، گل‌کاری‌و آراستگی‌اصفهان‌برای‌نوروز، حذف اسناد کاغذی‌خرید قبر، بلیت الکترونیک‌ناژوان از مهم‌ترین عملکردهای معاونت‌خدمات شهری‌شهرداری اصفهان در سال‌گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرهای بزرگ روزانه نیازمند ارائه خدمات متفاوت به شهروندان مانند فراهم کردن بوستان‌های شهری، ایجاد فضای سبز، جمع آوری زباله‌های شهری، ترمیم آسفالت خیابان‌ها، رنگ آمیزی و خانه تکانی شهر، کاشت گل و گیاه، توسعه جاذبه‌های گردشگری، احداث پل‌های عابر پیاده و موارد دیگر هستند.

ارائه این نوع خدمات شهری در کلانشهرها به وسیله شهرداری‌ها باعث ادامه دار شدن زندگی شهروندان در محیط آرام و برخوردار از امکانات شهری، رفاهی و تفریحی می‌شود، فراهم کردن شهری با زیرساخت‌های لازم و دسترسی به امکانات بهینه برای شهروندان از مهم‌ترین وظایف حوزه خدمات شهری شهرداری‌ها است.

شهر تکانی اصفهان با تلاش ۲۸۰۰ نیروی خدماتی

طرح "شهر تکانی ویژه نوروز ۱۴۰۱" توسط معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در بیش از ۲۰۰ محله شهر از پنجم تا بیستم اسفندماه سال گذشته عملیاتی شد. هفته دوم اسفندماه سال گذشته بود با اعلام این مورد معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفته بود طرح شهر تکانی با استفاده از ۳۰۰ دستگاه خودروی نیسان، ۵۷۰ دستگاه کامیون، ۲۱۸ دستگاه تراکتور و تلاش بیش از ۲۸۰۰ نفر نیروی خدمات شهری در حال انجام است.

مهدی بقایی اظهار کرده بود خدمات پاکسازی و نظافت شهری برای خانه تکانی شهر، خدماتی همچون پاکسازی مادی‌ها، جوی‌ها و نهرها، امحای برچسب‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی غیرمجاز، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی عمومی، شناسایی موارد خطرساز و رفع خطر، پاکسازی زمین‌های بایر، جمع‌آوری خودروهای اسقاطی، حذف بنرها، پلاکاردها و تبلیغات تاریخ گذشته و امحای دیوارنوشته‌های غیرمجاز در قالب طرح شهر تکانی اصفهان اجرا می‌شود.

وی تاکید کرده بود در بخش سیما و منظر شهری اقداماتی از جمله رنگ‌آمیزی المان‌های شهری، جمع‌آوری اقلام حجیم، ساماندهی و بازسازی فضاهای سطح شهر، تعمیر مبلمان شهری، آذین‌بندی عمومی، ساماندهی دوره‌گردها، دست‌فروشان و متکدیان، گلکاری و ساماندهی و زیباسازی فضای سبز شهری در حال اجرا است.

در بخش المان‌های شهری، ساماندهی فواره‌ها و آب‌نماها، رسیدگی به وضعیت نظافت و نورپردازی نمادها و تندیس‌ها، رسیدگی به وضعیت پارک‌ها میادین پل‌ها و روشنایی آنها، رسیدگی به وضعیت پل‌های عابر پیاده و رنگ‌آمیزی تابلوی اسامی خیابان‌ها، رفع نواقص آبخوری‌ها و رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های اتوبوس در دست اقدام است.

سامانه ۱۳۷، بهترین مسیر ارتباطی شهروندان با شهرداری

سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ بهترین مسیر و راه ارتباطی شهروندان با شهرداری اصفهان است، کارکنان این مرکز هر روز می‌توانند بازخورد دهند که نبض جامعه نسبت به شهرداری چه وضعیتی دارد، آرام یا مضطرب است و مثلاً نگرانی دارد یا دچار عصبانیت است، لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود؛ از هر امکانی که این مرکز را ارتقا دهد، استقبال می‌کنم و امیدوارم که از این مسیر بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. هفته آخر اسفندماه سال گذشته بود که شهردار اصفهان در این مورد اظهار کرده بود نقش کارکنان و کارشناسان مرکز ۱۳۷ بسیار مهم است، زیرا نخستین کسی که می‌تواند به مردم آرامش و یا اضطراب بدهد، کارکنان این مرکز هستند و لحن و نوع مواجهه آنها با موضوعات از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است.

علی قاسم‌زاده گفته بود نقطه آغاز ایجاد آرامش در شهر در مواجهه با شهروندان شما کارکنان مرکز ۱۳۷ هستید و با توجه به اینکه شعار این دوره از مدیریت شهری "اصفهان من، شهر زندگی" است، باید توجه داشته باشید در شهر زندگی، آرامش بسیار مؤثر است و مردم باید در آرامش و به دور از استرس و نگرانی باشند تا شهر، شرایط مساعدی داشته باشد.

انجام گل‌کاری‌های ویژه در ستادهای نوروزی اصفهان

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان برای فضاسازی شهر در نظر دارد با هماهنگی شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه و طرح ساماندهی ناژوان، گل‌کاری تمام باغچه‌های سطح شهر، نصب و جانمایی المان‌های گل و فلاورباکس‌ها را اجرایی کند. هفته آخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفته بود در راستای بهبود منظر شهری و با هدف ایجاد محیط شهری زیبا و افزایش نشاط و سرزندگی در بین شهروندان، انواع گل‌های بهاره در بلوارها، میادین و ورودی‌های شهر کاشته می‌شود.

مجید عرفان‌منش اظهار کرده بود بر اساس تقویم باغبانی، همه ساله کاشت انواع گل‌های بهاره بر اساس میزان مقاومت این گل‌ها به سرما از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان اسفند ادامه دارد. گل بنفشه مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارد و از اواسط مهرماه تا اواسط آبان به صورت نشا در باغچه‌های شهری کاشته می‌شود، گل‌هایی مانند مینا چمنی، همیشه بهار، پامچال و شب بو خیری نیز با توجه به مقاومت نسبی در برابر سرما از اواسط بهمن ماه در سطح شهر کاشته می‌شود.

وی تاکید کرده بود در سال جاری ۱۶۰ المان نوروزی به صورت هماهنگ توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز طراحی شد که با همکاری مناطق پانزده‌گانه پس از کاشت و استقرار گل‌ها در سطح شهر جانمایی می‌شود. تعداد ۸۰۰ فلاورباکس و المان از انواع گل‌های بهاره نیز برای جانمایی در سطح شهر به‌ویژه بر روی عرشه پل‌ها، اماکن شاخص گردشگری و پیاده‌راه‌های خیابان سپاه و نظر میانی نصب شده است. امسال با توجه به رونق سفرهای نوروزی و احتمال استقبال گردشگران، گل‌کاری و جانمایی فلاورباکس برای ستادهای استقبال از مسافران نوروزی نیز پیش‌بینی و اجرا شده است.

راه‌اندازی خانه کودک در آرامستان باغ رضوان

همراه با مراجعه کنندگان به آرامستان باغ رضوان هنگام از دست دادن عزیزان خود، روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ کودک کمتر از ۱۰ سال در سالن تطهیر و سپس بر سر مزار متوفیان حضور می‌یابند که در شرایط سخت روحی خانواده‌ها، دچار آسیب روحی می‌شوند. نیمه اول اسفندماه سال قبل بود که مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفته بود سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان برای برطرف کردن دغدغه حضور کودکان هنگام مراجعه افراد به آرامستان برای اجرای مراسم تدفین و جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های روحی احتمالی به کودکان با مشاهده این مراسم، در صدد راه‌اندازی خانه کودک با استفاده اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های فکری و شرایط ایمنی مناسب است که در این راستا از مربیان مجرب با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری استفاده خواهیم کرد.

علی حاجیان تاکید کرده بود خانه کودک راه‌اندازی خواهد شد تا خانواده‌ها هنگام خاکسپاری متوفیان نگران فرزندان خود در شرایط سخت روحی نباشند که در صورت دریافت بازخوردهای مورد انتظار از سوی شهروندان، فازهای بعدی را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد؛ هدف ما نگهداری و ارائه آموزش‌های ویژه سنین کودکان با هدف کاستن از دغدغه مراجعه‌کنندگان به آرامستان باغ رضوان است که امیدواریم در این مسیر خدمتگزار خوبی برای شهروندان باشیم.

روشنایی چشم هشت‌بهشت با ایجاد محور نور

ایده ایجاد محور نور در خیابان هشت‌بهشت (حدفاصل خیابان استانداری و خیابان باغ گلدسته)، نمونه داخلی ندارد و تاکنون هیچ شهری با این ابعاد به آن نپرداخته است، عرصه‌ای برای عرضه تکنیک‌های متنوع و حرفه‌ای نورپردازی شهری است و مبلمان نوری، پاتوق‌های عکاسی، انواع ریسه‌های نوری، احجام نوری و پاتوق‌های نوری در این محور نورانی چشم و دل شهروندان اصفهانی و گردشگران نوروزی را روشن می‌کند.

هفته سوم اسفندماه سال گذشته بود که معاون فنی و اجرایی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در این خصوص اظهار کرده بود محور نور خیابان هشت‌بهشت به دنبال استقبال قابل توجه مردم اصفهان از تونل نور در خیابان آیت‌الله بهشتی‌نژاد، توسط سازمان زیباسازی تهیه و اجرا شده است. گستردگی و زیبایی محور نور خیابان هشت‌بهشت که به نوعی اثر هنری شهری به‌شمار می‌رود، در هیچ‌کدام از شهرهای کشور دیده نمی‌شود که امیدواریم شاهد بازخوردهای خوبی در این زمینه از سوی مردم و گردشگران باشیم.

علیرضا سهرابی تاکید کرده بود در محور نور خیابان هشت‌بهشت بیش از ۱۰۰ المان نوری نصب شده و بیش از پنج هزار متر ریسه استفاده شده است، احجام CNC شده، احجام نوری، ابر احجام نوری در این اثر نورانی خلق شده است که امیدواریم مردم اصفهان و گردشگران نوروزی با ثبت فیلم و عکس، خاطرات خوبی را از این محور به یادگار داشته باشند. فعالیت‌های مربوط به طراحی و نقاشی و گرافیک در معاونت طراحی سازمان زیباسازی انجام می‌شود و ایجاد مبلمان‌های نوری و نورپردازی نیز به وسیله معاونت فنی اجرایی این سازمان به بار می‌نشیند، همچنین ستاد آذین‌بندی به امور آذین‌بندی شهر می‌پردازد.

اصفهان آراسته به پیشواز نوروز رفت

سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با آرایش و پیرایش شهری، حذف اضافات و نازیبایی‌ها، نصب المان‌ها و نقشِ دیوارنگاره‌ها، ایجاد محور نور و نصب جعبه‌های گل روی عرشه پل‌های سواره رو، اصفهان محیای نوروز می‌شود. نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود که سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفته بود برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای پیشواز نوروز به دو بخش پیش از فرارسیدن نوروز و در ایام نوروز تقسیم شد.

پیرایش شهری و حذف اضافات و نازیبایی‌های شهر انجام شده است که در این راستا، سازمان زیباسازی، دستورالعملی را به مناطق پانزده‌گانه ابلاغ کرده که طبق آن، مناطق موظف هستند المان‌های قدیمی را در صورت امکان مرمت کند و از آنها در لایه‌های دوم مناطق، مانند مرکز محلات استفاده کنند.

حمید قنادنیا اعلام کرده بود محل نصب المان‌های نوروز ۱۴۰۱ در حال آماده‌سازی است، امسال رنگ‌آمیزی جداول با چهار طیف رنگی از سفید تا فیروزه‌ای انجام شد و تمام نیمکت‌ها، نرده‌ها و دیگر اقلام مبلمان شهری طبق کدهای اعلام شده سازمان زیباسازی، رنگ‌آمیزی شد. از حدود ۴۵ روز قبل، نقشه‌های ساخت حدود ۲۰ مورد سفره هفت سین آماده و در اختیار مدیران مناطق قرار داده شد تا طرحی را از میان آنها انتخاب و آغاز به ساخت کنند.

وی تاکید کره بود ایده "گالری شهر" با عنوان "نیمه پنهان اصفهان" در قالب اجرای دیوارنگاره بر دیوارهای مرتفع اصفهان نقش بست که طرح‌های آن با الهام از ابنیه تاریخی شهر خلق شده است. انتشار فراخوان برای جذب آثار مفهومی هنرمندان، حدود یک ماه پیش منتشر شد و نزدیک به ۱۲۰ هنرمند اصفهانی طرح‌های خود را برای داوری ارسال کردند که آثار برگزیده این فراخوان در ۲۵ عرصه شهری در نوروز اجرا شد و در کنار آن تابلوی نام و خالق اثر نیز نصب می‌شود. برای سال آینده مضمون شهری در نظر گرفته شده است و المان‌هایی در چهارراه‌ها، میادین و اماکن پر رفت و آمد نصب شد، همچنین برای نوروز دوهزار پرچم در نقاط مختلف شهر برافراشته شد که طرح و برش آنها نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است.

حذف اسناد کاغذی پیش خرید قبر در آرامستان باغ رضوان

یکی از درخواست‌های شهروندان اصفهانی در مراجعه به آرامستان باغ رضوان، پیش‌خرید قبور است که در مواقع لازم بتوانند از آن استفاده کنند. رویه به این شکل بود که افراد به آرامستان باغ رضوان اصفهان مراجعه و محل مدنظر را انتخاب و مدارک مربوطه را به قسمت امور متوفیان ارائه می‌کردند؛ در نهایت سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان پس از انجام تشریفات اداری، نسبت به صدور سند پیش‌مجوز دفن اقدام می‌کرد و پس از آن افراد به سازمان آرامستان‌ها مراجعه و سند خود را دریافت می‌کردند.

نیمه دوم بهمن سال قبل بود که مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود در این راستا به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان، همچنین کاهش ترددهای غیرضروری، ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات الکترونیکی در اولویت قرار داده شد و در نخستین قدم، صدور اسناد پیش‌مجوز دفن (پیش‌خرید قبور) به صورت الکترونیکی اجرایی شد.

علی حاجیان اظهار کرده بود پس از مراجعه افراد به آرامستان و انجام مراحل اداری، یک لینک اینترنتی برای اشخاص ارسال می‌شود که از این طریق و بدون نیاز به مراجعه چندباره حضوری می‌توانند با وارد کردن شماره ملی و شماره سند در وب‌گاه اینترنتی سازمان آرامستان‌ها سند پیش‌مجوز خود را مشاهده کنند. ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی از اولویت سازمان آرامستان‌ها است، در اقدامات بعدی سایر خدمات این سازمان که الزام به حضور اشخاص نداشته باشد به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد و این رویه را ادامه خواهیم داد.

تجهیز مراکز گردشگری ناژوان به سیستم فروش بلیت الکترونیک

مجموعه‌های تفریحی مدیریت ناژوان شامل باغ خزندگان، موزه صدف‌ها و باغ استوایی به سیستم فروش بلیت الکترونیک مجهز می‌شود؛ هفته دوم بهمن ماه سال قبل بود که مدیر طرح ساماندهی ناژوان اعلام کرده بود رصد و کنترل آنلاین فرآیند خرید و فروش بلیت مراکز گردشگری، سهولت در خرید بلیت توسط گردشگران، حذف صف خرید بلیت در ایام اوج گردشگران و قابلیت خرید از اپلیکیشن و سایت‌های اینترنتی و همچنین حذف گردش پول نقد از مزایای این طرح است و برای مدتی به صورت نمونه در باغ پرندگان اجرا و پس از دریافت بازخوردها و اصلاح عملکرد آن، در مراکز مذکور پیاده‌سازی شد.

مهدی قائلی تاکید کرده بود در فاز نخست این طرح سعی شده است با استفاده از وب‌کیوسک‌های مستقر و صدور بلیت‌های دارای QR کد، فروش بلیت مراکز گردشگری ناژوان ساماندهی، به‌هنگام‌سازی و برخط شود. امکان استفاده از اصفهان‌کارت به عنوان بلیت‌های الکترونیک، وجود دارد، در فاز دوم این طرح نیز امکان دریافت بلیت از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه و سایت‌های اینترنتی فراهم می‌شود و در حال حاضر از طریق سامانه " اصکیف" این امر امکان‌پذیر است.

کد خبر 562791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.