از رفع معضلات حمل‌ونقلی اصفهان تا میزبانی پایانه‌ها از مسافران نوروزی

رفع معضلات حمل‌ونقلی، تمهیدات ترافیکی معاینه فنی، پیشرفت خط دو مترو، خرید اتوبوس‌های برقی، راه‌اندازی خط گردشگری در نوروز ۱۴۰۱، میزبانی پایانه‌ها ازمسافران نوروزی، کاهش‌ترافیک با دو کلان‌پروژه شهری از مهم‌ترین عملکردهای معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان در سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز یکی از دغدغه‌های بزرگ در کلان‌شهرها حجم بالای ترافیک و گسترش آلودگی هوا است، توسعه حمل‌ونقل عمومی تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی شهرهای بزرگ دارد، روزانه حجم بسیاری زیادی از سفرهای درون شهری شهروندان با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است.

توسعه دادن حمل‌ونقل عمومی بهترین راهکار برای مدیریت شهر است تا بتواند ترافیک درون شهری را کنترل کند، استفاده از حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس‌ها ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی در هنگام سفر برای مسافران فراهم می‌کند و در کلان‌شهر اصفهان رویکرد مدیریت شهری پیشروی در این میسر و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای استفاده بهینه شهروندان است.

رفع معضلات حمل‌ونقلی اصفهان با راهکارهای دانش‌بنیان

شهروندان اصفهان با آلودگی هوا و ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید راهکارهایی برای استفاده از حمل‌ونقل‌های انسان‌محور و به تبع آن، کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی در نظر گرفته شود تا ترافیک سطح شهر مدیریت شود. هفته سوم اسفندماه سال گذشته بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود حمل‌ونقل شهری یکی از معضلات پیچیده شهرها است، برای مدیریت ترافیک باید از روش‌های جدید و دانش‌بنیان استفاده شود که در این زمینه، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری اصفهان، وزارت کشور و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسید.

حسین حق‌شناس اظهار کرده بود طبق تفاهم‌نامه امضا شده بین ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، معاونت عمرانی و هماهنگی امور اجرایی شهرها و روستاهای وزارت کشور بوده است و شهرداری اصفهان، مقرر شد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها را شناسایی و حمایت مالی و تجهیزاتی کند، وزارت کشور هماهنگی‌های دولتی، استانی و بودجه خرید ناوگان و هماهنگی با پلیس و سایر دستگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد و شهرداری اصفهان نیز به عنوان بازوی اجرای این تفاهم‌نامه، راهکارهای ارائه شده را بررسی و در شهر اجرا کند.

وی‌تاکید کرده بود برای اجرای راهکارهای ارائه شده، زمان زیادی نیاز است؛ اما این راهکارها کم‌هزینه، بهره‌ور و علمی متناسب با هر شهرخواهد بود و مزایایی چون افزایش رضایت شهروندان، اطلاع‌رسانی به شهروندان برای مسیریابی و رفتار صحیح ترافیکی و استفاده از ظرفیت نخبگان و شهروندان را به همراه دارد.

سرویس‌دهی خط گردشگری اصفهان در ایام نوروز

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سرویس‌دهی اتوبوسرانی اصفهان در ایام نوروز ۱۴۰۱ به‌صورت ویژه در سه‌بخش انجام می‌شود. هفته آخر اسفندماه سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اعلام این موضوع گفته بود در نوروز ۱۴۰۱ خط گردشگری اتوبوسرانی از مبدا باغ فدک به ایستگاه مترو فعال است و سه بخش در نظر گرفته شده برای سرویس‌دهی سطح شهر بخش نخست سرویس‌دهی به شهروندان و مسافران با ۵۰ درصد ظرفیت، بخش دوم سرویس‌دهی به باغ رضوان در روز یکم فروردین‌ماه به‌صورت ویژه از ساعت هشت صبح تا ۱۸ است که از مبدا پایانه باغ قوشخانه، میدان قدس، میدان احمدآباد، خیابان جی تا باغ رضوان و بالعکس فعال است.

سیدعباس روحانی تاکید کرده بود سرویس‌دهی‌خط گردشگری از مبدا باغ فدک به ایستگاه مترو، جهت مرکز شهر و ادامه مسیر به مراکز گردشگری ناژوان، پارک صفه و تله‌کابین، باغ گل‌ها و بالعکس برنامه‌ریزی شده و در ایام نوروز فعال است.

امضای تفاهم‌نامه‌ای برای بهبود حمل‌ونقلی اصفهان

دریک تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری اصفهان، یافتن راه‌حل‌های علمی و فناورانه جهت بهبود شرایط حمل‌ونقل درون شهری در دستور کار این سه نهاد قرار گرفت. هفته آخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان این موضوع را در صفحه اینستاگرام خود نوشته و اظهار کرده بود امیدوارم نتیجه این اقدام ملی باعث کاهش آلودگی هوا و معضلات ترافیکی اصفهان‌ باشد.

تمهیدات ترافیکی معاینه فنی در ایام نوروز ۱۴۰۱

مراکز معاینه فنی تحت پوشش ستاد معاینه فنی خودروی شهرداری در ایام نوروز مطابق رویه سنوات گذشته آماده ارائه خدمات به شهروندان است. دو مرکز معاینه فنی جی و ارغوانیه در ایام نوروز (به غیر از یکم و سیزدهم فروردین‌ماه) از ساعت ۸ تا ۱۲ صبح و سایر مراکز در هفته دوم نوروز از ساعت ۸ تا ۱۴:۲۰ فعال است.

نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان اعلام کرده بود با توجه به حجم پایین مراجعات به مراکز معاینه فنی در ایام نوروز و همچنین پیش‌بینی ازدحام و شلوغی مراکز در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱، از شهروندان درخواست می‌شود که از فرصت مهیا شده جهت مراجعه به مراکز معاینه فنی استفاده کنند تا در حداقل زمان ممکن خدمات مورد نظر به آنها ارائه شود.

سیدعلی عبدالهی گفته بود آدرس اینترنتی FANI.HAMLEBAR.COM جهت دریافت نوبت برخط و مراجعه با کمترین زمان انتظار به مراکز معاینه فنی نزدیک به محل سکونت در دسترس شهروندان قرار دارد.

آرام سازی شهر با تمهیدات ترافیکی شهرداری اصفهان

در روزهای پایانی سال با بازگشت سفرهای شهری به قبل از شرایط کرونایی، معابر مرکزی و مراکز تجاری شهر با حجم گسترده‌ای از خودروهای شخصی مواجه شده است که باعث افزایش ترافیک و اختلال در روند عبور و مرور شهروندان می‌شود. نیمه دوم اسفندماه سال قبل بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفته بود برای رهایی از شلوغی ترافیک، به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان برای انجام سفرهای درون‌شهری خود از مترو به عنوان یک وسیله حمل‌ونقلی پاک، ایمن و ارزان استفاده کنند. جهت رفاه حال شهروندان و تشویق آنها به استفاده از حمل‌ونقل همگانی به جای خودروی شخصی، ساعت فعالیت مترو تا ۲۲ شب و ساعت فعالیت خطوط اتوبوسرانی در معابر مرکزی شهر تا ساعت ۲۲:۳۰ افزایش یافته است.

حسین حق‌شناس تاکید کرده بود با توجه به ظرفیت‌های متروی اصفهان برای شرایط ویژه ترافیکی و ارائه سرویس‌دهی مطلوب به شهروندان مدت زمان انتظار مسافران از ۱۵ دقیقه به ۱۱ دقیقه کاهش یافته است که در آینده نیز این زمان تقلیل خواهد یافت. به دلیل تعطیلی رسمی روزهای بیستم و بیست‌وهفتم اسفندماه، مترو برخلاف دیگر ایام سال به شهروندان سرویس‌دهی خواهد کرد، شهروندانی که منازل آنها نزدیک ایستگاه‌های مترو است، می‌توانند به صورت مستقیم از آن استفاده کنند و سایر شهروندان نیز می‌توانند با اتوبوس به پایانه‌های ابتدایی یا ایستگاه مترو سفر کنند یا خودروی خود را در نزدیکی این ایستگاه‌ها پارک کنند و ادامه سفر خود را با مترو انجام دهند.

وی اعلام کرده بود به‌دلیل ضرورت تغییر رویکرد شهروندان در استفاده از خودروی شخصی در ایام ویژه به‌خصوص آخرین روزهای اسفندماه، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرای طرح محدوده زوج و فرد تا بیست‌ونهم اسفندماه تمدید شده است. مشارکت همکاری و همیاری شهروندان و میهمانان در امر ترافیک لازم است. از سویی به علت توجه نکردن به قوانین توسط برخی از رانندگان و ایجاد مشکلات برای شهر و شهروندان در روزهای پایانی سال، تمام خودروهای ثبت تخلف متحرک در سطح شبکه معابر مرکزی شهر مستقر و با همکاری پلیس راهور اعمال قانون برای خودروهای متخلف انجام خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرده بود تمام ظرفیت ترافیکی شهر جهت خدمت‌رسانی به شهروندان و میهمانان نوروزی آماده شده است طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال با افزایش حجم مسافر در اصفهان مواجه می‌شویم و در این زمینه آماده‌سازی پارکینگ‌های عمومی، تعویض، ترمیم، بهسازی و نوسازی تابلوهای ترافیکی، خط‌کشی‌های ترافیکی، آشکارسازی گذرگاه‌های عابر پیاده، اصلاح زمان‌بندی بیش از ۴۰ تقاطع اصلی در ورودی‌ها و مرکز شهر جهت تطابق با افزایش حجم ترافیک، آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی و برنامه‌ریزی جهت سرویس‌دهی در نقاط پر مسافر و همچنین ایجاد کیوسک‌های تاکسیرانی در نقاط مهم گردشگری و همچنین بهره‌برداری از تمام ظرفیت پایانه‌های مسافربری با هدف ارتقای خدمات حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است.

انجام مطالعات برای سرمایه‌گذاری خرید اتوبوس‌های برقی

در بودجه سال ۱۴۰۱ برای خرید و استفاده از اتوبوس‌های برقی اعتباراتی در نظر گرفته شده است و امید است در سال‌های آینده نیز استفاده از این اتوبوس‌ها در اصفهان افزایش یابد. روز پانزدهم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که یک دستگاه اتوبوس برقی بر اساس یک تفاهم‌نامه وارد اصفهان شد و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفته بود اتوبوس‌های برقی از شرکت‌های داخلی خریداری و به مرور در خطوط مرکزی شهر جایگزین خواهد شد، قرار است شهرداری مطالعاتی در زمینه روش سرمایه‌گذاری و استفاده از آنها را در خطوط آغاز کند.

حسین حق‌شناس اظهار کرده بود یکی از محاسن اتوبوس برقی تکنولوژی به‌روز آن است، طول اتوبوس برقی که وارد اصفهان شده است، ۱۲ متر و با بیشینه بار مجاز ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است که مجهز به سه در، ترمز بادی، درهای بادی و فرمان هیدرولیکی به شکل کف کوتاه و دارای رمپ ویژه ویلچر است. از دیگر ویژگی‌های اتوبوس برقی اصفهان، سیستم اعلام حریق، باز شدن اتوماتیک درها هنگام قرارگیری مسافر بین آنها، بسته شدن درها در سرعت‌های بالاتر از پنج کیلومتر بر ساعت، سیستم هشدار صوتی (AVAS) برای جلب توجه عابران پیاده و سایر رانندگان است که از مدرن‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های اتوبوس در دنیا محسوب می‌شود.

لزوم تقویت حمل‌ونقل همگانی برای رسیدن به هوای پاک

روز چهارشنبه _بیست‌ونهم دی‌ماه_ سال گذشته به مناسبت روز ملی هوای پاک، استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی از جمله اتوبوس و مترو برای شهروندان کلان‌شهر اصفهان رایگان اعلام شد. اواخر دی‌ماه سال گذشته بود معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اعلام کرده بود که هدف از ارائه خدمات رایگان حمل‌ونقل همگانی، تشویق شهروندان به استفاده از این وسایل برای انجام سفرهای درون‌شهری است تا کمتر از خودروهای شخصی استفاده شود و فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل همگانی میان شهروندان تقویت شود.

حسین حق‌شناس تاکید کرده بود برای استفاده بیشتر شهروندان از سیستم حمل‌ونقل همگانی و گام برداشتن در مسیر هوای پاک باید اقداماتی از جمله نوسازی، زمان‌بندی صحیح و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر در برنامه‌های بلندمدت شهرداری انجام شود. استفاده مدیران شهری از وسایل نقلیه همگانی به فرهنگ‌سازی در این زمینه کمک خواهد کرد، بر اساس نامه‌ای که شهردار اصفهان برای معاونان و مدیران شهرداری ارسال کرده است، همگام با شهروندان، مدیران شهری نیز در روز هوای پاک از حمل‌ونقل همگانی و پاک از جمله دوچرخه استفاده خواهند کرد.

معاینه فنی تاکسی‌هایی که در دی‌ماه نوبت انجام این اقدام ضروری را داشته‌اند، در هفته هوای پاک از بیست‌نهم دی‌ماه تا ششم بهمن‌ماه بر اساس تشخیص سازمان تاکسیرانی به صورت رایگان انجام می‌شود، برای فرهنگ‌سازی در زمینه هوای پاک اقداماتی نیز در اتوبوس و مترو نیز انجام خواهد شد تا شهرداری در حیطه وظایف خود و در زمینه حمل‌ونقل به این موضوع بپردازد و در ترویج این فرهنگ گام‌های مؤثری بردارد.

کاهش ترافیک اصفهان با تکمیل ۲ کلان‌پروژه شهری

بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان مربوط به صنایع اطراف و بخشی مربوط به خودروهای عبوری در سطح شهر است، در این راستا شهروندان و شهرداری می‌توانند با کمک یکدیگر به هر میزانی این آلودگی را کاهش دهند و تا حد امکان کم‌ترین استفاده از وسیله نقلیه شخصی را داشته باشند.

اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که شهردار اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود امروز به بهانه روز ملی هوای پاک از مردم دعوت کردیم از وسایل نقلیه عمومی برای تردد در شهر استفاده کنند و اگر فاصله بین مبدا و مقصدشان کوتاه است به صورت پیاده سفر درون‌شهری خود را انجام دهند، همچنین امروز به عنوان یک اقدام نمادین مترو و اتوبوس در سطح شهر به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کنند.

علی قاسم‌زاده تاکید کرده بود اولویت نخست بودجه سال آینده به بخش حمل‌ونقل اختصاص دارد که امیدوارم با تحقق آن، بتوانیم تا حد زیادی مشکلات این حوزه را برطرف کنیم. خط دو قطار شهری و رینگ چهارم، دو کلان‌پروژه شهرداری اصفهان است که پس از تکمیل می‌تواند بخشی عمده‌ای از حمل‌ونقل را به زیر زمین و اطراف شهر هدایت کند، پس از تکمیل رینگ چهارم، خودروهای سنگین وارد شهر نمی‌شود از این‌رو آرامش ترافیکی بیشتری در معابر برقرار و میزان آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

سرویس دهی رایگان متروی اصفهان در روز هوای پاک

نیمه دوم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان اظهار کرده بود که همزمان با بیست‌ونهم دی‌ماه روز ملی هوای پاک، به پیشنهاد شهرداری اصفهان و موافقت اعضای شورای اسلامی شهر، به منظور کاهش آلودگی هوای ناشی از خودروهای شخصی، افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل همگانی و برداشتن گام‌های عملیاتی در راستای کاهش آلودگی هوا، استفاده از مترو در روز ملی هوای پاک رایگان است.

احمدرضا طحانیان گفته بود بیست‌ونهم دی‌ماه در تقویم ایران روز هوای پاک نامگذاری شده است هدف از اعلام روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه نسبت به آلودگی هوا، جلب مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی برای کمک به کاهش آلودگی هوا است.

پایانه‌های اصفهان آماده میزبانی از مسافران نوروزی

در هفته‌های آخر سال گذشته بود که سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان اقداماتی مانند خط‌کشی معابر داخلی پایانه‌ها، تکمیل فضای سبز، نصب سفره هفت‌سین، لکه‌گیری آسفالت و تعمیرات موقت سرویس‌های بهداشتی را برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ انجام داد و مهیای حضور مسافران شده بود. اواخر نیمه دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل این سازمان اظهار کرده بود ورودی شهر اصفهان از نظر مسافران، پایانه‌های کاوه و صفه است که انواع فرهنگ‌ها در این پایانه‌ها تبادل می‌شود، لذا می‌طلبد سازمان پایانه‌های مسافربری به تمام حوزه‌ها از جمله عمرانی، فرهنگی و خدماتی ورود کند. در بخش اقدامات فرهنگی هم این سازمان برای نوروز ۱۴۰۱، طبق هماهنگی‌های انجام شده با روابط عمومی شهرداری مرکزی اصفهان، با ورود مسافران پیامکی حاوی اطلاعات کامل شهر اصفهان برای آنها ارسال می‌کند.

علی‌اکبر رسالت تاکید کرده بود با توجه به اینکه در سه سال گذشته اصفهان مسافر نوروزی نداشت، تقریباً تمام بلیت‌های شرکت‌های مسافربری فروش رفته است و حتی از بیست‌وچهارم اسفندماه شاهد ورود مسافران نوروزی هستیم. با توجه به استقبال مردم، پیش‌بینی می‌شود که در نوروز امسال مسافران زیادی به اصفهان سفر کنند.

کد خبر 562721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.