تاثیر رژیم غذایی بر سلامت کلیه‌ها

لازم است افراد به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی از رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و امگا۳ پیروی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیه‌ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که مواد زائد را از بدن خارج کرده، مواد معدنی و مغذی موجود در خون را متعادل می‌کنند. کلیه‌ها به کنترل فشار خون، تولید گلبول‌های قرمز خون و بهبود سلامت استخوان‌ها کمک شایانی می‌کنند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر در سراسر دنیا یک نفر درگیر بیماری‌های کلیوی است.

بیماری‌های کلیوی چیست؟

بیماری‌های کلیوی زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها آسیب ببیند و نتواند خون را به صورت طبیعی فیلتر کند. بیماری‌های شایع کلیوی شامل فشار خون بالا، سنگ کلیه، گلومرولونفریت و بیماری کلیه پلی‌کیستیک می‌شود. به گفته متخصصان، بیماری‌های کلیوی در صورتی قابل درمان است که به موقع تشخیص داده شود و علائم آن شناسایی شود. علائم رایج بیماری‌های کلیوی شامل اختلالات خواب، خشکی و خارش پوست، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار، خستگی، پف دور چشم و ادرار کف‌آلود می‌شود. زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکند، فرد تورم در پاها و قوزک پا، کاهش اشتها و گرفتگی عضلات را تجربه می‌کند.

چگونه می‌توان خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را کاهش داد؟

به منظور کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی، لازم است افراد فشار خون و قند خون خود را به صورت منظم بررسی کنند، سیگار کشیدن را ترک کنند، وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنند، آب کافی بنوشند، به صورت منظم ورزش کنند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را مصرف کنند.

آیا رژیم غذایی مناسب خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد؟

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی مناسب خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد، رژیم غذایی کم سدیم به سلامتی کلیه‌ها کمک شایانی می‌کند، کاهش مصرف سدیم فشار کمتری بر کلیه‌ها وارد می‌کند؛ بنابراین خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی و پیشرفت بیماری‌های مربوط به آن کاهش پیدا می‌کند. مصرف نمک در رژیم غذایی باید محدود شود، زیرا برای کلیه‌ها مضر است. لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی از رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و امگا ۳ پیروی کنند. همچنین، افراد باید از مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، فسفر و پتاسیم دوری کنند.

آیا بین بیماری کووید -۱۹ و سلامت کلیه ارتباط خاصی وجود دارد؟

محققان معتقدند که بیماری کووید -۱۹ ممکن بر سلامت کلیه‌ها تأثیر بگذارد، بروز مشکلات کلیوی نشان می‌دهد که فرد دچار نوع شدید بیماری شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ دو برابر بیشتر از دیگران است. در صورتی که شدت بیماری کووید -۱۹ بیشتر باشد، آسیب وارد شده به کلیه نیز افزایش پیدا می‌کند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی هستند؟

سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا و دیابت خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. قند خون بالا نه تنها عملکرد کلیه را محدود می‌کند، بلکه به تدریج باعث نارسایی آن نیز می‌شود. به گفته محققان، افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که سابقه خانوادگی نارسایی کلیه دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های کلیوی قرار دارند.

کد خبر 562129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.