بار مالی طرح‌های حاکمیتی از دوش شهرداری‌ها برداشته شود

استاد دانشکده هنرهای زیبا گفت: شماری از مدیران ارشد استان‌ها، شهرداری‌ها را به لحاظ بودجه‌ای حیات‌خلوت خود می‌دانند و بار هزینه‌ای شهرداری‌ها را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیروز حناچی صبح امروز _ چهارشنبه، بیست‌وپنجم خردادماه_ در دومین روز اجلاسیه سازندگان و طراحان اصفهان که در سالن همایش سیتی‌سنتر برگزار شد، اظهار کرد: در گزارشی که یکی از طراحان فاخر غربی سال‌ها پیش حتی قبل از ساخت بسیاری از تأسیسات زیربنایی شهر اصفهان چون دانشگاه‌ها و مراکز، تهیه کرده بود، توصیه‌هایی را برای مناطق تاریخی شهر داشت که بسیاری از آنها در طرح جامع اصفهان نهادینه شد و جزو ضوابط قرار گرفت.

وی ادامه داد: استفاده از مصالح متناجس به‌ویژه آجر در منطقه تاریخی شهر اصفهان از جمله توصیه‌هایی بود که تأثیرات این تصمیم را هنوز هم در فضاهای مختلف شهری شاهد هستیم.

استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تصمیمات درست، در مکان‌های دقیق و زمان‌های صحیحی ما را می‌تواند به مقصود مطلوب برساند.

وی اظهار کرد: حادثه‌ای در دوم خرداد امسال در آبادان رقم خورد که بدون قطع مایه شرم‌ساری جامعه مهندسان بود و از طرفی دیگر باید خداروشکر که این ساختمان هنور به بهره برداری نرسیده که اگر بهره برداری شده بود، فاجعه ابعاد بزرگ‌تری داشت.

حناچی ادامه داد: اگر حوادثی مثل فروریختن متروپل اتفاق بیفتد و ما از آن درس نگیریم و تغییر رویه ندهیم، ما خسارت را دو چندان کرده‌ایم.

وی ابراز کرد: من نظر شما را به حادثه پلاسکو متوجه می‌کنم که اگرچه در امر ساخت و ساز؛ ساختمان پلاسکو چون توسط طراحان غربی با استانداردهای بین المللی طراحی شده بود، مشکلی نداشت اما در مورد شیوه بهره برداری و رعایت مقررات ملی ساختمان ما خطا داشتیم.

استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اشاره به حوادث دیگری که علت اصلی آن عدم رعایت مقررات ملی ساختمان‌ها بود، گفت: درس نگرفتن از این قبیل حوادث، بر این نکته صحه می‌گذارد که اجرای مقررات ملی ساختمان چقدر می‌تواند نقش مهمی در کیفیت ساختمان‌ها و عدم وقوع فجایع انسانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما به اندازه اهمیت این موضوع در شهرها کار نکرده‌ایم، همچنین فاجعه دیگری به نام شهرک رزمندگان را در شهر بم شاهد بودیم که به دلیل رعایت نکردن مقررات ملی حادثه‌ای بسیار بزرگ در آن رخ داد.

حناچی یادآور شد: پشت هر کدام از این مقررات، حوادث متعددی بوده که منجر به تصویب این قوانین و ضوابط شده است.

به گفته وی، امروزه به دلایل متعدد با حجم زیادی از ساخت و سازدر بخش مسکونی، مواجه هستیم که از عمده‌ترین دلایل آن می‌توان به میزان وابستگی بالای بودجه شهرداری‌ها به ساخت و ساز اشاره کرد که حدود ۸۰ درصد از بودجه شهرداری‌ها به این موضوع مرتبط است.

شهردار سابق تهران خاطرنشان کرد: براساس تجربیات اجرایی که دارم می‌گویم، نبود تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها و تعریف نادرست از درآمدها ریشه این قضیه است، اصلی‌ترین وظایف حاکمیتی و شورای اسلامی شهرها، برقراری تعادل بین دو بخش درآمدها و هزینه‌ها است.

وی افزود: درآمدهای شهرداری باید کم عارضه و عمدتاً از منابع پایدار باشد و هزینه‌ها باید در کمترین حد و کنترل شده باشد، متأسفانه برخی از مقامات ارشد استان‌ها در شهرها، شهرداری‌ها را به لحاظ بودجه‌ای حیات‌خلوت خود می‌دانند و به سراغ شهرداری‌ها می‌آیند و فشارمی‌آورند و بار هزینه‌ای شهرداری‌ها را افزایش می‌دهند.

حناچی با بیان اینکه مخالف ساخت و ساز در شهر نیستیم، گفت: باید امور روزمره مدیران شهری در بودجه دیده شود و بار مباحث مالی موضوعات حاکمیتی چون مترو و حمل‌ونقل از دوش بودجه‌ای شهرداری‌ها برداشته شود و دولت این بار را به دوش بکشد تا کمتر شاهد مشکلات باشیم.

وی افزود: گاهی به ساخت مسکن در شهرها بیش از حد نیاز داریم، اما نیاز بدون مسکن‌ها هنوز ادامه دارد و این موضوع ریشه در مباحث درآمدزایی برای شهرداری‌ها دارد.

استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اشاره به شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای تصریح کرد: این شهرها براساس برنامه طراحی می‌شوند و ما برای تحقق این مهم هیچ راهی جز بازگشت به برنامه نداریم. باید به آن چیزی که تحت عنوان طرح جامع و طرح تفصیلی مطرح می‌شود، اهمیت دهیم چرا که از دیگر علل اصلی وقوع حوادث فاجعه‌آمیز، خارج شدن از مسیر این برنامه‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به زلزله‌ای با ۲۵ هزار تلفات انسانی که سال ۱۹۹۹ میلادی در ترکیه اتفاق افتاد و منطقه وسیعی را تحت تأثیر خود قرار داد، افزود: بیشتر ساختمان‌ها بتنی بودند اما عمدتاً خراب شدند و رسانه‌های ترکیه از این حادثه با تعبیر فاجعه پیمانکاران یاد کردند.

حناچی یادآور شد: از نکات قابل تأمل این است که علت اصلی نابودی این ساختمان‌های به اصطلاح بتنی در ترکیه، رعایت نکردن مقررات ساختمان بود.

وی در پایان گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان در همه زمینه‌ها همچون تأسیسات برقی، مکانیکی و آتش‌نشانی‌ها به منظور تحقق ایمنی کامل لازم است.

کد خبر 562003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.