بیماری کووید-۱۹ چه تاثیری بر مغز افراد می‌گذارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به مشکلات مغزی قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه کووید -۱۹ یک بیماری تنفسی است، اما بر قسمت‌های مختلف بدن از جمله مغز افراد تأثیر می‌گذارد و باعث بروز التهاب خفیف تا شدید، سکته مغزی و تشنج می‌شود. حتی افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ نیز درگیر علائمی مانند احساس گیجی، سردرد، سرگیجه و تاری دید می‌شوند. بنابراین محققان تأثیر ویروس کرونا بر مغز را همواره بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر قابل توجهی دارد.

کوچک شدن مغز و آسیب به بافت مغز

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری ویروسی کرونا بر مغز افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۷۸۵ فرد بین ۵۱ تا ۸۱ سال را مورد ارزیابی قرار دادند و MRI مغز و آزمایش‌های مربوط به عملکرد مغز آن‌ها را بررسی کردند. نیمی از افراد شرکت کننده در مطالعه به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند و تقریباً چهار درصد افراد نیز در بیمارستان بستری شده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به مشکلات مغزی قرار دارند؛ به طوری که حجم ماده خاکستری مغز آن‌ها کاهش پیدا کرده و بافت آن نیز دچار آسیب شده بود.

از دست دادن حس بویایی به دلیل آسیب وارد شدن به مغز

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Nature نشان می‌دهد که قسمتی از مغز بیماران کرونایی دچار آسیب می‌شود که مسئول حس بویایی و چشایی است، به همین دلیل افراد پس از مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. محققان به این نتیجه رسیدند که مغز افراد مسن‌تر و کسانی که در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر از دیگران در معرض آسیب ناشی از ویروس کرونا قرار می‌گیرد، البته عفونت خفیف یا متوسط نیز ممکن است باعث بروز این مشکلات شود.

تأثیرات عصبی طولانی مدت کرونا

یکی از رایج‌ترین علائم بیماری کووید -۱۹ که با مغز مرتبط است، مه مغزی یا سردرگمی ذهنی است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آلزایمر و پارکینسون ممکن است جز عوارض طولانی مدت بیماری کووید -۱۹ باشد. با توجه به اینکه بیماری کووید -۱۹ ممکن است به صورت خاص بر مغز بیماران تأثیر بگذارد و باعث کوچک شدن مغز شود، خطر بروز بسیاری از اختلالات مغزی مانند زوال عقل، آلزایمر، افسردگی و اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد. با این وجود، لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

دیگر علائم رایج کرونای طولانی مدت

کرونای طولانی‌مدت زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، تا مدت‌ها درگیر علائم مربوط به آن باشد. بعضی از علائم رایج کرونای طولانی‌مدت شامل سرفه‌های مداوم، خستگی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تغییر حس بویایی و چشایی می‌شود.

کد خبر 561879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.