علت و عوارض کمر درد ناگهانی هنگام خم و راست شدن چیست؟

با وجود اینکه کمردرد یک مشکل شایع است اما برخی افراد فقط هنگام خم شدن آن را تجربه می‌کنند.

اگر هنگام خم شدن دچار کمر درد می‌شوید باید به میزان درد دقت کنید. درد جزئی احتمالاً ناشی از اسپاسم یا فشار عضلانی است. درد شدید معمولاً ناشی از فتق دیسک یا سایر آسیب‌های کمر است.

یکی از دلایل شایع درد کمر هنگام خم شدن وارد شدن فشار به پایین کمر است. این وضعیت باعث اعمال فشار بسیار زیادی به کمر و در نتیجه کشش بیش از حد عضلات و رباط‌ها می‌شود. فشار وارد شده بر کمر همچنین می‌تواند باعث التهاب و در نتیجه اسپاسم عضلانی و کمر درد شود.

علائم کشیدگی کمر

علائمی مانند سفتی کمر، اسپاسم عضلانی، عدم تعادل در نگه داشتن کمر به حالت عمودی و کاهش دامنه حرکتی نشان دهنده کشیدگی کمر هستند.

عوارض کشیدگی کمر

کاهش فعالیت و حرکت یکی از شایع‌ترین عوارض کشیدگی کمر است و می‌تواند منجر به افزایش وزن، کاهش تراکم استخوان و از دست دادن قدرت و انعطاف پذیری عضلانی در سایر نواحی بدن شود.

روش‌های درمانی کشیدگی کمر

استراحت کردن به مدت یک تا سه روز می‌تواند باعث کاهش درد عضلات شود. همچنین مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی هم می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد. شما می‌توانید برخی داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را مصرف کنید.

اسپاسم عضلانی

اسپاسم یا گرفتگی عضلات یک مشکل بسیار شایع است. این مشکل ممکن است هر لحظه اتفاق بیافتد به ویژه هنگام ورزش یا روزهای بعد از آن. دلایل اصلی اسپاسم عضلانی معمولاً شامل:

  • کم آبی بدن
  • کاهش جریان خون
  • فشرده شدن عصب
  • استفاده بیش از حد از عضلات

اسپاسم عضلانی کمر در اثر خم شدن و بلند کردن اجسام اتفاق می‌افتد. اما معمولاً اسپاسم می‌تواند در اثر هر حرکتی که قسمت پایین بدن را درگیر می‌کند رخ دهد.

علائم اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی معمولاً خود به خود برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما اسپاسم عضلانی ممکن است در اثر یک مشکل اساسی در ستون فقرات و التهاب یا بی ثباتی مدوام مجدداً عود کند. بنابرایم بهتر است مشکل اصلی را درمان کنید.

درمان اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی معمولاً بعد از مدتی خود به خود برطرف می‌شود. درمان‌هایی که می‌توانند به بهبودی اسپاسم عضلانی کمک کنند عبارتند از: کشش، ماساژ و استفاده از کمپرس گرم و سرد. اگر شما به طور مدوام دچار اسپاسم عضلانی می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است اسپاسم شما یک دلیل زمینه‌ای داشته باشد.

فتق دیسک

علت و عوارض کمر درد ناگهانی هنگام خم و راست شدن چیست؟

دیسک‌های پشت که به عنوان ضربه گیر عمل می‌کنند و باعث تثبیت کمر می‌شوند از مهره‌های ستون فقرات محافظت می‌کنند. هنگامی که این دیسک ها از جای خود خارج شوند فشار بیشتری بر اعصاب اطراف وارد می‌کنند، به این وضعیت فتق دیسک گفته می‌شود. دیسک کمر معمولاً ناشی از افزایش سن است که باعث تحلیل دیسک ها و جابجایی آن‌ها می‌شود.

علائم فتق دیسک

فتق دیسک می‌تواند باعث ایجاد ضعف و بی حسی در پا و کمر و همچنین درد سیاتیک شود. اشخاصی که دچار این علائم می‌شوند به ندرت ممکن است کنترل روده و مثانه خود را ازدست بدهند. در صورت بروز این مشکل فوراً به پزشک مراجعه کنید چون بی اختیاری ادرار می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد.

عوارض فتق دیسک

یکی از مهم‌ترین عوارض فتق دیسک آسیب دائم عصبی است. اگر فتق دیسک درمان نشود ریشه‌های عصبی فشرده شده در ستون فقرات ممکن است برای همیشه آسیب ببینند و منجر به درد مزمن، ضعف و از دست دادن حس شوند. فتق دیسک عوارض نادر اما جدی دیگر دارد از جمله: سندرم دم اسبی، بی حسی زین اسبی و اختلال در عملکر روده و مثانه.

درمان فتق دیسک

استراحت و مصرف NSAID ها می‌تواند به بیمار کمک کند. تزریق استروئید در فضای اطراف عصب با کاهش التهاب می‌تواند باعث تسکین درد شود. در صورتی که علائم بیمار شدید باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

سیاتیک

علت و عوارض کمر درد ناگهانی هنگام خم و راست شدن چیست؟

سیاتیک مشکلی است که می‌تواند ناشی از فتق دیسک باشد. اگر دیسک بر روی عصب سیاتیک در قسمت تحتانی ستون فقرات فشار بیاورد، می‌تواند باعث احساس فشار، سوزش یا درد شدید شود و از کمر به سمت پایین یا به هر دو پا هم سرایت می‌کند.

علائم سیاتیک

سیاتیک می‌تواند باعث کاهش دامنه حرکتی پاها شود. در صورتی که علائمی شبیه به علائم سیاتیک دارید و کنترل روده و مثانه خود را از دست داده‌اید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض سیاتیک

اگر سیاتیک به درستی درمان نشود می‌تواند باعث درد بیشتر، بی حسی در پاها و مهم‌تر از همه آسیب دائمی عصبی شود. سیاتیک معمولاً ناشی از دیسک کمر است بنابراین اگر کنترل مثانه و روده خود را از دست دادید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید چون این وضعیت نشان دهنده سندرم دم اسبی است و می‌تواند منجر به فلج شدن شود.

درمان سیاتیک

در موارد بسیار نادر بیمار برای برداشتن بخشی از دیسک که به اعصاب فشار وارد می‌کند نیاز به جراحی دارد. سیاتیک در ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به این عارضه بدون جراحی از بین می‌رود. روش‌های درمانی غیر جراحی هم می‌توانند برای این مشکل مفید باشند از جمله: کمپرس گرم و سرد و تمرینات کششی ملایم برای تسکین التهاب.

اسپوندیلولیز

اسپوندیلولیز یک شکستگی ناشی از استرس در مهره‌های ستون فقرات است و معمولاً ورزشکاران جوان مانند فوتبالیست‌ها یا ژیمناستیک کارها دچار این مشکل می‌شوند. بیماران مبتلا به اسپوندلیولیز معمولاً توانایی ایستادن در یک وضعیت صاف و قائم را ندارند. اصلاح پزشکی این وضعیت اسپوندیلولیستزیس است.

علائم اسپوندیلولیز

افراد مبتلا به این بیماری معمولاً در ناحیه باسن و ران‌ها دچار درد می‌شوند و این درد معمولاً با فعالیت بدتر می‌شود.

عوارض اسپوندیلولیز

اگر این مشکل درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض دیگری مانند افزایش وزن، کاهش تراکم استخوان، ضعیف عضلانی و کاهش انعطاف پذیری بدن (به دلیل عدم فعالیت)، آسیب دائمی عصبی و بی حسی دست و پا شود.

درمان اسپوندیلیوز

استراحت و مصرف NSAID ها معمولاً به بهبود شکستگی‌های استرسی خفیف کمک می‌کند. برخی بیماران هم از فیزیوتراپی و بریس های کمر برای بهبود شرایطشان کمک می‌گیرند. اگر آسیب علائم بیمار را تشدید کند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. جراحی می‌تواند شامل فیوژن ستون فقرات باشد چون این روش باعث ایمن شدن ستون فقرات می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیمار قادر به حرکت دادن ماهیچه‌ها یا مفاصل اندام تحتانی خود نباشد یا اگر کنترل مثانه و روده‌ی خود را از دست داده باشد، باید فوراً به اورژانس مراجعه کند تا با درمان مشکل، از آسیب‌های عصبی بیشتر جلوگیری کند. در صورتی کمر درد شما با وجود درمان‌های خانگی بدتر شد یا در عرض دو هفته برطرف نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 561798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.