رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

تتا نتورک یک شبکه انتقال ویدئویی غیرمتمرکز همتا به همتا است که از فناوری بلاکچین استفاده می کند و تحویل محتوا با پهنای باند رایگان را امکان پذیر می‌کند.

به گزارش ایمنا، پروتکل تتا به نفع صنعت پخش ویدئو است و اخیراً در بازار دیجیتال رواج یافته است. این ارز رمز گذاری شده به سرعت جایگاه خود را در میان سایر ارزها پیدا کرد و حتی با توجه به سطح بازار خود، به رده ارزهای دیجیتال برتر راه پیدا کرده است.

اعضای تیم پروژه تتا

پروژه تتا در سال ۲۰۱۷ توسط میچ لیو (Mitch Liu) بنیان گذار یک استارت‌آپ در بازی‌های موبایل و تبلیغات آنلاین و همچنین جیئی لانگ (Jieyi long) که بر روی تکنولوژی پخش مستقیم VR کار می‌کرد، استارت زده شد. استیو چن بنیان‌گذار یوتیوب، جاستین کانا بنیان‌گذار Twitch، راکوتن ویکی و سی جی هلو از مدیران ارشد Verizon از افراد مشهور در تیم مشاوران پروژه تتا هستند. در حال حاضر علاوه بر جیئی لانگ به عنوان مدیر ارشد فناوری و میچ لیو به عنوان مدیرعامل، رایان نیکولز نیز به عنوان مدیر ارشد محصولات در تیم اصلی حضور دارد. نیکولز در سوابق خودش، مدیریت در Tencent برای اپلیکیشن Wechat رو دارد. به علاوه اینکه در تیم بلاکچین و توسعه تتا نام ۱۵ نفر که اکثراً از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هستند هم دیده می‌شود.

رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

کاربرد تتا

تقریباً همه از Twitch ،Netflix ،TikTok ،Facebook و YouTube یا سایر خدمات پخش ویدئو استفاده می‌کنند. آینده محتوا در اینترنت، از طریق پخش انواع ویدئو پیش بینی شده است. با این حال، بزرگ‌ترین چالش برای ارائه دهندگان این خدمات‌، این است که تمام این محتوا را با بهترین کیفیت ممکن به مشتری تحویل دهند.

این بستر به کاربران شبکه پخش ویدئو اجازه می‌دهد تا پهنای باند اضافی و منابع محاسباتی را ارائه دهند و در مقابل آن، پاداش بیشتری را دریافت کنند. شرکت Theta Labs به عنوان شرکت مادر و اصلی، نسخه بتا پلتفرم پخش فیلم غیر متمرکز خود را راه اندازی کرده است که بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. این سرویس اولین جریان ویدئویی در جهان محسوب می‌شود و یک برنامه غیرمتمرکز است.

تتا مفهوم جالبی است که امروزه به دنبال اجتناب از برخی تنگناها و هزینه‌های زیاد مربوط به ارز اتریوم به وجود آمده است. به عنوان مثال، معامله در بلاک چین اتریوم منجر به هزینه بسیار بالایی شده است، اما رویکرد منحصر به فرد تتا این نگرانی را از بین می‌برد، در حالی که به طور کلی ارزش بیشتری را ارائه می‌دهد. شبکه تتا یک شبکه منبع باز با کارایی بالا است که از مکانیزم اجماع سهام استفاده می‌کند. ارز دیجیتال تتا اگرچه مزایای مشابه‌ای با اتریوم دارد، اما رقیب مستقیم آن نیست.

بلاکچین تتا

تتا در ابتدا یک توکن ERC-۲۰ بود، یعنی روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کرد. این نوع توکن‌ها که از بلاکچین اتریوم تبعیت می‌کنند، کار را برای گسترش و به‌روزرسانی‌های جدید آسان می‌کنند. اما پس از مدتی تتا به منظور رفع مشکلات پیش روی خود، بلاکچین اختصاصی خود را که یک شبکه همتا به همتا (P۲P) است، راه‌اندازی کرده است و در حال حاضر توکن تتا روی بلاکچین تتا مبادله می‌شود.

رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

نقش نودهای اعتبار سنج بلاکچین تتا

نودهای اعتبار سنج Validator Nodes در شبکه تتا، مسئول پیشنهاد و تولید بلوک‌های جدید هستند. این در حالی است که نودهای نگهبان (Guardian Nodes) وظیفه بستن و مهر کردن بلوک‌ها و بررسی بلوک‌های مشکوک و ناامن را دارند. همچنین نودهای اعتبار سنج غیرفعال در شبکه نیز توسط نودهای نگهبان شناسایی می‌شوند.

از دسامبر سال ۲۰۲۰، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و سامسونگ در فعالیت‌های مربوط به نودهای اعتبار سنج شبکه اضافه شده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود غول‌های بزرگ دیگری نیز به این شبکه بپیوندند. علاوه بر این در فرآیند اعتبارسنجی شبکه فوق،Binance ، Gumi Cryptos و آزمایشگاه‌های تتا نیز حضور دارند. پس از راه‌اندازی نسخه دوم شبکه یعنی Theta۲.۰ در می ۲۰۲۰، تعداد نودهای نگهبان افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند Turing Complete در شبکه تتا

شبکه اصلی تتا به طور کامل از قراردادهای هوشمند ماشین تورینگ کامل (Turing Complete) پشتیبانی می‌کند. این مدل نوع خاصی از قرارداد است که بر اساس ماشین تورینگ کامل عمل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این ماشین محاسباتی، زمان پردازش و حافظه نامحدود و همچنین قدرت بالای پردازش آن است. به عنوان مثال استفاده از قراردادهای هوشمند فوق در بلاکچین تتا می‌تواند مالکیت کالاهای کاملاً دیجیتال و مکانیزم‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را امکان‌پذیر کند. این گزینه از امکانات شبکه ذکرشده باعث افزایش تعامل کاربران علاوه بر بستر ویدئویی و ارز دیجیتالی آن می‌شود.

رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

امنیت و کیفیت ویدئوها در تتا

یکی دیگر از حوزه‌هایی که Theta می‌خواهد در آن مدل‌های ارائه محتوای سنتی را به چالش بکشد بحث امنیت است. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز این پلتفرم و وجود هزاران نود در شبکه احتمال حمله هکران فوق‌العاده پایین می‌آید. عدم وجود یک دیتاسنتر متمرکز و اصلی باعث می‌شود که تشخیص محل اصلی اطلاعات سخت شود.

در بحث کیفیت نیز در این سیستم نود ها وظیفه دارند که بالاترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار بدهند. در واقع هرچه کیفیت کار آن‌ها بالاتر برود، پاداشی که دریافت می‌کنند نیز بیشتر می‌شود.

سیستم تتا اینگونه کار می‌کند که نودهایی که به همدیگر نزدیک‌تر هستند را به هم متصل می‌کند و آن کاربرانی که دور هستند به این نودها وصل نمی‌شوند، در نتیجه کیفیت و سرعت بارگذاری ویدئوها بسیار بالاتر می‌رود. با این روش دیگر خبری از لگ و پایین آمدن سرعت و یا کیفیت فوق‌العاده پایین نخواهد بود، مشکلاتی که در سیستم‌های سنتی به دلیل دور بودن دیتاسنترها یک موضوع معمول است.

تاریخچه قیمت تتا

عرضه اولیه (ICO) تتا در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ پایان یافت. قیمت هر واحد توکن تتا برابر ۰.۱۱۱۷ دلار بود. در پایان این ICO، بیش از ۷۵۰ میلیون توکن تتا صادر و به عبارتی روانه بازار شد. اما این شروع کار تتا بود. تتا در همان سال توانست قیمت خود را به ۰.۲۲ دلار برساند و قیمت خود را ۲ برابر کند. این اتفاق پس از ایجاد بلاکچین اختصاصی این شبکه روی داد. آینده ارز دیجیتال تتا در گرو رشد قیمت آن بود. پس از مدتی با پیوستن تتا به اتریوم، رشد قیمتی آن افزایش یافت. این پروسه با پذیرش این توکن توسط صرافی بایننس ادامه پیدا کرد و به نوعی تتا به عنوان یک ارز معتبر شناخته شد.

رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

کیف پول اختصاصی تتا

Theta Wallet کیف پول اختصاصی تتا برای ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال علاوه بر سایر کیف پول‌های مشهور مانند تراست والت و سیف پال یا کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر یا ترزور است. با مراجعه به سایت کیف پول تتا می‌توانید فرآیند ایجاد یک کیف پول جدید را در حالت پرواز دستگاه خود و به صورت آفلاین انجام دهید.

اهداف شبکه تتا

  • یکی از اهدافی که این شبکه این است که مشکلات موجود در شبکه‌های تحویل محتوای حاضر را حل نماید. از جمله مشکلات این شبکه‌ها می‌توان به متوقف شدن پخش، کیفیت پایین فیلم و پرش از یک بخش اشاره کرد.
  • ارائه یک سرویس پخش فیلم با کیفیت همراه با هزینه پایین‌تر از دیگر اهداف این شبکه است. با توجه به اینکه امروزه پخش محتوا با هزینه‌های بالایی صورت می‌گیرد، تتا قصد دارد هزینه‌های مرتبط با پخش فیلم‌های با کیفیت را کاهش دهد.
  • گسترش تمرکز زدایی و بهبود سیستم پاداش دهی توزیع شده یکی دیگر از مقاصد این شبکه است. سرویس‌های کنونی به علت متمرکز بودن بیش از حد قادر به ارائه پاداش‌های بالا به مشترکین نمی‌باشند. در شبکه تتا افراد بازدید کننده می‌توانند با استفاده از کوین‌ها به تولید کنندگان محتوا پاداشی را ارائه دهند. به علاوه شبکه تتا قصد دارد تا با استفاده از سیستم همتا به همتا تمرکززدایی را افزایش دهد.

پیش‌بینی قیمت ارز تتا در سال‌های آینده

یکی از سرمایه‌گذاران کیف پول درباره پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال تتا و رشد یا سقوط آن در سال‌های آتی، این‌گونه نظر می‌دهد: بر اساس پیش‌بینی‌های ما سرمایه‌گذاری در تتا یک سرمایه‌گذاری درازمدت مناسب است. پیش‌بینی می‌شود برای سال ۲۰۲۶، این ارز دیجیتالی بتواند از قیمت ۹۰ دلار عبور کند. با یک سرمایه‌گذاری ۵ ساله در این ارز می‌تواند به سود بیش از ۷۰۰ درصدی در بازه یادشده دست یافت.

یعنی مثلاً اگر کاربری در سال ۲۰۲۱، ۱۰۰۰ دلار در رمزارز تتا سرمایه‌گذاری کند و در این مدت آن را نگه دارد، می‌تواند ۵ سال بعد سرمایه خود را حداقل با رشد ۷۰۰ درصدی برداشت کند. البته این ادعایی است که اثبات آن نیاز به بررسی‌های بیشتر تکنیکال دارد. اما اگر سایر پیش‌بینی‌ها را هم درباره آینده تتا مشاهده کنیم، اکثر کارشناسان نوید صعودهای بزرگ و رشد بی‌سابقه می‌دهند.

رمز ارز تتا نتورک چیست ؟ + بازی، انتقال، کیف پول و قراردادهای هوشمند شبکه Theta

انجمن Reddit اعتقاد دارد که سقوط‌های پس از ۱۶ آوریل ۲۰۲۱ تا پایان سال ادامه‌دار نخواهند بود و این روند مجدداً صعودی خواهد شد. به شکلی که در پایان سال ۲۰۲۱، قیمت توکن تتا ۲۰ دلار را لمس خواهد کرد.

Crypto Ground بر این باور است که تتا یک ارز دیجیتال با تجمع‌های مقطعی و کوتاه‌مدت متعدد است و پتانسیل بالایی در سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد. آن‌ها می‌گویند قیمت ارز تتا تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۷ دلار خواهد رسید.

همچنین گروهی از تحلیل‌کنندگان تکنیکال مشهور بیان می‌کنند که THETA آینده امیدوارکننده‌ای دارد. آن‌ها معتقدند تحت تأثیر صعودهای آتی و بازار گاوی ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۴ ممکن است قیمت این ارز ۶۰ دلار را نیز رد کند. از طرفی Coinpedia نیز پیش‌بینی کرده است که ارزش این رمزارز در سال ۲۰۲۱ ممکن است به ۲۰ دلار نیز برسد و تا سال ۲۰۲۵ این رقم می‌تواند از ۵۰ دلار نیز عبور کند.

قیمت ارز دیجیتال تتا نتورک

ارز تتا در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ با قیمت ۳.۱ دلار در صرافی‌های مختلف خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 561706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.