«مهربان‌تر از مرگ» کتابی با مفاهیم عاشقانه

«مهربان‌تر از مرگ» عنوان رمانی با مختصات اجتماعی و عاشقانه به قلم پزشکی خیراندیش به نام ناصر پروایی است که از سوی انتشارات گرایش منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمان «مهربان‌تر از مرگ» نوشته ناصر پروانی، مضمونی عاشقانه و اجتماعی دارد که مسیر زندگی خانوادگی را از قبل از ازدواج نشان می‌دهد. همچنین علاوه بر اشاره به برخی مسائل پزشکی، رفت و برگشت‌هایی در این رمان دیده می‌شود که جذابیت آن را برای مخاطب بیشتر می‌کند. نوع داستان موجود در این رمان، امروزی است و در مسیر داستان پیوند قلب اتفاق می‌افتد و اتفاقاتی حول آن رقم می‌خورد.

داستان کتاب «مهربان‌تر از مرگ» اجتماعی و درباره جلوه‌های عاشقانه در زندگی خانوادگی است. مقایسه، گذشت، حسادت، لجبازی و تأثیر آن‌ها بر مسیر خانواده از جمله موضوعات مهمی هستند که در داستان «مهربان‌تر از مرگ» درباره آن‌ها صحبت شده است. بین اتفاقات این داستان، حادثه عمل جراحی و پیوند قلب نیز تأثیر زیادی بر روند حوادث داستان دارد.

داستان با روایت یک زندگی عاشقانه شروع می‌شود، مردی که دیوانه‌وار همسرش را می‌پرستد و او صبح به سرکار رفته است. کم‌کم زمان می‌گذرد و زن برنمی‌گردد. عصر همان‌روز متوجه می‌شویم همسر مرد در یک تصادف وحشتناک مرده است و اعضای بدنش را اهدا کرده‌اند اما مرد با این اتفاق کنار نیامده است. او هرروز منتظر همسرش است و هرروز لباس‌های او را به خشکشویی می‌برد و وانمود می‌کند همسرش قرار است بالاخره به خانه بیاید.

در کتاب «مهربان‌تر از مرگ» بر روی مفاهیم اخلاقی همچون گذشت و همکاری زوج‌های جوان تأکید و تأثیر حسادت، مقایسه و دخالت اطرافیان در روند زندگی، با قلمی رمان‌گونه نشان داده شده است. مفاهیم و پیوست‌هایی نیز مانند مقایسه، گذشت، حسادت، لجبازی و تأثیر آن‌ها بر مسیر خانواده‌ها در این کتاب به چالش کشیده شده است. در جریان داستان، یک مورد پیوند قلب اتفاق می‌افتد که تأثیر زیادی بر روند داستان دارد.

مخاطب این کتاب جوانان در شرف ازدواج، زوج‌های جوان و کسانی هستند که در ابتدای آشنایی به سر می‌برند. بُعد روانشناختی در این کتاب پر رنگ است و برای اینکه جذابیت کار کمرنگ نشود از دو برهه زمانی و دو گروه شخصیت اصلی استفاده شده است.

در یک گروه، عشق اساطیری و در یک گروه، روابط خانوادگی لحاظ شده است. در این رمان نشان داده شده که روابط خانوادگی با رعایت قوانین و چارچوب‌هایی می‌تواند از روابط عاشقانه پیشی بگیرد.

جاری بودن آرامش در این اثر اجتماعی، تبیین و تشریح شده و در قسمت‌هایی به تأثیر و نقش بخشیدن و نبخشیدن پرداخته شده است؛ ضمن اینکه بین اتفاقات و رویدادهای مختلف این داستان، حادثه عمل جراحی و پیوند قلب نیز نقش زیادی بر روند حوادث کتاب پروایی دارد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است:

«یکی از خوشبختی‌های یواشکی من این بود که هر وقت در کمد لباس‌هامون رو باز می‌کردم، بی‌اختیار سرم رو می‌بردم وسط لباس‌های گندم که با وجود تمیزی و مرتب بودن. بوی عطرش دیوونم می‌کرد. من با اینکه دوتا کمد دیواری توی اتاق خواب بود و منطقاً باید هر کمد مخصوص لباس یکی‌مون می‌شد اما جفت کمد لباس‌ها مشترک بود. تازه نمی‌دونم وقتی در این کمدها بسته می‌شد و فضا تاریک می‌شد، پیراهن‌های من و گندم چه لحظات عاشقانه‌ای رو توی تنهایی تجربه می‌کردن. یه کت شلوار سرمه‌ای با پیراهن سفید با خطوط آبی کمرنگ برداشتم و انداختم روی تخت نامرتب دوست‌داشتنی‌مون. سریع لباس پوشیدم. چندتا پیراهن هم بود که باید می‌بردم خشکشویی. سعی می‌کردم لباس‌های گندم رو خودم اتو کنم… البته حقیقتاً لذت بوییدن عطر لباس‌هاش که موقع اتو کردن چندبرابر می‌شد با هیچ چیزی قابل معاوضه نبود.

وی همچنین کتاب «دو فنجان غزل» را وقف تهیه لوازم پزشکی برای کودکان بیمار و کتاب «چهل و هیچ سالگی» را وقف تهیه شیر خشک برای نوزادان خانواده‌های محروم کرده است و این بار تمام عوائد حاصل از فروش کتاب «مهربان‌تر از مرگ» را برای تهیه لوازم‌التحریر دانش‌آموزان بی‌بضاعت اختصاص داد.

کتاب «مهربان‌تر از مرگ» نوشته ناصر پروانی در ۱۵۰ صفحه به قیمت ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات گرایش منتشر شده است و پخش آن در کتاب‌فروشی‌های معتبر، فروشگاه دیجی کالا و سایت انتشارات گرایش تازه به عنوان ناشر این رمان انجام می‌شود.

کد خبر 561551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.