افزایش قیمت و کمیابی دارو به بیماران کلیوی تحمیل می‌شود

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی از ایجاد مشکلاتی در تامین داروی بیماران کلیوی خبر داد و گفت: داروهای خارجی کمتر وجود دارد و برای برخی از بیماران داروهای مورد نیازشان کمیاب شده، قیمت داروها نیز افزایش یافته است و این امر باعث شده درد و رنج ناشی از نبود دارو هم به بیماران تحمیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعظم پناهی‌مهر عیسی‌لو با بیان اینکه این روزها بیماران از نظر دارویی دچار مشکلاتی شده‌اند، اظهار کرد: داروهای خارجی کمتر وجود دارد و برای برخی از بیماران داروهای مورد نیازشان کمیاب شده است، از سوی دیگر بیمارانی که ۲۰ سال داروی خاصی را مصرف می‌کنند و امروز در دسترس آنها نیست، دچار بلاتکلیفی هستند.

وی با انتقاد از این که سطح حمایتی بیمه‌ها افزایش نداشته است، افزود: این در حالی است که داروها افزایش قیمت دارند و این امر باعث شده بیماران در کنار مشکلات بیماری و درد و رنج ناشی از بیماری، درد و رنج ناشی از نبود دارو هم به جانشان تحمیل می‌شود.

پناهی‌مهر درباره مشکلات پیوند کلیه خاطرنشان کرد: این ماه، سه مورد پیوند کلیه در لیست اجرا داشتیم که دو مورد آنها از پیوند منصرف شدند و زمانی که از آنها دلیل انصرافشان را جویا شدیم، عنوان کردند که هراس از نبود دارو، آنها را از انجام پیوند منصرف کرده است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی؛ رئیس هیئت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز در ادامه به اهمیت مشکلات دارویی بیماران کلیوی اشاره کرد و گفت: جامعه، دولت، مجلس، خیران، نهادها و اشخاص همگی در برابر برخی از بیماری‌ها و بیماران وظیفه دارند.

وی اظهار کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی که سیاست‌های کلی حوزه سلامت نوشته شد بندهای خوبی در آن دیده شد که نسخه جامعی برای حوزه سلامت به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا، در روزهایی که کرونا زندگی بیماران پیوندی را با چالش‌ها و نگرانی‌های فراوان از خطر ابتلاء تا عوارض آن روبه‌رو کرده است، مدتی است داستان کمبود دارو بر زندگی این بیماران سایه‌ای سنگین انداخته است. تأمین دارو برای بیماران پیوندی حکم هوا را دارد و نبود و یا تأخیر در مصرف آنها می‌تواند عوارض خطرناکی داشته که تا مرز پس زده شدن کلیه نیز پیش می‌رود.

مدتهاست که داروهایی مانند «مایفروتیک و و تاکرولیموس و سیل سپت و راپامیون» به عنوان داروهای خارجی مکمل داروهای داخلی در داروخانه‌ها به سختی یافت نمی‌شود و معاونت غذا و دارو و داروخانه‌ها در حالی تاکید می‌کنند که به جای آنها از داروهای مشابه استفاده شود که این تغییر در دارو بدون نظر پزشک معالج می‌تواند تأثیر زیادی برای پس زدن کلیه توسط بدن به همراه داشته باشد.

کد خبر 561269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.