پایین بودن درصدی پروتکل‌های بهداشتی در پیشواز پیک جدید از کرونا

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۰، همچنان پایین و نزدیک به ۵۸.۳۱ درصد است؛ موضوعی که با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی و هشدار بروز قله‌ای جدید از بیماری با ساب واریانتی از خانواده امیکرون و با نام BA.۲ می‌تواند خطر انتقال بیماری را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس اعلام وزارت بهداشت، موج ششم همه‌گیری کرونا در کشور رو به مهار می‌رود و تعداد شهرهای قرمز در حال کاهش است؛ تاجایی‌که براساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی از ۱۸۴ هفته گذشته به ۱۴۸ شهر رسیده است. همچنین ۱۹۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهر در وضعیت زرد و سه شهر نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

هشدار قله‌ای جدید با ساب واریانتی از خانواده امیکرون

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۰ (از چهارم تا چهاردهم اسفندماه)، همچنان پایین و حدود ۵۸.۳۱ درصد بوده است؛ موضوعی که با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروزی و آغاز سفرها در کشور می‌تواند خطر انتقال بیماری را بیشتر کند، آن هم در شرایطی که به گفته کارشناسان حوزه سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها، خطر بروز قله‌ای جدید از بیماری با ساب واریانتی از خانواده امیکرون و با نام BA.۲ وجود دارد.

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در بازه زمانی چهارم تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، نزدیک به ۶۱.۸۰ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان کرمانشاه با ۶۹.۱۳ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان قم با ۵۲.۵۴ درصد بوده است.

کمترین رعایت بهداشت در نانوایی‌ها

براساس آمار وزارت بهداشت، میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از بیست‌وهفتم بهمن تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، نزدیک به ۶۱.۸۰ بوده است که سالن‌های سینما و تئاتر با ۹۷.۱۴ درصد بیشترین میزان رعایت و نانوایی‌ها با ۵۶.۹۱ کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور چهارم تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، ۵۵.۷۳ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان خراسان‌جنوبی با ۶۴.۵۱ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۴۶.۴۸ درصد بوده است.

کمترین استفاده از ماسک در مراکز ورزشی

همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور نیز از بیست‌وهفتم بهمن تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، ۵۵.۷۳ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۵.۱۲ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۴۷.۳۷ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از چهارم تا یازدهم اسفند امسال، ۵۷.۰۴ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان مرکزی با ۶۶.۸۷ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۴۳.۸۳ درصد بوده است.

کمترین رعایت فاصله‌گذاری در تالارهای پذیرایی

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از بیست‌وهفتم بهمن تا یازدهم اسفندماه، ۵۷.۰۴ درصد بوده که دانشگاه‌ها با ۸۷.۹۶ درصد بیشترین درصد رعایت و تالارهای پذیرایی با ۴۸.۲۴ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از چهارم تا یازدهم اسفندماه، ۶۰.۶۵ درصد بوده که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان یزد با ۶۹.۸۷ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۴۹.۴۵ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور از بیست‌وهفتم بهمن تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، ۶۰.۶۵ درصد بوده است. فرودگاه‌ها با ۹۷.۵۶ درصد در بالای رعایت تهویه مناسب و مراکز ورزشی با ۵۴.۱۷ درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.

اخطار به ۳۷ هزار واحد تولیدی و توزیعی

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر مبنای اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ چهارم تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، نزدیک به ۲۲۳ هزار و ۳۲۶ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین در این مدت تعداد ۳۷ هزار و ۲۴۱ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی و یک هزار و ۲۷۱ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

چالش‌های مهم و پرخطر در مدارس

گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس نیز نشان می‌دهد تعداد کل مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، نزدیک به ۱۳۵ هزار و ۸۵۶ مدرسه است که از چهارم تا یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰ نیز پنج هزار و ۱۶۸ مورد بازرسی انجام شده است. متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، رعایت نشدن فاصله‌گذاری مناسب بین دانش آموزان، رعایت نشدن چیدمان صندلی براساس فاصله، رعایت نشدن استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان کارکنان مدرسه، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌ها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس ازجمله چالش‌های مهم و پرخطر در مدارس به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا، شیوع گسترده بیماری کووید -۱۹ و تأثیرات فراوان آن بر کسب‌وکارها از مسائل مهم جهان امروز به شمار می‌رود که برای توقف چرخه انتقال این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه ضروری است. ویروس امیکرون می‌تواند موجب ابتلای همه افراد شود و تنها راه جلوگیری از آن پس از تزریق کامل واکسن، استفاده از ماسک و رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی است که این فاصله باید بیش از دو متر باشد. همچنین تا جای ممکن افراد باید از حضور در محیط‌های تجمعی دوری کنند.

کد خبر 559757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.