دیدگاه مثبت گروسی نسبت به همکاری ایران و آژانس انرژی اتمی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران دیدگاه مثبتی نسبت به همکاری آژانس و کشور ارائه شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاوردهای سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهار کرد: این سفر در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس قابل تجزیه و تحلیل است و در واقع این سومین سفر رافائل گروسی به تهران تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در این سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدگاه مثبتی نسبت به همکاری ایران و آژانس از خود ارائه داد و در عین حال نسبت به همکاری ایران و آژانس و همچنین راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته اظهار امیدواری کرد که این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد این سفر در نشست آینده شورای حکام و موضع‌گیری این شورا نسبت به ایران و ارتباط تنگاتنگ آژانس با ایران و کشورهای ۴+۱ در وین نقش داشته باشد. همچنین نقش آژانس در رفع و لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران می‌تواند مثبت باشد و همکاری تنگاتنگی بین ایران و آژانس و نیز ایران و کشورهای ۴+۱ به وجود بیاید.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد که تفاوت گفتمان و اظهارنظرهای گروسی در مقایسه با گذشته بهتر شده است که این نشان می‌دهد رویکرد غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ایران بهبود پیدا کرده است.

هانی‌زاده نسبت به توافقات وین ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: تا دو هفته آینده و قبل از عید نوروز اتفاقات مثبتی در مذاکرات وین به وجود خواهد آمد، به نظر می‌رسد آمریکا با توجه به بحران منطقه و نیز اوکراین نرمش نشان داده و در مذاکرات وین سندهای مهمی از سوی ایران به کشورهای ۴+۱ ارائه شده است که بخشی از این سندها مربوط به ضرورت لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: غرب و نیز کشورهای ۴+۱ یعنی انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان موافقت کردند که تحریم‌های اعمال شده در دوره حاکمیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، غیرقانونی بوده است و باید لغو شود از این‌رو به نظر می‌رسد ظرف دو هفته آینده اتفاقات مثبت و خروجی قابل قبولی از مذاکرات وین به دست بیاید.

کد خبر 559627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.