تدابیر نروژ در ترویج خودروهای الکتریکی

امروزه در اغلب کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا و اسپانیا، خودروهای الکتریکی به تدریج در حال جایگزینی انواع قدیمی اتومبیل است که همین امر، اثرات مثبت زیادی بر کیفیت زندگی شهری قاره اروپا ایفا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اتحادیه اروپا از اعمال اقدامات جدید برای محدودیت انتشار گازهای آلاینده در هوا خبر داده و مدعی شده است تا سال ۲۰۳۵، عبور و مرور از طریق خودروهای سوخت‌فسیلی را ممنوع خواهد کرد. این تصمیم، باعث تحمیل فشار بر دولت‌های مختلف سراسر قاره شده است و آن‌ها را به ارائه تمهیداتی برای سرعت بخشیدن به جایگزینی خودروهای قدیمی با نوع الکتریکی و هرگونه استراتژی دیگری برای کاهش انتشار گازهای آلاینده سوق داده است.

در این میان، به نظر می‌رسد که نروژ بسیار موفق‌تر از سایر کشورهای قاره اروپا عمل کرده است؛ ۶۴.۵ درصد از خودروهای خریداری شده در سال گذشته از نوع الکتریکی بود، در حالی که تنها پنج درصد از کل خودروهای به فروش رفته را نوع دیزلی تشکیل می‌داد. طی یک دهه اخیر، دولت نروژ، محرک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای را به ویژه در کاهش پرداخت مالیات در اختیار کاربران خودروهای الکتریکی قرار داده است تا از این طریق، سایر مردم را نیز به خریداری این وسایل حمل‌ونقل پاک سوق دهد که به نظر می‌رسد در این زمینه، بسیار موفق عمل کرده است.

تدابیر نروژ در ترویج خودروهای الکتریکی

از سوی دیگر، مدیران شهرهای مختلف کشور نیز اقداماتی اثربخش برای تشویق مردم به جایگزینی خودروهای الکتریکی با نوع قدیمی خود اعمال کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش ایستگاه‌های شارژ وسایل حمل‌ونقل برقی در سراسر شهر و همچنین، رایگان‌سازی استفاده از پارکینگ‌های شهری اشاره کرد.

البته اقدامات دولت و مدیران محلی نروژ تنها به افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در خیابان‌های سراسر کشور منتهی نمی‌شود، بلکه این افراد، اهداف بلندپروازانه دیگری نیز برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در سر پرورانده‌اند. مثلاً برنامه‌ریزان برگن، دومین شهر بزرگ نروژ، در تلاش هستند استراتژی‌های دیگری نظیر ممنوعیت استفاده از خودروهای غیرالکتریکی را دست کم در بعضی از معابر شهر، ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی، گسترش پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری و در نهایت، افزایش معابر سبز شهری را برای تحقق اهداف خود پیاده کنند و کیفیت زندگی را در برگن به طور قابل توجهی بهبود ببخشند.

از طرفی، مدیران برگن در نظر دارند پویایی پایدار را در رأس برنامه‌های خود قرار دهند؛ برای تحقق این هدف، استراتژی کاهش و حتی حذف مالیات برای کاربران خودروهای الکتریکی را پیاده کرده‌اند. در این راستا، اگرچه خریداری یک خودروی الکتریکی نسبت به نوع دیزلی آن، هزینه بیشتری را در بر دارد، با این حال، مزایای اقتصادی استفاده از آن در برگن، هر روزه بر تعداد افرادی می‌افزاید که به خرید این وسایل نقلیه پاک روی می‌آورند. در واقع، مالکان خودروهای الکتریکی نسبت به صاحبان سایر وسایل حمل‌ونقل موتوری، تنها موظف به پرداخت ۲۰ درصد از عوارض شهری هستند که همین ویژگی، در صرفه‌جویی منابع مالی این افراد پس از خرید خودروهای برقی خود، نقش مهمی ایفا می‌کند. از سوی دیگر، هزینه شارژ این خودروها نسبت به نوع دیزلی آن‌ها، ۵۰ درصد کمتر است و همین امر، به افزایش ۳۰.۳۲ درصدی کاربران این وسایل نقلیه پاک در سال ۲۰۲۱ نسبت به گذشته شده است.

تدابیر نروژ در ترویج خودروهای الکتریکی

البته گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی با وجود مزایای خود، چالش‌های زیادی نیز پیش روی مدیران برگن قرار داده است؛ به عنوان مثال، اخیراً استفاده از این خودروها به طور قابل توجهی افزایش یافته است و حتی بسیاری از مردمی که تا پیش از این، به وسیله اتوبوس‌های عمومی رفت‌وآمد می‌کردند، اکنون به بهانه این‌که تردد از طریق خودروهای الکتریکی رویکردی دوستدار محیط زیست است، کمتر از گذشته به سفر از طریق وسایل نقلیه عمومی می‌پردازند. در نتیجه، تعداد خودروهای الکتریکی در سراسر شهر افزایش یافته است و به ترافیک‌های سنگین منجر شده است.

در این راستا، مدیران برگن تصمیم گرفته‌اند تا سال ۲۰۳۰، تمام خودروها را با نوع الکتریکی آن جایگزین کنند و به طور همزمان، استفاده از خودروهای شخصی، را به حداقل برسانند و مردم را به عبور و مرور هر چه بیشتر از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق دهند. در صورت تحقق این هدف، استفاده از وسایل نقلیه عمومی الکتریکی در برگن بیش از هر شیوه تردد دیگری در شهر رایج خواهد شد، با این حال مردم می‌توانند برای انجام امور ضروری خود از وسایل نقلیه شخصی الکتریکی بهره برند.

تدابیر نروژ در ترویج خودروهای الکتریکی

مدیران برگن موفق شده‌اند تاکنون هفت مرکز حمل‌ونقل جدید در سراسر شهر راه‌اندازی کنند و از ایجاد سه مرکز دیگر در آینده نزدیک خبر داده‌اند. مردم شهر می‌توانند از طریق این مراکز، به خودروهای الکتریکی اشتراکی، دوچرخه‌های اشتراکی، پارکینگ‌های دوچرخه، اسکوترهای برقی اشتراکی، ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی و سایر شیوه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها دسترسی پیدا کنند.

مدیران برگن مدعی شده‌اند که در حال حاضر، بیش از ۹۷ درصد انرژی مورد نیاز برای شارژ خودروهای الکتریکی از نیروی آب تأمین می‌شود که همین ویژگی، یک دستاورد بزرگ برای شهر و کشور به حساب می‌آید که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر کشورهای اروپایی نیز عمل کند.

مدیران شهرهای سراسر اروپا و حتی دنیا می‌توانند از تدابیر نروژ و به ویژه کلان‌شهر برگن برای ترویج هر چه بیشتر استفاده از خودروهای الکتریکی در میان مردم خود بهره گیرند تا در نهایت، کره خاکی را در مسیر رسیدن به هدف صفر انتشار گازهای آلاینده یاری کنند.

کد خبر 558284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.