آیا تزریق دز چهارم واکسن‌های کرونا ضروری است؟

مطالعات نشان می‌دهد تزریق سه دز واکسن کرونا به بدن کمک می‌کند تا مجموعه وسیعی از آنتی‌بادی‌ها ایجاد شود که نه‌ تنها در پیشگیری از مرگ‌ومیر و ابتلا به موارد شدید کرونا مؤثر است بلکه از ابتلا به گونه‌های مختلف کووید-۱۹ نیز پیشگیری می‌کند.

به گزارش ایمنا، بر اساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، بسیاری از افراد ممکن است برای چند ماه یا حتی چند سال به تزریق چهارمین دوز واکسن تقویتی کووید -۱۹ نیاز نداشته باشند.

جان ویری، مدیر مؤسسه ایمونولوژی دانشگاه پنسیلوانیا بر اساس نتایج این مطالعات می‌گوید: تزریق سه دوز واکسن کرونا برای پیشگیری از آلودگی به سویه های مختلف این ویروس برای مدت طولانی کافی است و واکسیناسیون چهارم ممکن است برای پیشگیری از ابتلای بزرگسالان به بیماری شدید کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری غیرضروری باشد.

دست‌کم چهار مطالعه نشان داده است که سیستم ایمنی با استفاده از سلول‌های تی تولید شده توسط تزریق واکسن‌های کرونا یا آلودگی به این عفونت می‌تواند ویروس را پس از چند ماه به خاطر آورد و به آن حمله کند و حتی ممکن است برای سال‌ها این کار را انجام دهد.

تصور این نتیجه غیرممکن نیست زیرا محققان قبلاً این واکنش دقیق را در مورد افراد آلوده به کرونا ویروس SARS مشاهده کرده‌اند. در مورد سارس، مطالعه‌ای نشان داد افرادی که در طول شیوع سال ۲۰۰۳ در معرض این ویروس قرار گرفتند، هنوز حامل این سلول‌ها هستند. به طوری که بیش از ۱۷ سال بعد توانستند این ویروس را به خاطر آورند و هدف قرار دهند. مقامات بهداشتی معتقدند این موضوع ممکن است در مورد کووید -۱۹ نیز وجود داشته باشد.

با این حال این داده‌ها قطعی نیستند. آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی جو بایدن در ماه دسامبر، گفت: یکی از مواردی که با دقت دنبال می‌کنیم این است که دوام ایمنی حاصل پس از تزریق سومین دوز واکسن کرونا چقدر است؛ اگر این ایمنی بسیار بادوام‌تر از ایمنی حاصله از تزریق دو دوز قبلی واکسن‌های کرونا باشد، ممکن است مدت زمان قابل توجهی را بدون نیاز به تزریق دوز چهارم سپری کنیم.

با این حال، برخی کارشناسان نیز می‌گویند جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن و دارای نقص ایمنی ممکن است از تزریق دوز چهارم سود ببرند. برخی کشورها مانند سوئد تزریق دوزهای تقویتی واکسن‌های کرونا را به جوامع پرخطر آغاز کرده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 557854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.