لزوم ارائه کریمانه خدمات روانشناختی به مردان/جدی بودن فراوانی اضطراب و افسردگی

یک روانشناس گفت: در غربالگری بهداشت روان باید حرمت و کرامت همه افراد از جمله مردان حفظ شود. مردان برای خود کرامت و احساس خود ارزشمندی دارند و خدمات روانشناختی برای آنها باید کریمانه و مشفقانه ارائه شود. درحال‌حاضر فراوانی اضطراب و افسردگی در بزرگسالان به ویژه در مردان جدی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامعلی افروز با بیان اینکه سلامت روان مردان از موضوعات مهم جهانی است، درخصوص علت تمایل نداشتن مردان به صحبت درباره سلامت روان خود، اظهار کرد: در غربالگری بهداشت روان باید حرمت و کرامت همه افراد از جمله مردان حفظ شود، مردان برای خود کرامت و احساس خودارزشمندی دارند و خدمات روانشناختی برای آنها باید کریمانه و مشفقانه ارائه شود.

وی افزود: مردانی که درخصوص سلامت روان خود صحبت می‌کنند را نباید افراد مشکل‌دار تلقی کرد. تکریم مردان در خانواده مهم است و در صورت نیاز باید کریمانه و غیرمستقیم غربالگری بهداشت روانی انجام شود. در واقع حفظ حرمت برای مردان مهم‌تر از این است که با بیان مشکلاتی مانند بی‌خوابی‌های شبانه، برخی افراد به آنها برچسب اختلال روانی بزنند.

این روانشناس با اشاره به وضعیت بهداشت روان مردان، تصریح کرد: در حال حاضر اضطراب، افسردگی، ضعف حافظه، آلزایمر و برخی اختلالات زیستی و فیزیولوژیکی مانند ضعف بینایی، ضعف شنوایی و مشکلات قلبی و عروقی بیشترین اختلالاتی هستند که مردان با آن مواجه‌اند. متأسفانه فراوانی اضطراب و افسردگی میان بزرگسالان کشور جدی است. بدون تردید سلامت تمام اقشار حائز اهمیت اما سلامت سنگربانان حیات خانواده یعنی مردان اهمیت بیشتری دارد چراکه خانواده همانند باغ پرطراوتی است که مادرها باغبان و پدرها سنگربان امنیت و آرامش آن هستند.

وی با بیان اینکه پدران به عنوان سنگربان خانواده باید از خانه آرامش بگیرند و در محل کار پویا باشند و لازمه این پویایی سلامت زیستی، روانی، شناختی، اجتماعی و اقتصادی مردان است، ادامه داد: گستره سن مردان و زنان به نسبت ۵۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده و از جمله پیامدهای این افزایش گستره سن که پر برکت، مفید و ارزشمند است، مواجه شدن زنان و به ویژه مردان با برخی نارسایی‌های زیستی مانند نارسایی‌های قلبی، تنفسی، سکته‌های مغزی، فلج‌های حرکتی، ضعف حافظه و ابتلاء به اختلال آلزایمر را درپی داشته است. از این رو اختلالات روانشناختی، زیستی و ارتباطی برای همگان جدی است و همگان به خصوص مردان بزرگسال نیازمند دریافت خدمات و مداخلات روانشناختی برای پیشگیری از این نارسایی‌های زیستی هستند.

افروز با اشاره به تأثیر پویایی زندگی در کاهش ابتلاء به نارسایی‌های یاد شده، اظهار کرد: اگر مردان از زندگی پویا بهره‌مند باشند کمتر به مشکلات و نارسایی‌هایی مانند آلزایمر مبتلا می‌شوند. اگر ارتباطات آنها کم باشد، اهل مطالعه، صحبت کردن و تعاملات کلامی با نزدیکان نباشند، بهره کافی از حوزه شناختی خود نبرده و قدرت حافظه و ارتباطات اجتماعی آنها با سایر افراد تقویت نمی‌شود بنابراین به نارسایی‌هایی نظیر آلزایمر دچار می‌شوند.

وی با اشاره به علت افزایش ابتلاء به آلزایمر، اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال در «آهسته گام با نشانگان داون» دچار آلزایمر می‌شوند و ۲۰ درصد از میان افرادی که آلزایمر نمی‌گیرند دارای مهارت‌های حرکتی، کلامی، خواندن و نوشتن هستند، پیوندهای خانوادگی قوی‌تری دارند و در واقع پویا هستند. تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگسالان عادی بالای ۴۰ سال آلزایمر می‌گیرند چراکه این مردان بزرگسال دارای پویایی و نشاط و در حل مسائل پیشگام هستند و از هوش و حافظه خود برای تعاملات فکری بیشتر استفاده کرده و سبک زندگی خوبی دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه مردان جوان در ابتلاء به اختلالات یاد شده وضعیت بهتری دارند، ادامه داد: احساس ناامیدی در مردان سالمند و احساس ناامنی روانی در مردان جوان از جمله مشکلات اصلی روانشناختی این دو گروه مردان است و باید برای افزایش امید و امنیت مردان تلاش کرد.

به گزارش ایمنا، باورهای غلط باعث شده تا مردان نتوانند احساسات خود را به درستی نشان دهند و ابراز احساسات خود را رفتاری زنانه بدانند. مردان به همین علت احساسات منفی خود را سرکوب می‌کنند و نشانه‌های آن را نادیده می‌گیرند. سرکوب احساسات باعث بروز علائم افسردگی در مردان می‌شود و تنها در مراحل جدی‌تر قابل تشخیص می‌شود. همچنین بیش از نیمی از مردان مبتلا به اختلال افسردگی درمان نمی‌شوند.

کد خبر 557007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.