سلامت روان پدران رو به افول/لزوم همراهی برای حفظ سلامت روان مردان

رئیس انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران گفت: با وضعیت اقتصادی فعلی، جای تعجب نیست که پدران امروزی در تلاش برای برآورده کردن خواسته‌های زندگی باشند و در میان انبوه این مشغولیت‌ها، سلامت روان آن‌ها روبه افول است. همه افراد وظیفه دارند گفت‌وگو درباره سلامت روان مردان را رواج دهند و به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریبرز درتاج اظهار کرد: با افزایش نرخ جهانی خودکشی مردان در هر سال، باید به سلامت روان مردان و پدران جدی‌تر توجه شود. به‌تازگی شاهد آگاهی و حمایت بیشتر از نیازهای بهداشت روانی پدران بوده‌ایم و روزی نیز به نام «روز جهانی بهداشت روانی پدران» نام‌گذاری شده است. نیاز مردان و پدران به حمایت و غربالگری برای سلامت روان، یک نگرانی جهانی است.

وی با بیان اینکه سابقه اضطراب، افسردگی و آسیب‌های روحی برطرف نشده در گذشته مردان می‌تواند بر کیفیت رابطه آن‌ها با فرزندان اثرگذار باشد، افزود: وقتی پدری بدون حمایت از مشکلات مربوط به سلامت روان خود رنج می‌برد، این رنج اغلب بر سلامت روان مادر و رشد فرزندان نیز تأثیر می‌گذارد و لزوم توجه به سلامت روان مردان و پدران را متذکر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: انزوا، نگرانی‌های مالی و درآمدی، شغلی و کاری، نگرانی درخصوص آینده فرزندان، شریک زندگی و احساس گناه درباره احساسات خود، ازجمله نگرانی‌های اصلی شناسایی شده در مردان و پدران بوده و این امر به این معنا است که به طور خاص مردان و پدران امروزی برای سلامت روان خود به کمک بیشتری نیاز دارند.

جابه‌جا شدن کلیشه‌های مردانه

وی با اشاره به شرایط امروز سلامت روان مردان و پدران، تصریح کرد: پدرهای مدرن امروزی مرز کلیشه‌های «مردانه» را جابه‌جا کرده‌اند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که پدربزرگ‌های ما احتمالاً به آن می‌خندند. به عنوان مثال تمیز کردن خانه، آشپزی، تعویض پوشک و کارهایی از این قبیل از جمله اقداماتی است که مرد و پدر مدرن امروزی انجام می‌دهد و این نسخه کوتاه شده یک لیست طولانی است. با وضعیت اقتصادی دشوار فعلی نیز جای تعجب نیست که پدران امروزی در تلاش برای برآورده کردن خواسته‌های زندگی باشند و در میان انبوه این مشغولیت‌ها، سلامت روان پدران روبه افول است.

درتاج افزود: فرزندانی که پدران آن‌ها درگیر مشکلات سلامت روانی به ویژه در اوایل دوران کودکی فرزند هستند، با مشکلات بیشتری در مدیریت احساسات و رفتارهای خود مواجه می‌شوند. سلامت پدر بر کیفیت و ثبات خانواده تأثیر می‌گذارد. کودکان برای شکوفایی، رشد خوب و حرکت نسبتاً هموار تا رسیدن به بلوغ به والدینی نیاز دارند که اعتماد به نفس داشته باشند، از آن‌ها حمایت کنند و به مهارت‌های مناسب برای عبور از آب‌های متلاطم زندگی مجهز باشند.

رابطه دو سویه سلامت روان پدر و فرزند

وی به وظیفه فرزندان در برابر سلامت روان پدران اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین توصیه‌ها در متون اسلامی در رابطه با وظیفه فرزندان در برابر والدین است اما از منظر روان‌شناختی، سلامت روان پدران و سلامت روان فرزندان رابطه‌ای دوسویه است. پژوهش‌های انجام شده در مورد سلامت روان پدران بیانگر این است که رفاه، سلامت و موفقیت فرزندان با سلامت روانی پدران همراه است و هر چه فرزند در حوزه‌های مختلف زندگی خود شرایط ایده‌آل‌تری داشته باشد، پدران از نظر روان‌شناختی در وضعیت بهتری به سر می‌برند.

رئیس انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد فرزندانی که بدون توجه به وضعیت اجتماعی اقتصادی، نژاد و قومیت، از مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی بالاتری برخوردارند، پدرانی حامی‌تر، حساس‌تر و سالم‌تری (از نظر روان‌شناختی) دارند و اغلب فرزندانی که در معرض خطر بیشتری از مشکلات رفتاری و عاطفی هستند، پدرانی درگیر بیماری‌های روانی دارند.

لزوم رواج گفت‌وگو درباره سلامت روان مردان و پدران

وی درخصوص چگونگی افزایش سلامت روان مردان، با بیان اینکه مردان تمایلی به صحبت درباره سلامت روان خود به صورت آشکارا ندارند، تصریح کرد: برای حل مشکلات اساسی سلامت روان در مردان، همه افراد به عنوان عضوی از جامعه وظیفه دارند کلیشه‌های جنسیتی را از بین ببرند، گفت‌وگو درباره سلامت روان مردان و پدران را رواج دهند و به رسمیت بشناسند تا در نتیجه آن فرزندان و خانواده‌های سالم‌تری داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، مفهوم سلامت روان این است که فرد باید توانایی‌های خود را بشناسد، بتواند با استرس‌های معمول زندگی خود کنار بیاید، کار مفید و سازنده‌ای انجام دهد و بتواند با جامعه خود تعامل داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر سلامت روان یک تعریف کلی است که نشان می‌دهد فرد چه‌قدر توانایی‌های جمعی و فردی دارد، چه‌قدر هیجانات خود را می‌شناسد، چه‌قدر برای بهبود حال خود تلاش می‌کند و چه‌قدر می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

بر اساس آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه شده میزان پرخاشگری، رفتارهای ضداجتماعی و خودکشی در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است، در حالی که زنان بیشتر به اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند. میزان بروز اختلالات روانی میان زنان و مردان تقریباً یکسان است اما مراجعه زنان برای درمان همیشه بیشتر از مردان است. همچنین پذیرش اختلالات روان‌پزشکی در مردان کمتر از زنان است که این موضوع ریشه در فرهنگ جامعه دارد.

کد خبر 556808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.