عزم اسکاتلند برای کاهش ۳۰ درصدی تردد خودروهای شخصی

مدیران گلاسگو، بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند و چهارمین شهر پرجمعیت در بریتانیا، ادعا کرده‌اند تا سال ۲۰۳۰، تردد از طریق وسایل نقلیه شخصی را تا ۳۰ درصد کاهش خواهند داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان گلاسکو در نظر دارند از طریق کاهش ۳۰ درصدی رفت و آمد وسایل نقلیه شخصی، نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک کنند بلکه حس برابری میان مردم را افزایش دهند، نرخ فقر را به حداقل برسانند، به رشد اقتصاد کمک کنند و در نهایت، مناطقی با زیست‌پذیری بیشتر به وجود آورند که در آن، شیوه‌های فعال حمل‌ونقل بر عبور و مرور مردم حاکم خواهد بود. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد سفرهای شهری گلاسکو در مسافت‌هایی کمتر از یک کیلومتر انجام می‌شود و در نتیجه، شهر قابلیت کاهش انتشار گازهای آلاینده از طریق تغییر استراتژی‌های تردد را دارد.

در این راستا، مدیران استراتژی‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند و در نظر دارند، تا سال ۲۰۳۰ از طریق پیاده‌سازی آن‌ها به هدف صفر انتشار کربن خود دست یابند. علاوه بر این، برنامه‌ریزان شهر امیدوار هستند به واسطه تغییر گرایش تردد میان مردم، نابرابری حاکم بر شهر را به حداقل برسانند، ضمن این‌که دسترسی تمام ساکنان را به مشاغل امکان‌پذیر کنند، خدمات و آموزش را با کیفیت بهتر در اختیار آنان قرار دهند و در نهایت، ایمنی فراگیر را در بخش حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی فراهم آورند.

عزم اسکاتلند برای کاهش ۳۰ درصدی تردد خودروهای شخصی

بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری

برنامه‌ریزان گلاسکو، استراتژی جدیدی برای رفت و آمد داخل شهر طراحی کرده‌اند که بر اساس آن، قرار است شبکه گسترده‌ای از زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری به وجود آید و مناطق از زیست‌پذیری بیشتری برخوردار شود تا در نتیجه، دسترسی عمومی مردم به خدمات ضروری و امکان کاهش مسافت سفرها از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فراهم آید.

گزارش‌های حاکی است که تقریباً نیمی از مردم گلاسکو از داشتن وسایل نقلیه شخصی محروم هستند و به همین دلیل، مدیران شهر در نظر دارند استراتژی‌هایی به کار گیرند تا دسترسی به تمام خدمات از طریق حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را برای همه امکان‌پذیر کنند.

هزینه لازم برای توسعه زیرساخت‌های جدید بیش از ۴۷۵ میلیون پوند تخمین زده شده است که البته مدیران بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند مدعی شده‌اند در صورت پیاده‌سازی طرح، سود حاصل از آن برای بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند خواهد رسید.

کاهش سفر از طریق وسایل حمل‌ونقل شخصی

آمار منتشر شده از اداره حمل‌ونقل بریتانیا نشان داده است که در سال ۲۰۲۰، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مایل سفر در گلاسکو به وسیله خودروهای موتوری انجام شده است که این رویداد، تبعات مثبت زیادی برای شهر به ارمغان آورد. در واقع، تردد از طریق خودروهای موتوری به واسطه شیوع بیماری کووید -۱۹ نسبت به سال‌های گذشته، کاهش قابل توجهی را تجربه کرد، زیرا مردم به منظور حفظ سلامت خود، سایر شیوه‌های رفت و آمد نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را برای عبور و مرور داخل شهری خود برگزیدند.

عزم اسکاتلند برای کاهش ۳۰ درصدی تردد خودروهای شخصی

مدیران گلاسکو برای این‌که وابستگی شهرنشینان را به خودروهای شخصی در دوران پساکرونا نیز کاهش دهند، در نظر دارند یک سیستم متروی جدید را راه‌اندازی کنند که هزینه‌ای حدود ۱۶ میلیارد دلار برای آن تخمین زده و پیش‌بینی شده است تکمیل فرآیند، بیش از ۳۵ سال طول بکشد. سیستم متروی جدید، بیشتر در مناطق محروم متمرکز خواهد شد و قرار است از مرکز شهر تا ۱۵ کیلومتر بیرون از آن نیز امتداد یابد تا امکان دسترسی ساکنان فقیر مناطق دورافتاده را نیز افزایش دهد.

همسان‌سازی سیستم شارژ کارت‌های اعتباری وسایل نقلیه عمومی

در حال حاضر، مردم گلاسکو برای سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی مختلف، مجبور هستند کارت‌های اعتباری متفاوت خریداری یا آن‌ها را شارژ کنند که همین امر، منجر به اتلاف وقت زیاد برای آن‌ها و در نتیجه گرایش کمتر به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی شده است. مدیران شهر در نظر دارند این مشکل بزرگ را از طریق همسان‌سازی سیستم شارژ وسایل نقلیه عمومی برطرف کنند به این صورت که هر شهروند با داشتن تنها یک کارت اعتباری بتواند از وسایل حمل‌ونقل عمومی متعدد بهره بگیرد.

عزم اسکاتلند برای کاهش ۳۰ درصدی تردد خودروهای شخصی

استفاده نکردن زیاد از اسکوترهای برقی

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای بریتانیایی طی دو سال گذشته، مردم را به استفاده از اسکوترهای برقی سوق داده‌اند تا نحوه تلفیق وسایل حمل‌ونقل کوچک را با اکوسیستم تردد مورد ارزیابی قرار دهند با این حال، مدیران گلاسکو در این طرح شرکت نکردند اما از ترویج آن در آینده نزدیک خبر داده‌اند. مدیران شهر به این باور رسیده‌اند که اسکوترهای برقی نیز مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می‌تواند به بهبود رفت و آمد در شهر کمک کند و مهم‌تر این‌که، ممکن است استفاده از آن به عنوان یک روش سبز تردد، برای مردم جالب‌تر نیز باشد.

کد خبر 556690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.