رپد توکن چیست؟ + مزایا، معایب و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

رپد توکن (Wrapped Token) نوعی ارز دیجیتال مانند WBTC و WETH است که امکان ارتباط بین بلاک چین هایی مانند بیت کوین و اتریوم را در دیفای فراهم می‌کند.

به گزارش ایمنا، ارزش یک کوین در فضای کریپتوکارنسی را نمی‌توان از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل کرد. رپد توکن‌ها راه‌حلی برای این محدودیت هستند و امکان استفاده از دارایی‌های غیر بومی را در بلاک چین فراهم می‌کنند. بلاک چین‌های متنوع عملکردهای متفاوتی دارند، آن‌ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند. بلاک چین بیت کوین کاملاً از آنچه در بلاک چین اتریوم می‌گذرد بی‌اطلاع است. از سوی دیگر، رپد توکن می‌تواند پل‌های اضافی بین بلاک چین‌های مختلف ایجاد کنند.

رپد توکن چیست؟

به ارز دیجیتالی که در شبکه دیگری قرار گرفته رپد توکن گفته می‌شود و ارزش آن به مقدار دارایی نشان داده شده توکن مربوط است، این توکن ممکن است در هر زمانی بازخرید شود (از رپد خارج شود). به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که رپد توکن‌ها معمولاً به دارایی‌ای اشاره می‌کند که بومی بلاک چینی نیست که روی آن ایجاد شده است. در واقع رپد توکن‌ها مانند استیبل کوین‌ها هستند، چرا که ارزش آن‌ها از دارایی دیگری گرفته می‌شود، درست شبیه چیزی که در استیبل کوین با ارز فیات مشخص می‌شود. می‌توان گفت رپد توکن دارایی است که در بلاک چینی غیربومی قابل استفاده است.

بلاک چین‌ها سیستم‌های جداگانه‌ای هستند، هیچ روش آسانی برای انتقال داده‌ها بین آن‌ها وجود ندارد. رپد توکن‌ها با اجازه دادن به توکن‌های زیرین در زنجیره‌های متقاطع، قابلیت همکاری را در میان زنجیره‌های بلوکی ایجاد می‌کنند. کاربران عادی نیازی به نگرانی در مورد مراحل رپد یا بسته‌بندی شدن و باز کردن ندارند. آن‌ها ممکن است فقط رپد توکن‌ها را مانند هر ارز دیجیتال دیگری معامله کنند. برای مثال، در بایننس، این بازار WBTC/BTC است. یک رمز ارز رپد در واقع توکنی است که ارزش آن به ارز رمزنگاری شده دیگری وابسته است. رپد در لغت به معنی بسته‌بندی بوده و در رپد توکن، دارایی اصلی در یک بسته‌بندی در بلاک چین خود قرار گرفته و از آن استفاده‌ای نمی‌شود و رپد توکن آن دارایی، در بلاکچین دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رپد توکن چیست؟ + مزایا، معایب و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

مزایا و محدودیت‌های استفاده از رپد توکن

بسیاری از بلاک چین‌ها استانداردهای توکن خود را دارند، مانند ERC۲۰ برای اتریوم یا BEP۲۰ برای اسمارت چین بایننس و این استانداردها را نمی‌توان در چندین بلاکچین استفاده کرد. توکن‌های رپد امکان استفاده از رمز ارزهای غیربومی را در دیگر بلاک چین‌ها فراهم می‌کنند. رپد توکن می‌تواند افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن بهره‌وری سرمایه را در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز به همراه داشته باشد. با ایجاد رپد توکن می‌توان از دارایی‌های بلااستفاده در بلاک چین‌های دیگر برای ایجاد نقدینگی بیشتر استفاده کرد. بیت کوین دارای ویژگی‌های بسیار خوبی است، اما سریع‌ترین شبکه نیست و گاهی کارمزد تراکنش‌ها در آن به مبالغ بسیار بالایی می‌رسد. با استفاده از رپد توکن مشکلاتی این چنینی را نیز می‌توان مرتفع نمود.

در سمت مقابل، بیشتر توکن‌های رپد موجود در حال حاضر این گونه‌اند که می‌بایست به ارائه‌دهنده توکن اعتماد کرده و سرمایه خود را جهت دریافت رپد توکن در اختیارشان قرار دهیم.

نحوه عملکرد رپد توکن ها

برای اینکه یک رپد توکن ها ایجاد شود، به یک مأمور یا متصدی نیاز دارد این بدان معناست که کسی یا چیزی مقدار مشخصی از دارایی‌های رمزنگاری را در اختیار داشته باشد. این مأمور می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که به تبادل پول می‌پردازد، یک کیف پول چند منظوره (نوعی کیف پول که برای دسترسی نیاز به چندین امضا دارد)، یک DAO (صندوق سرمایه گذاری مستقل، خودکار و غیر متمرکز)، یا قرارداد هوشمند باشد.

برای مثال: فرض کنید یک بیت کوین را از شخصی دریافت کنید که می‌خواهد آن را بر روی پلتفرم مبتنی بر اتریوم معامله کند. BTC منتقل شده در یک زنجیره دیجیتالی قرار می‌گیرد و توسط فرایند تولید رپد توکن به رپد بیت کوین (WBTC) تبدیل می‌شود. این در حالی است که ارزش WBTC با بیت کوین برابری می‌کند اما بر روی بلاک چین اتریوم ضرب شده است و به لطف الگوریتم قرارداد هوشمند قیمت آن در لحظه به روز رسانی می‌شود.

همچنین در صورتی که مشتری بخواهد WBTC را به BTC مبادله کند، یک درخواست سوزاندن توکن برای متصدی مورد نظر ارسال می‌کند تا بیت کوین از حالت ذخیره سازی خارج شود. همچنین لازم به ذکر است سوزاندن توکن و یا ذخیره سازی ارز مورد نظر هزینه و کارمزدی دارد که هزینه گس (GAS) نامیده می‌شود.

رپد توکن چیست؟ + مزایا، معایب و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

رپد توکن در شبکه اتریوم

رپد و آن رپد ( Unwrapped) توکن در شبکه اتریوم، شامل هزینه گس (Gas) این شبکه می‌شود و فرآیند ایجاد آنها می‌تواند متفاوت باشد. رپد توکن های شبکه اتریوم ساخته می‌شوند تا بتوانند با استاندارد ERC-۲۰ سازگاری لازم را داشته باشند. این بدین معنی است که شما نمی‌توانید در شبکه اتریوم، از دارایی‌هایی استفاده کنید که به بلاک چین‌های دیگری تعلق دارند.

اما از آنجایی که رمز ارز اتر قبل از ایجاد استاندارد ERC-۲۰ ایجاد شده بود، خود این کوین بر مبنای این شبکه نیست. همین موضوع باعث می‌شود این مشکل به وجود بیاید که بسیاری از برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) از کاربر می‌خواهند توکن اتریوم خود را تحت شبکه ERC-۲۰ تبدیل کند. راه حل هم توکن WETH است که نسخه رپد شده اتر است.

رپد توکن در شبکه بایننس اسمارت چین

می‌توان به کمک بایننس بریج (Binance Bridge) کوین مورد نظر خود (BTC, XRP, ETH, BCH, DOT و بسیاری دیگر) را به یک توکن منطبق با شبکه BEP-۲۰ تبدیل کنید. زمانی که شما دارایی خود را به این شبکه وارد کنید می‌توانید به معامله آنها بپردازید و یا از آنها در برنامه‌های کشت سود (Yield Farmin) مختلف استفاده کنید.

پروسه رپد و آن رپد در این شبکه هم شامل هزینه گس می‌شود. هرچند، از آنجایی که این بار بر روی شبکه BSC صورت می‌گیرد، این هزینه کمتر از دیگر بلاک چین‌ها است.

رپد توکن چیست؟ + مزایا، معایب و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

محدودیت رپد توکن ها

در حال حاضر بیشتر رپد توکنها را باید با اعتماد به ارائه دهندگان به دست آورد و سرمایه خود را در اختیار آنها قرار داد و فعلاً امکان انجام تراکنش حقیقی و مستقیم بین بلاک چین‌های مختلف وجود ندارد و باید برای تهیه رپد توکن به ارائه دهندگان آن مراجعه کرد. البته بعضی از پلتفرم‌هایی که این کار را به صورت غیر متمرکز انجام می‌دهند، با سرعت در حال توسعه هستند.

معایب استفاده از رپد توکن

  • مانند هر ارز دیجیتال دیگری رپد توکن‌ها نیز در معرض حملات سایبری که بر روی پلتفرم‌های دیفای هستند، قرار دارند. بنابراین قبل از اقدام هر کاری ابتدا خوب جستجو کرده و دقت لازم را برای انجام کار داشته باشید.
  • برخی میگویند که رپد توکن‌ها تمرکززدایی را تضعیف می‌کنند. این همان اصلی است که اساس ارز دیجیتال و بلاک چین را تشکیل می‌دهد. این واقعیت که کاربران برای رپد کردن توکن‌ها باید با یک واسطه‌ای ارتباط داشته باشند نشان می‌دهد که این روند همچنان به مؤسسات انتخاب شده وابسته است. حتی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم نگرانی‌هایی را در این مورد ابراز کرده است.
  • اگرچه رپد توکن‌ها، کریپتوکارنسی‌های مختلف را بر روی بلاک‌چین‌های مختلف پیوند می‌دهند، اما برخی از کاربران ممکن است با فرآیند رپد آشنایی نداشته باشند. درست است که توکن‌های رپد شده نوید کاهش هزینه‌های تراکنش را می‌دهند اما این واقعیت که کاربر هنوز باید سه هزینه متفاوت برای رپد کردن و بالعکس آن را بپردازد، فرآیند را پرهزینه می‌کند.
  • مهم است که به یاد داشته باشید رپد توکن‌ها، ارزهای رمزنگاری‌شده اصیل نیستند بلکه صرفاً نمایشی از یک ارز دیجیتال دیگر هستند. این بدان معناست که برخی از عملکردهای اساسی یک ارز دیجیتال اصلی در نسخه رپد شده آن قابل اجرا نیستند. به عنوان مثال نسخه رپد شده اتریوم با وجود اینکه توکن بومی اتریوم است، نمی‌تواند برای پرداخت هزینه گس در بلاک چین اتریوم استفاده شود.

رپد توکن چیست؟ + مزایا، معایب و محدودیت‌های استفاده از Wrapped Token

رپد توکن (Wrapped Token) منجر به ایجاد ارتباطات زنجیره‌ای و همچنین ارتقای مطابقت بیت کوین و دیفای می‌شوند. این توکن‌ها یک نسخه توکن شده از دارایی هستند که در یک بلاک چین غیر بومی وجود دارد. توکن‌های بسته‌بندی شده راه را برای دنیایی هموار می‌کنند که در آن سرمایه کارآمدتر است و اپلیکیشن‌ها می‌توانند به راحتی نقدینگی را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 555924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.