لبنیات منابع مناسبی برای تامین کلسیم نیست

یک دکترای شیمی آلی گفت: مصرف لبنیات نمی‌تواند به تنهایی کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند و نیاز است برای تأمین این ماده از منابع دیگری مانند سبزیجات و مکمل‌ها استفاده شود؛ زیرا در لبنیات افزودنی‌هایی است که مقدار جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند اثرهای بدی ایجاد کند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کلسیم یکی از عناصر معرف جدول تناوبی است، اظهار کرد: این عنصر بسیار کاربردی، فراوانی بسیاری دارد و به صورت طبیعی نیز یافت می‌شود.

وی افزود: کلسیم در بدن انسان بسیار فراوان بوده و تأثیر آن روی استخوان‌ها، دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان از مهم‌ترین خواص این عنصر است که باعث شهرت آن شده است؛ البته مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: میزان کلسیم مورد نیاز در سنین و جنسیت‌های مختلف، متفاوت است و همه گروه‌های سنی بهره‌وری مشابه یکدیگر ندارند؛ در نتیجه استفاده مقدار یکسان برای هر شخص می‌تواند عوارضی به همراه خود بیاورد.

وی در رابطه با تأمین کلسیم از طریق لبنیات گفت: مصرف لبنیات نمی‌تواند به تنهایی کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند و نیاز است برای این ماده از منابع دیگری مانند سبزیجات و مکمل‌ها تأمین شود؛ زیرا در لبنیات افزودنی‌هایی وجود دارد که مقدار جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند اثرات بدی ایجاد کند.

یوسفی اشاره کرد: مصرف کلسیم در سه مقطع سنی نوزادی، نوجوانی و دوران کهولت سن بسیار مهم است. کودک در ابتدای زندگی برای رشد استخوان و در کهولت سن برای جلوگیری از پوکی استخوان به کلسیم نیازمند است و باید علاوه بر لبنیات از منابع دیگری نیز استفاده کند.

وی به ارتباط مستقیم ویتامین D و کلسیم اشاره کرد و گفت: این دو ماده بسیار می‌توانند روی هم تأثیر بگذارند؛ همچنین مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند عوارض بسیاری از جمله خطر ابتلاء به سرطان را به‌وجود بیاورد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: مسئله مهمی که در ایران بسیار فراگیر بوده، پوکی استخوان است که به دلایل مختلفی از جمله جذب کلسیم ایجاد می‌شود. پیرامون کلسیم دو موضوع مطرح یکی مصرف آن و دیگری جذب مناسب آن در بدن است. درواقع هنگامی که شما ماده‌ای را مصرف می‌کنید، عمده کلسیم آن به درستی جذب بدن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شما از منابع بسیاری برای تأمین کلسیم مانند لبنیات، قرص یا کپسول استفاده می‌کنید، اما مقدار لازمه بدن تأمین نمی‌شود، باید تحت درمان و آزمایش قرار بگیرید.

یوسفی اشاره کرد: استفاده از منابع دیگر کلسیم از جمله پوست تخم‌مرغ امروزه در جهان مطرح است؛ زیرا این ماده سرشار از کلسیم بوده، اما دور ریخته می‌شود؛ بنابراین پژوهشگران به دنبال راهی برای بهره‌وری از آن هستند.

وی در رابطه با کاربردهای دیگر کلسیم گفت: یکی دیگر از کاربردهای کلسیم تأثیر آن روی گیاهان است که امروزه نیز مکمل‌هایی برای جذب بهتر و طراوت گیاه تولید می‌شود، از این عنصر در تولید کود استفاده می‌شود.

کد خبر 555823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.