پویایی و حیات شهر در گروی توسعه حمل‌ونقل

حمل‌ونقل شهری یکی از حوزه‌های مهم و فراگیر جوامع امروزی است که نقشی کلیدی در فرصت دسترسی شهروندان به کالا و خدمات را دارد، این حوزه با موضوعات مختلف شهری ارتباطات فراوانی دارد و توجه به آن پویایی شهر و شهروندان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل اهمیت حیاتی در توسعه کشورها دارد، همچنین پل ارتباطی است که بخش‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کند، در جهان امروز حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است‌، برخی متخصصان حمل‌ونقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل‌ونقل و کارآیی اقتصاد و رشد آن، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل‌ونقل را واسطه‌ای میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند.

حمل‌ونقل، قلب جریان توسعه است و در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمدها نقشی مؤثر دارد، حقیقت آن است که بدون امکان دسترسی به منابع و بازار، رشد اقتصادی متوقف می‌شود و عدم دستیابی به تسهیلات حمل‌ونقل کیفیت و سطح زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین توجه به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل به توسعه شهر کمک خواهد کرد، مدیران شهری باید در این حوزه پاسخگوی نیاز شهروندان به ویژه معلولان باشند تا این قشر بتوانند به راحتی از حمل‌ونقل شهری استفاده کنند.

نقش کلیدی حمل‌ونقل شهری در دسترسی شهروندان به کالا و خدمات

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بودجه ۱۴۰۱ در حوزه حمل‌ونقل به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حمل‌ونقل شهری یکی از حوزه‌های مهم و فراگیر جوامع امروزی است که نقشی کلیدی در ایجاد فرصت دسترسی شهروندان به کالا و خدمات دارد، این حوزه با موضوعات مختلف شهری دارای ارتباطات فراوانی است، برخلاف بسیاری دیگر از حوزه‌ها درگیر متولیان چندگانه نیست و بیشتر تصمیمات مرتبط با آن توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها گرفته و اجرا می‌شود، این موضوع فرصت مطلوبی را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد تا با نگاهی منسجم و یکپارچه به مدیریت حوزه حمل‌ونقل بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه حمل‌ونقل شهری سیاست‌ها، اهداف کلان و راهبردهایی را مد نظر دارد که برخی از آنها را به صورت منشور در اختیار شهرداری قرار داده است؛ در واقع شورای اسلامی شهر ریل‌گذاری را در این حوزه انجام داده تا شهرداری بر اساس آن حرکت کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: تاکید بر ایجاد و توسعه حمل‌ونقل همگانی و نیمه‌همگانی، پاک، جذاب، ایمن، قابل اعتماد، سریع و به صرفه برای تمام اقشار مردم در شهر از جمله اهداف و راهبردهایی است که در حوزه حمل‌ونقل به آن توجه شده است.

وی می‌افزاید: ایجاد و توسعه حمل‌ونقل غیرموتوری استاندارد و ایمن تلاشی در جهت تقویت و افزایش انگیزه و اشتیاق شهروندان در خصوص استفاده از این امکانات است، همچنین آرام‌سازی ترافیک محله‌ها به منظور ارتقای کیفیت زندگی، افزایش ایمنی و رفع مزاحمت‌های ترافیک عبوری برای ساکنان محله‌ها و توجه به محوریت قرار دادن سلامت شهروندان، آسایش، رفاه و ایمنی هنگام عبور و مرور بسیار اهمیت دارد.

استفاده از فناوری‌های نوین در حمل‌ونقل شهری

فلاح تصریح می‌کند: توجه به هوای پاک، طرح‌های حمل‌ونقل، ترافیک متوازن و هماهنگ با حمل‌ونقل پایدار، توجه به بازسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در این حوزه حائز اهمیت است، علاوه‌بر این توجه ویژه به انواع ظرفیت‌های موجود در حمل‌ونقل ریلی، یکپارچه‌سازی مدیریت حمل‌ونقل شهری، استفاده از انرژی‌های پاک و کاهش انرژی به منظور کاهش آلاینده‌های هوا در تمام ابعاد و طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیک مهم و مؤثر است.

وی اضافه می‌کند: مشارکت ساکنان محلات در ساماندهی ترافیک، جلب حمایت نهادهای مرتبط در ایجاد هماهنگی، کاهش آسیب و اختلاف نظرها در این حوزه، توجه ویژه به مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی برای معلولان، جانبازان، سالمندان و عابران پیاده در رفع چالش‌های این حوزه بسیار کارآمد و نتیجه‌بخش خواهد بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: استفاده از فناوری‌های نوین در راستای افزایش ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سازگارکردن آن با محیط زیست، توجه به ایجاد مسیرهای خاص برای استفاده از دوچرخه و گسترش آن، لزوم ارائه پیوست ترافیکی برای پروژه‌های عمرانی و ایجاد مکانیسم روابط اثرسنجی کاربری‌های تجاری و اداری، خدمات آموزشی و بهداشتی و اجرای آنها به منظور کاهش مشکلات در حوزه حمل‌ونقل شهری بسیار تأثیرگذار است.

وی اظهار می‌کند: توجه به پیاده‌راه‌ها، محورهای پیاده به منظور توسعه فرهنگ پیاده‌روی، تهیه طرح جامع دوچرخه و پیاده در جهت افزایش سهم آن در نظام حمل‌ونقل ریلی، پیگیری تهیه طرح جامع حمل‌ونقل با تاکید بر حمل‌ونقل عمومی و پیاده، هوشمندسازی حمل‌ونقل در سطح شهر و ساماندهی و توسعه آزادراه‌ها و بزرگراه‌های ورودی شهر باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد تا چالش‌های موجود رفع شود و شاهد توسعه و پیشرفت حمل‌ونقل شهری باشیم.

توجه ویژه به حمل‌ونقل پاک در بودجه ۱۴۰۱

فلاح با بیان این‌که در حوزه حمل‌ونقل شهری پنج محور در بودجه سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است، تاکید می‌کند: سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی که به صورت پیاده وجود دارد، افراد معلول پیاده، مباحث مربوط به دوچرخه، حمل‌ونقل عمومی و خودروهای شخصی از جمله مواردی است که در بودجه ۱۴۰۱ به آن توجه شده است. در بودجه سال آینده موارد ایمنی تعریف شده بیشتر در دسته پیاده قرار دارد؛ ایمنی در بزرگراه‌ها برای ایمنی خودروهای شخصی، مناسب‌سازی و پیاده‌روسازی معابر، گذرها و محله‌ها، آرام‌سازی و بهبود حمل‌ونقل در سطح محله‌ها، ارتقای کیفی محلات، اصلاح کف‌سازی و کفپوش، ساماندهی موانع، احداث مسیر سلامت، مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده و رنگ‌آمیزی آن از جمله موارد ایمنی در دسته پیاده است.

وی با تاکید بر اینکه در مناطق پانزده‌گانه شهر توجه ویژه‌ای به عابران پیاده داشته‌ایم، می‌گوید: مواردی مانند تملک و بازگشایی گلوگاه‌ها، احداث حلقه حفاظتی، تعریض گذرها، معابر و خیابان‌ها، احداث و نگهداری پارکینگ، نصب و نگهداری دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف، احداث میدان ترافیکی، نرده‌گذاری، توسعه سامانه‌های پلاک‌خوان و نورپردازی و زیباسازی با کارکرد ترافیکی در دسته خودروی شخصی قرار گرفته است، زیرا توجه به شهروندانی که با خودروی شخصی خود در سطح شهر عبور و مرور دارند نیز حائز اهمیت است، البته در بودجه سال آینده به استفاده بهتر معلولان و جانبازان از امکانات شهری در حوزه حمل‌ونقل نیز توجه شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص توجه به حمل‌و نقل پاک در بودجه ۱۴۰۱، ادامه می‌دهد: توجه به مسیرهای دوچرخه جهت کاهش آلودگی هوا در سطح شهر و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در راستای رسیدن به الگوی حمل‌ونقل پاک مورد بررسی قرار گرفته است و در بودجه نیز به آن توجه ویژه داشته‌ایم؛ در گذشته مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری احداث شده است که استاندارد نیست و شورای اسلامی شهر به ویژه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت حمل‌ونقل با نظارتی دقیق مطالعاتی در این زمینه داشته‌اند تا تمام معابر و مسیرهایی که دچار مشکل است، اصلاح شود.

اختصاص ۴۵ درصد بودجه به حوزه حمل‌ونقل شهری

وی با اشاره به اهمیت کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، می‌افزاید: مدیریت شهری برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی باید بر اساس منشوری که شورای اسلامی شهر ریل‌گذاری کرده است، گام بردارد. در تصویب بودجه به موضوع کاهش آلودگی هوا از طریق توجه به حمل‌ونقل عمومی و همگانی توجه شده است تا با پرداختن به آن شاهد کاهش آلودگی در سطح شهر باشیم.

فلاح در خصوص همکاری دولت با شهرداری‌ها در زمینه حمل‌ونقل پاک و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اظهار می‌کند: در این زمینه دولت باید به کمک شهرداری‌ها به ویژه کلان‌شهرها بیاید تا شهرداری‌ها بتوانند نسبت به توسعه خطوط مترو، نوسازی و بهسازی آن اقدام قابل توجهی داشته باشند؛ اگر دولت به شهرداری‌ها در این زمینه کمک نکند، قطعاً شهرداری‌ها در این زمینه ناکام خواهند ماند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه حمل‌ونقل شهری، می‌گوید: فرهنگ‌سازی در زمینه حمل‌ونقل شهری باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر از فرهنگ شهروندی در استفاده از حمل‌ونقل عمومی و همگانی بهره گرفته شود، قطعاً تأثیر بسزایی در راستای کاهش معضل آلودگی هوا دارد و علاوه‌بر آن شاهد کاهش استفاده از خودروهای شخصی، ترافیک و سایر آلودگی‌های محیط زیست در شهر نیز خواهیم بود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱ اگر به همین شکل پیش برود و در صحن علنی شورا به تصویب برسد، تقریباً بیش از ۴۵ درصد آن به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است.

کد خبر 555499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.