سواد هیجانی در موفقیت فرزندان‌مان مهمتر است یا سواد تحصیلی؟

همه ما نسبت به سواد تحصیلی شناخت خوبی داریم و شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های ما بالا بردن سطح سواد تحصیلی در فرزندمان است؛ اما سواد هیجانی که نقش پررنگ تری در موفقیت و آینده آنها دارد، موضوعی است که اغلب مورد غفلت واقع می‌شود؛ نه در مدرسه، نه در خانواده و نه در جامعه چندان به آن نمی‌پردازیم.

براساس نظریات متقن روانشناسی، عامل موفقیت انسان‌ها در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله شغل، ارتباطات و کسب جایگاه اجتماعی لزوماً سواد تحصیلی نیست؛ بلکه موضوع مهم دیگری به نام سواد هیجانی است که نقش به سزایی در موفقیت دارد. حال این سؤال مهم مطرح است که ما چه تلاشی برای ایجاد و توسعه سواد هیجانی فرزندانمان از تولد تا به امروز کرده ایم؟

همه ما نسبت به سواد تحصیلی شناخت خوبی داریم و شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های ما بالا بردن سطح سواد تحصیلی در فرزندمان است؛ اما سواد هیجانی که نقش پررنگ تری در موفقیت و آینده آنها دارد، موضوعی است که اغلب مورد غفلت واقع می‌شود؛ نه در مدرسه، نه در خانواده و نه در جامعه چندان به آن نمی‌پردازیم.

اما سواد هیجانی چیست؟

سواد هیجانی را شاید بتوان به نوعی شبیه به سواد تحصیلی دانست؛ شباهت از این جهت که هر ۲ توانایی خواندن و نوشتن است، اما تفاوت از این جهت که سواد هیجانی، توانایی خواندن و درک هیجانات خود و دیگران و نوشتن و طراحی رفتاری مؤثر و متناسب با شرایط است؛ اینکه یک کودک و نوجوان زمان زیادی را در مدرسه می‌گذارند و مدرسه می‌تواند پایگاهی مهم برای ایجاد و توسعه این سواد باشد موضوعی قابل توجه برای آموزش و پرورش است.

مدرسه همواره می‌تواند با برنامه‌های خود زمینه‌ساز خوب و مؤثری برای ایجاد و توسعه شایستگی‌ها در دانش‌آموزان باشد که منجر به سواد هیجانی می‌شود؛ اما در مدرسه طاها چه فعالیت‌ها در جهت ایجاد و توسعه سواد هیجانی می‌شود؟

طرح پایش سلامت هیجان کودکان

برای اجرای هر طرح تربیتی، سنجش و ارزیابی می‌تواند اولین مراحل جهت برنامه‌ریزی‌های بعدی باشد؛ در روزهای ابتدایی سال تحصیلی، پدرها و مادرها با مراجعه به یک مشاور متخصص در حوزه کودک با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه‌های تشخیصی به سنجش و بررسی وضعیت سلامت هیجان کودک می پردازند.

آیا فرزند هیجانات خود را درون ریزی می‌کند (اضطراب، افسردگی و…) یا برون‌ریزی هیجان دارد (پرخاشگری و...) یا به روش مؤثر ابراز هیجان می‌کند؟ فرزند به چه میزان استقلال دارد: استقلال فیزیکی، استقلال هیجان عاطفی و استقلال مالی؟ فرزند من در صورت ایجاد مشکل با همکلاسی‌ها و دیگر افراد آیا جرأت‌مندانه قادر به حل تعارض می‌باشد؟

این موارد مهم و دیگر شایستگی‌هایی که باید دانش‌آموز داشته باشد در این جلسات مورد سنجش واقع می‌شود؛ موضوع اینجا به پایان نمی‌رسد، بلکه این اول راه است، بر اساس این سنجش‌ها، مداخلات بعدی از طریق مشاور، والدین، مربیان و معلم شکل می‌گیرد تا دانش‌آموز به سطح مطلوبی از سواد هیجانی ارتقاء یابد.

پیش ثبت‌نام پیش‌دبستانی و دبستان پسرانه و دخترانه طاها اصفهان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

مدرسه تربیتی طاها با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، توجه به شادی و نشاط در مدرسه، آموزش مهارت‌های زندگی و ایجاد زمینه‌هایی جهت پرورش روحیه معنوی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از بین متقاضیان برای مقاطع پیش دبستانی و دوره‌های اول و دوم ابتدایی طی فرآیندی مشخص به صورت محدود ثبت نام می‌کند.

پیش ثبت نام از طریق مراجعه به سایت رسمی مدرسه به آدرس www.tahaschool-esf.ir یا مراجعه حضوری به نشانی اصفهان، خیابان فلسطین امکان‌پذیر است؛ لازم به ذکر است پیش ثبت‌نام پایه اول تا ۲۰ اسفند، پیش‌دبستان تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ و میان پایه‌ها از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ امکان پذیر می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۳۱-۳۲۲۲۸۳۲۶ تماس حاصل کنید.

همچنین جهت مشاهده تور مجازی مدرسه طاها، اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 553990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.