ایجاد ۸۰ هزار موقعیت شغلی جدید در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان بیش از ۱۶۰۰ طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد وجود دارد که برنامه‌ریزی شده است تا هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تکمیل شود و به اشتغال‌زایی برسد. با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۸۰ هزار موقعیت شغلی جدید در استان اصفهان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز _یکشنبه هفدهم بهمن ۱۴۰۰_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امور اقتصادی استان شامل دستگاه‌های اجرایی مختلف ازجمله اداره کل امور مالیاتی، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی و کار و رفاه اجتماعی است که وظایف آن‌ها با اقتصاد استان گره خورده و معاونت هماهنگی امور اقتصادی وظیفه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصادی دولت از طریق این دستگاه‌ها را برعهده دارد.

وی افزود: افزایش سطح سرمایه‌گذاری در استان، یکی از مهم‌ترین اهداف این معاونت است که رشد اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت. دولت در نظر دارد رشد اقتصادی کشور در سال آینده به هشت درصد برسد که با ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری در استان امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: رفع مشکلات و موانع واحدهای تولیدی به ویژه طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی هم در دستور کار است. در استان اصفهان بیش از ۱۶۰۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد وجود دارد که برنامه‌ریزی شده است تا هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تکمیل شده به اشتغال‌زایی برسد که این امر نیازمند حمایت بانک‌هاست. با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۸۰ هزار موقعیت شغلی جدید در استان اصفهان ایجاد می‌شود.

تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی

نقش با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی به دیپلماسی سیاسی و عمومی گره خورده است. به دنبال آن هستیم که پس از توافقات سیاسی بتوان سرمایه‌گذاری خارجی در استان را افزایش داد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان، گفت: این مرکز در ذیل اداره‌کل اقتصاد و امور دارایی استان فعالیت کرده و وظیفه دارد طرح‌های مهم استان را به زبان‌های زنده دنیا در سایت خود عرضه کنند.

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: با ۱۵ کشور همسایه جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شده و سفرای چهار کشور اروپایی از اصفهان بازدید کرده و با رایزنان اقتصادی آنان گفت‌وگوهایی انجام شده است.

نقش اضافه کرد: در سال جاری طرح‌هایی از جمله ساخت خودروی برقی در گلپایگان با مشارکت چین و همچنین مشارکت افغانستان در حوزه فرش با اعتبار ۳۵ میلیون دلار در حال انجام شده است. همچنین پروژه بزرگ تولید کاغذ از کربنات کلسیم در حال رایزنی است و پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه گذاری خارجی استان در سال‌جاری به حدود یک میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، چینی و روسی ترجمه خواهد شد تا از ظرفیت‌های بین‌المللی آن‌ها استفاده شود، ادامه داد: بر اساس قانون حمایت و جذب سرمایه گذاری خارجی ( fipa ) اصل سرمایه گذاری و سود حاصله از کشور خارج شده و معافیت مالیاتی شامل سرمایه گذار شود. مالکیت دارایی‌ها هم با ثبت شرکت ایرانی توسط سرمایه‌گذار خارجی مهیا می‌شود.

بیش از این ۴۰ درصد از تقاضای کارگروه ستاد تسهیل استان، بانکی‌ها بودند

معاون استاندار اصفهان گفت: بیش از این ۴۰ درصد از تقاضای کارگروه ستاد تسهیل استان، بانکی‌ها بودند که اکنون مسائل و مشکلات آنها برطرف شده و این درخواست‌ها به صفر رسیده است. از مجموع مشکلاتی که در ستاد تسهیل استان بررسی می‌شود، ۴۲ درصد مشکلات بانکی، ۱۳ درصد تأمین اجتماعی، ۱۲ درصد امور مالیاتی و ۲۶ درصد زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی است که که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند.

نقش با اشاره به راه‌اندازی مرکز فوریت‌های کسب‌وکار در اتاق بازرگانی استان، اضافه کرد: این مرکز مصوبات ستاد تسهیل استان را تا زمان حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

دو هزار و ۲۰۰ اشتغال در استان ایجاد می‌شود

وی ادامه داد: کمیته تسهیلات طرح رونق تولید استان در جلسات اخیر خود، دو هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت به ۸۲ واحدهای نیمه تمام تولیدی تخصیص داده که در حال پرداخت است. در سه تا ۹ ماه آینده که این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد دو هزار و ۲۰۰ اشتغال در استان ایجاد می‌کند.

معاون استاندار اصفهان گفت: اخیراً دو واحد صنعتی پگاه اصفهان و تولید تن ماهی سیکارو با مشکلاتی مواجه بودند که تا یک ماه آینده به چرخه تولید بازخواهند گشت. شرکت تولید لبنیات خوش طعم هم که در هشت سال گذشته تعطیل شده بود با رفع مشکلات بانکی در سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

نقش اضافه کرد: علاوه بر ستادهای تسهیل استانی، ستاد تسهیل شهرستانی در سفرهای شهرستانی مسئولان استان تشکیل می‌شود که تاکنون مصوبات خوبی برای تیران و شهرضا داشته است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی استان گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلی که در تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای صنعتی به وجود آمد، تأمین ماده اولیه برای این واحدها با مشکل مواجه شد، در کارگروه رفع موانع تولید و ستاد تسهیل این موضوع پیگیری شده است.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: تأمین آهن اسفنجی برای ذوب‌آهن اصفهان با مشکلاتی مواجه شده است. علاوه بر این ذوب‌آهن در تأمین سرمایه در گردش با مشکل مواجه بوده که بانک‌ها آمادگی لازم برای تأمین مالی از روش‌های مختلف ر در این زمینه دارند.

رفع مشکلات واحدهای تولیدی از جمله اولویت‌های پرداخت تسهیلات در استان است

نقش اضافه کرد: در شورای هماهنگی بانک‌ها، دائماً وظایف بانک‌ها بررسی می‌شود. رفع مشکلات واحدهای تولیدی و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام از جمله اولویت‌های پرداخت تسهیلات در استان است.

وی همچنین درباره پرداخت تسهیلات بدون ضامن در استان اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از بانک‌ها ممکن است با محدودیت پرداخت تسهیلات بدون ضامن مواجه باشند، اما در استان اصفهان بیشتر بانک‌ها در این زمینه تا کنون همکاری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت اعتباری بانک‌ها بخش زیادی از تسهیلات در سال آینده پرداخت شود.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها همواره از جمله اولویت‌ها بوده است، گفت: جلساتی با مدیریت شهرک علمی تحقیقاتی استان در این زمینه برگزار شده است. برای حمایت از این شرکت‌ها تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸ با یارانه دولتی پرداخت می‌شود که تا حدود ۱۲۰ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده است که سود این تسهیلات بین هشت تا ۱۲ درصد است.

راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در استان

نقش تاکید کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در استان با جدیت دنبال می‌شود. مجتمع اصفهان هوشمند (کارخانه نوآوری) هم به زودی راه‌اندازی خواهد شد. یکی از مهم‌ترین وظایف این کارخانه حمایت از استارتاپ‌ها، تأسیس شتابدهنده‌ها فضای کار اشتراکی است. برای این کارخانه ۱۱ هزار متر مربع ساختمان پیش‌بینی شده است و با راه‌اندازی آن می‌توان از فعالیت‌های فناورانه در استان بیشترین حمایت را انجام داد.

وی در ادامه با بیان اینکه وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه‌ای که دولت به ۳۵ قلم کالا اختصاص داد منجر به سو استفاده و تشکیل بازارهای سیاه شد، گفت: چند نرخی بودن ارز باید از بین رود تا شاهد شفافیت در بازارها جلوگیری از سو استفاده باشیم.

معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: از طرفی حذف این ارز تأثیر قابل توجهی در قیمت برخی کالاها از جمله گوشت، مرغ و نان خواهد داشت که برخی از این تأثیرات روانی است. به نظر می‌رسد دولت ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای پرداخت این یارانه به صورت غیرنقدی فراهم کند تا فشار مضاعفی به دهک‌های پایین جامعه وارد نشود. پیش‌بینی‌هایی هم برای پرداخت یارانه غیر نقدی انجام شده است.

نقش با تاکید بر اینکه واسطه‌گری‌های غیرمجاز یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت در بازارها است، اضافه کرد: دولت به دنبال ایجاد شفافیت از تولید تا مصرف است، در ستاد تنظیم بازار استان اصفهان هم مصوباتی برای کنترل بازار ایجاد شده است.

کاهش ۳۰ درصدی کشت برنج منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی شده است

وی با بیان اینکه کاهش ۳۰ درصدی کشت برنج منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی شده است، ادامه داد: از امروز از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اینترنتی و بازرگام، قیمت برنج کنترل می‌شود. بر این اساس برنج هندی با قیمت هر کیلو ۲۳ هزار تومان و برنج تایلندی هر کیلو ۲۱ هزار تومان در سامانه‌های حمایتی دولت عرضه می‌شود.

معاون استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در خصوص ذخایر برنج وارداتی در کشور وجود ندارد، گفت: با توزیع وسیع برنج شاهد کنترل قیمت آن خواهیم بود اما رفتار مصرف کننده هم در این بین اثر گذار است تا عرضه و تقاضا تنظیم شده و شاهد گران فروشی سو استفاده واسطه‌ها نباشیم و همچنین انبارهای خانگی و هجوم مردم به بازار هم شکل نگیرد.

قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند

نقش در ادامه با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار هفت قلم کالای اساسی قیمت گذاری می‌شود که فروش با بیش از این مقدار گران فروشی است و با آن برخورد می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ در اصفهان تخلف است. البته به دلیل افزایش عرضه قیمت به کمتر از این مقدار هم رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ فله‌ای ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ ۴۳ هزار تومان تخم مرغ‌های بسته بندی کمتر از ۳۰ عدد هم به ازای هر عدد تخم مرغ هزار و ۹۰۰ تومان و بسته ۲۰ عددی ۳۸ هزار تومان تعیین شده است. شکر دولتی در بازار عرضه شده و در شهر اصفهان هر کیلوگرم شکر بسته بندی شده بیش از ۱۴ هزار تومان و در شهرستان‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: قیمت کالاهای گروه‌های دو و سه کالایی از جمله انواع میوه و صیفی‌جات بر اساس عرضه و تقاضا، با نظارت بازرسی اصناف و تعیین قیمت توسط اتحادیه‌ها قیمت گذاری می‌شود.

نقش درباره قیمت نان گفت: کارگروه آرد و نان به طور جداگانه از ستاد تنظیم بازار به ریاست استاندار اصفهان تشکیل می‌شود. قیمت گندم، حداقل حقوق و دستمزد کارگری و هزینه‌های انرژی محاسبه شده و قیمت‌گذاری بر این اساس انجام می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه افزایشی خارج از مصوبه این کارگروه در قیمت نان اتفاق نخواهد افتاد. دستگاه‌های نظارتی هم بر نحوه قیمت‌گذاری و توزیع نان نظارت دارند.

استان اصفهان با کمبود برق در حدود ۱۵۰۰ مگاوات مواجه است

وی همچنین با تاکید بر راه‌انداری نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در پیک مصرف استان اصفهان با کمبود برق در حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات مواجه است. پیش‌بینی شده بود هزار مگاوات برق از نیروگاهای خورشیدی تأمین شود که از این میزان ۵۰۰ مگاوات را شرکت فولاد مبارکه باید تأمین کند. بخش خصوصی برای تأمین این میزان اعلام آمادگی کرده است، اما هزینه راه‌اندازی این نیروگاه‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. تلاش می‌شود با استفاده از تسهیلات بانکی این نیروگاه‌ها راه اندازی شود.

معاون استاندار اصفهان اضافه کرد: تغییراتی در نحوه عقد قرارداد با شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع انجام شده تا راه‌اندازی این نیروگاه‌ها صرفه اقتصادی داشته و نرخ بازگشت سرمایه آنها افزایش یابد. در استان اصفهان اکنون حدود ۲۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین می‌شود که ناچیز بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

نقش درباره آلودگی هوای استان اصفهان و نقش صنایع در آن اظهار کرد: همچنان ممنوعیت شعاع ۵۰ کیلومتری برای راه‌اندازی و توسعه صنایع آلاینده در استان برقرار بوده و هیچ صنعتی در این شعاع مجوز تأسیس و بهره برداری نخواهد داشت. ۱۳ شهرک در این شعاع قرار دارد که صنایع آن باید غیرآلاینده باشند.

وی تصریح کرد: رویکرد استان به سمت صنایع با فناوری بالا و غیرآلاینده استفاده از ظرفیت‌هایی همچون گردشگری و صنایع دستی است که می‌تواند توسعه اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد.

معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از آلودگی هوای استان ناشی از حمل‌و نقل است و نباید صنعت را مقصر اصلی آلودگی هوای استان دانست. بنابراین لازم است همه دستگاه‌های اجرایی برای بهبود هوای استان دست به دست هم داده و در این زمینه تلاش کنند.

کد خبر 553729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.