نقش مهم «رزماری» در مبارزه با کووید-۱۹

محققان آمریکایی در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند ترکیب موجود در گیاه دارویی و قابل استفاده در آشپزی «رزماری» می‌تواند یک سلاح دو طرفه در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (که موجب بیماری کووید-۱۹می‌شود) باشد.

به گزارش ایمنا، دانشمندان «مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس» آمریکا در مطالعه اخیر خود شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد «کارنوسیک اسید» (Carnosic acid) می‌تواند کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو را مسدود کند و التهاب را کاهش دهد.

دانشمندان طی این مطالعه دریافتند که ترکیب کارنوسیک اسید می‌تواند برهم‌کنش بین بخش خارجی پروتئین میخ‌مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو و آنزیم دو مبدل آنژیوتانسین را که ویروس از آن برای ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند، مسدود کند.

آنزیم دو مبدل آنژیوتانسین یک آنزیم است که به سطح بیرونی (غشای خارجی) سلول‌های ریه‌ها، رگ‌های خونی، قلب، کلیه‌ها و روده متصل می‌شود.

در این مطالعه محققان علاوه بر آنکه شواهدی را ارائه کردند، نتایج به دست آمده از مطالعات قبلی را نیز بررسی کردند؛ زیرا پیش‌تر نیز محققان اظهار کرده بودند که کارنوسیک اسید، تأثیر جداگانه‌ای در مهار یک مسیر التهابی قدرتمند (مسیری که درکووید -۱۹ شدید و در سایر بیماری‌ها از جمله آلزایمر فعال است) دارد.

پروفسور «استوارت لیپتون» (Stuart Lipton) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار کرد: فکر می‌کنیم که کارنوسیک اسید یا برخی از مشتقات بهینه شده به‌عنوان یک درمان بالقوه ارزان، ایمن و مؤثر برای کووید -۱۹ و برخی دیگر از اختلالات مرتبط با التهاب عمل می‌کند.

طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، لیپتون و همکارانش نشان داده بودند کارنوسیک اسید، یک آبشار سیگنالینگ ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به نام مسیر Nrf2 را فعال می‌کند و شواهدی پیدا کرده بودند که نشان می‌داد این ترکیب علائم مشابه آلزایمر را در موش‌های مبتلا به این بیماری که به التهاب مغزی معروف است، کاهش می‌دهد.

در مطالعه جدید، لیپتون و همکارانش مطالعات بیشتری درمورد این اثر ضدالتهابی روی سلول‌های ایمنی که باعث التهاب بدن افراد در کووید -۱۹ و آلزایمر می‌شود، انجام دادند. نتایج آن‌ها نشان داد که اثر این ترکیب می‌تواند در برابر التهاب مشاهده شده در کووید -۱۹ و در برخی موارد سندرم پس از کووید موسوم به کووید طولانی که علائم گزارش شده آن شامل مشکلات شناختی است که اغلب به عنوان «مه مغزی» (brain fog) نیز توصیف می‌شود، مفید باشد.

نکاتی درباره گیاه رزماری

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رزماری (Salvia rosmarinus) یک سبزی چوبی و چند ساله با برگ‌هایی معطر، همیشه سبز، سوزنی‌مانند و گل‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی، بومی منطقه مدیترانه است. رزماری گیاهی مدیترانه‌ای است که علاوه بر کاربرد فراوان آن در آشپزی به عنوان یک گیاه شفابخش و درمان‌کننده انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. پس از کشت، برگ‌ها، شاخه‌ها و گل‌های گل‌دار جهت استفاده استخراج می‌شود. رزماری به‌عنوان گیاه تزئینی در باغ‌ها کاربرد دارد و از برگ‌های آن، برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Antioxidants" منتشر شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 553600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.