ماکان آریا پارسا از دغدغه‌های کارآفرینان ایرانی می‌گوید

در سال‌های گذشته کارآفرینی در ایران بعضاً مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است در همین راستا کارآفرینان زیادی نسبت به این موضوع گلایه داشتند.

در سال‌های گذشته کارآفرینی در ایران بعضاً مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است در همین راستا کارآفرینان زیادی نسبت به این موضوع گلایه داشتند. ماکان آریا پارسا یکی از کارآفرینان ایرانی است که اخیراً در مصاحبه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.

دغدغه‌های کارآفرینی در ایران از زبان ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا در واکنش به سوال مشکلات و دغدغه‌های کارآفرینان ایرانی چیست خاطر نشان کرد: از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در کشور ما پیرامون کارآفرینی وجود دارد موضوع تحریم‌های داخلی هست. ایشان اظهار داشتند ما دو نوع تحریم داریم که شامل تحریم خارجی و تحریم داخلی است، تحریم‌های خارجی شامل تحریم‌های ظالمانه ای است که کشورهای خارجی علیه ما وضع کرده‌اند. اما مشکل اساسی که در حوزه کارآفرینی در ایران وجود دارد تحریم داخلی است.

یعنی عدم همکاری دستگاه‌ها و نهادهای داخلی با کارآفرین ایرانی برای انجام یک پروسه است. به عنوان مثال در صورتی که یک کارآفرین به تسهیلات یا وام بانکی نیاز دارد انواع و اقسام مشکلات و موانع بر سر راه کارآفرین سبز می‌شود که باعث می‌شود کارآفرین رفته رفته دلسرد شود و انگیزه لازم برای کار کردن از او گرفته شود. و از طرفی ممکن است برخی همین موانع را به راحتی با زد و بند و رابطه پشت سر بگذارند و به راحتی موفق به اخذ وام شوند. بنابراین بحث اصلی همیشه تحریم‌های داخلی برای یک کارآفرین است. دومین نکته در بحث مشکلات برای کارآفرینان ایرانی وجود دارد این است که بعضاً کارآفرینی با اشتغال‌زایی اشتباه گرفته می‌شود و از این لحاظ خلط مبحث صورت می‌گیرد.

دکتر ماکان آریا پارسا ضمن تشریح تفاوت کارآفرینی و اشتغال‌زایی افزودند: وظیفه یک کارآفرین ایجاد شغل در جامعه نیست و این گونه نیست که نیروهای کار را بر سر کار بگمارد. حتی ممکن است کارآفرین ضد اشتغال باشد. ایشان در مثالی توضیح دادند بعد از راه انداری استارتاپ اسنپ بسیاری از آژانس‌های تاکسی تلفنی دچار ورشکستگی شدند، زیرا این استارتاپ شرایط فوق‌العاده ای هم برای راننده‌ها و هم مسافران فراهم کرد و از طرفی با اینکه باعث تعطیلی بسیاری از آژانس‌های تاکسی تلفنی شد ولی برای بسیاری از مردم شغل ایجاد کرد.

یکی دیگر از بزرگترین و چالش‌برانگیزترین مشکلاتی که در بسیاری از موارد گریبانگیر کارآفرینان ایرانی است بحث تأمین مالی است؛ زیرا یک کارآفرین برای پیاده سازی و عملی کردن ایده‌های خود نیاز به منابع مالی دارد. در ایران تنها منبعی که بیشتر افراد به سراغ آن می‌روند بانک‌ها هستند. اما بانک‌ها نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان بدترین تأمین کنندگان منابع مالی هستند. بنابراین وجود صندوق‌های سرمایه گذاری برای کمک کردن به بسیاری از کارآفرینان بسیار ضروری و حیاتی است. نبود تأمین مالی در اکوسیستم کارآفرینی ایران از عملی شدن بسیاری از ایده‌ها جلوگیری می‌کند و نیاز است تمامی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور برای برون رفت از این تنگنا چاره اندیشی کنند.

نکته بعدی که در رابطه با چالش‌های کارآفرینان ایرانی که وجود دارد عدم توجه به مقوله پارک‌های علم و فناوری و انکوباتورها است. به عنوان مثال در ایران فردی که وارد پارک‌های علم و فناوری می‌شود افرادی به این ها آموزش می‌دهند که معمولاً اساتید دانشگاه هستند و هیچ تجربه جدی در حوزه کارآفرینی ندارند. بنابراین افرادی که در این حوزه فقط به صرف آموزش‌های تئوریک موفقیت‌هایی به دست آورند و هیچ دستاورد عملی در زمینه کارآفرینی که نیازمند تجارب عملی فروان هستند نداشتند چطور می‌توانند به دیگران آموزش دهند. بنابراین بهتر است خود کارآفرینان با تجربه مسئولیت آموزش کارآفرینان را برعهده بگیرند.

ماکان آریا پارسا در ادامه این گفتگو ضمن برشمردن برخی دیگر از مشکلات کارآفرینان ایرانی تصریح کرد: متأسفانه در جامعه ما نبودِ دانشگاه نسل پنجم یا دانشگاه کارآفرینی به شدت احساس می‌شود. دانشگاه‌های ما صرفاً جز ارائه مدرک به دانشجویان کار دیگری نمی‌کنند و دانشجوها را نمی‌توانند به سمت بازار کار سوق بدهند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کاریابی‌های غیردولتی خارجی استان اصفهان اظهار داشت که طرح آمایش سرزمین در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. یعنی ما در حال حاضر رشته‌هایی را تدریس می‌کنیم که هیچ نیازی در جامعه به آنها نداریم و از طرفی رشته‌هایی را تدریس نمی‌کنیم که واقعاً به آنها نیاز داریم. بحث آمایش سرزمین موضوعی هست که باید در دانشگاه نسل پنجم، دانشگاه کارآفرینی، به طور جدی دیده شود.

ماکان آریا پارسا در آخرین مطلبی که در مورد دغدغه‌های کارآفرینی یادآور شد گفت: ما چیزی به نام الگوپذیری در کشورمان نداریم. این بدین معنی است که ما نمی‌دانیم یا بلد نیستیم در صورتی که قرار است کارآفرینی کنیم از کدام نقطه شروع کنیم. بهتر است کارآفرینان و لیدرها نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند، آموزش بدهند، سفرهای علمی در کشورهای دیگر برگزار شود. از کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند الگوبرداری کنند. به عنوان مثال یک زمانی صنایع فولاد این سفرهای علمی را در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و آلمان برگزار می‌کرد و مهندس‌های ایرانی از برخی فناوری‌های الگوبرداری می‌کردند و این باعث درخشش چشمگیری در صنایع فولاد کشور می‌شد. اما در حال حاضر نبود این مزیت‌ها باعث کندی در روند توسعه کشور و کارآفرینی می‌شود. مسئله الگو برداری در حوزه کارآفرینی جدی گرفته نمی‌شود. ماکان آریا پارسا می‌گوید بهترین نوع کارآفرینی چیزی که کشورهای بزرگ دنیا مثل چین آن را دنبال می‌کنند کارآفرینی پیشرو نیست بلکه کارآفرینی دنباله روی است. چرا که کارآفرینی پیشرو نیازمند هزینه‌های هنگفت و سرسام آور است.

ماکان آریا پارسا از دغدغه‌های کارآفرینان ایرانی می‌گوید

ماکان آریا پارسا کیست و چه سوابقی دارد؟

دکتر ماکان آریا پارسا، جوان پرتلاش و کارآفرین ایرانی و عضو هیئت امنای کارآفرینی استان اصفهان، متولد سال ۱۳۶۵، دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA از دانشگاه Steinbeis Berlin آلمان و همچنین دارنده دکترای کارآفرینی، گرایش آموزش عالی از دانشگاه آزاد اسلامی است. این کارآفرین برتر ایرانی ضمن دارا بودن مدارک تحصیلی فوق سوابق علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره کردیم.

· تألیف و ترجمه بیش از ۲۰ عنوان کتاب در حیطه روانشناسی، مدیریت و کارآفرینی

· ارائه بیش از ۵۰ مقاله در ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی

· بیش از ۱۵ سال تدریس دوره‌های مدیریت، منابع انسانی و کارآفرینی

· کسب عنوان دانشجویی برتر از دانشگاه آزاد اسلامی

سوابق اجرایی و مدیریتی ماکان آریا پارسا

ماکان آریا پارسا در حال حاضر نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کاریابی‌های غیردولتی خارجی استان اصفهان است. این کارآفرین ایرانی هم اکنون مدیرعامل مجموعه بزرگ هولدینگ پارس و بیش از ۳۰ مجموعه است که در زیر بخشی از آنها را معرفی کردیم:

· مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مرکز توسعه و آموزش‌های مجازی پارس از آبان ۱۳۸۸ تا کنون

· مدیر مؤسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان

· رئیس مؤسسه نشر دیجیتال پارسیان دانش پندار علم گستر

· صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه این هفته

· رئیس انتشارات پارسیان دانش پندار

· مشاور مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در حوزه فضای کسب و کار

· عضو هیئت امنا کانون کارآفرینی استان اصفهان

· عضو انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی استان اصفهان

· مدیر کاریابی غیردولتی خارجی دادگران حق و عدالت

· دبیر سازمان مردم نهاد سفیران نشاط و تندرستی

· رئیس کنسرسیوم ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت‌ها (کاوش)

· و..

کد خبر 552594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.