۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
بلاک چین چیست؟

فناوری انقلابی بلاک چین یک سیستم برای ثبت اطلاعات و گزارش است. این فناوری به صورت رمز نگاری شده به ثبت داده‌ها و اطلاعات می‌پردازد.

‌افراد برای به دست آوردن این اطلاعات باید به این کدها برسند. کلیه رمزها در این شبکه قرار داده می‌شوند و توسط ماینر ها استخراج می‌شوند. ماینر ها برای استخراج ارز، سودی دریافت می‌کنند و سپس افراد مختلف این ارزها را می‌خرند. استخراج ارز دیجیتال یک فرایند تخصصی است و در آن از دستگاه‌های به خصوصی استفاده می‌شود. در سیستم بلاک چین امکان هک وجود ندارد و به همین خاطر از بین رفتن و دستکاری اطلاعات موجود در آن تا حدی غیر ممکن است. پس از پیدایش بیت کوین، اغلب افراد با معنای بلاک چین آشنا شدند و این روزها دیگر این سیستم گم نام و نا آشنا نیست!

بلاک چین ها به صورت خصوصی نیز فعالیت می‌کنند. از این سیستم در سازمان‌ها و نهادهای خصوصی نیز استفاده می‌شود. این فناوری زنجیره‌ای از بلوک‌ها را تشکیل می‌دهد. این معنی، از معنای خود کلمه BLOCKCHAIN استخراج می‌شود. در هر یک از این بلاک‌ها اطلاعات و داده‌های مختلفی وجود دارند. ممکن است در برخی از این بلاک‌ها داده‌هایی در رابطه با جرم و جنایت‌هایی در منطقه‌ای از جهان ثبت شده باشند و در بخشی دیگر جزئیاتی از تراکنش‌های مالی ثبت شود. این اطلاعات در کنار هم ثبت می‌شوند و از کنار هم قرار گرفتن آن‌ها زنجیره‌های مخصوصی تشکیل می‌شود. در هر یک از این بلاک‌ها گزینه‌ای به نام هش وجود دارد. هش ها رشته‌هایی متنی هستند که در آن‌ها از توابع ریاضی استفاده می‌شود. هش از تقلب در سیستم جلوگیری می‌کند.

بلاک چین چه کاربردهایی دارد؟

بلاک چین امکان تقلب در گردش‌های مالی را از بین می‌برد. این فناوری در سیستم‌های مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی که روش‌هایی جدید در عرصه مبادلات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند به کار می‌رود. با استفاده از این فناوری می‌توان از دوباره خرج کردن پول جلوگیری کرد. در هر فضایی که نیاز به ایمن سازی داده‌ها و از بین بردن مطمئن آن‌ها وجود داشته باشد، بلاک چین کارایی دارد و استفاده از آن در ثبت و ذخیره سازی هر گونه اطلاعات در امنیت صد درصدی مؤثر واقع می‌شود. با استفاده از فناوری بلاک چین نیاز به نیروی انسانی نیز به حداقل می‌رسد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این سیستم در عرصه انتخابات الکترونیکی برای کشورهای مختلف بوده است.

با استفاده از این سیستم امکان تقلب در عرصه‌های انتخاباتی وجود نخواهد داشت و انتخاباتی سالم انجام می‌گیرد. برای زنجیره حمل و نقل نیز استفاده از این سیستم کارایی دارد. در صورتی که کارخانه‌ها و تولیدی‌های بزرگ بخواهند از اصالت کالاهای خود در فرایند حمل و نقل در طول مسیر اطمینان حاصل کنند، استفاده از این سیستم ضرورت دارد. بلاک چین در پیشبرد سرمایه گذاری‌های کلان نیز به کار می‌رود. در سیستم‌های سرمایه گذاری برای ایجاد امنیت در هر سهام، استفاده از این سیستم کاربرد دارد. با این سیستم می‌توانید دارایی‌های خود را به توکن تبدیل کنید. امکان تبدیل معکوس نیز وجود دارد. به این ترتیب دارایی‌های شما قابلیت انتقال خواهند داشت. در دنیای امروز اگرچه این سیستم شناخته شده تر است، اما هنوز هم در دنیای واقعی استفاده چندانی از آن وجود ندارد!

بلاک چین از دیدگاه فنی

بلاک چین با سایت‌ها و ابزارهای ارتباطی که با آن‌ها آشنا هستید، تفاوت چندانی ندارد. به طور مثال اگر نگاهی به سایت ویکیپدیا بی اندازید، وجوه اشتراک فراوانی بین این سایت و فناوری بلاک چین پیدا می‌کنید. در این سیستم می‌توانید به راحتی داده‌های خود را بارگزاری کنید و اطلاعات مهمی را به حافظه آن بسپارید. بنابراین استفاده از این سیستم مشابه با یک دفتر بایگانی است! کاربران بلاک چین می‌توانند داده‌ها و اطلاعات خود را در این سیستم به روز رسانی کنند. در این سیستم، مانند ویکی‌پدیا افراد با رعایت برخی قوانین اطلاعاتی وارد می‌کنند. در سایت ویکی‌پدیا همه اطلاعات توسط یک فرد بارگزاری نمی‌شود و افراد با در دست داشتن اطلاعاتی می‌توانند آن‌ها را در این سیستم بارگزاری کنند.

سپس صلاحیت اطلاعات بررسی می‌شود و مطالب بارگذاری خواهند شد. همچنین داده‌ها در این سیستم به صورت متمرکز جمع آوری می‌شوند. در ویکی‌پدیا یک کلاینت یا کاربر وجود دارد که می‌تواند از سایت اصلی مجوزهایی برای دسترسی به کل داده‌های موجود در سیستم را دریافت کند و در اطلاعات موجود در آن به دلخواه خود تغییراتی به وجود بیاورد. شبکه ویکی‌پدیا تفاوت‌هایی نیز با این سیستم دارد. مالک ویکی‌پدیا مشخص است، اما در رابطه با بلاک چین، مالک اطلاعات، همان کاربران هستند و اطلاعات موجود در آن قابل حذف نخواهند بود. همچنین کنترل داده‌ها در سیستم ویکی‌پدیا توسط یک شرکت انجام می‌شود و مدیران واقعی این موارد را کنترل می‌کنند. اما در سیستم BLOCKCHAIN چنین مواردی وجود ندارد.

بلاک چین چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های متعدد این سیستم کاربران را به سوی این فناوری توسعه یافته امروزی می‌کشاند. سه رکن اساسی در این فناوری، تمرکز زدایی، شفافیت و تغییر ناپذیری است. در صورتی که این سه ویژگی در کنار هم در هر سیستم وجود داشته باشند، سبب محبوبیت آن در بین مردم می‌شوند. پیش از ظهور ارزهای دیجیتالی و فروش و خرید بیت کوین در این عرصه، اغلب از فناوری‌های متمرکز در سیستم‌های ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌شد. این مسئله دسترسی و ذخیره سازی اطلاعات را ساده‌تر می‌کرد. اما در عوض امکان هک آن‌ها نیز بالاتر بود. به همین خاطر استفاده از فناوری غیر متمرکز در این زمینه سبب امنیت داده‌ها و اطلاعات می‌شود. به همین دلیل این سیستم بیش‌تر مورد استقبال قرار گرفت. خرید دوج کوین، انواع بیت کوین، ارزهای اتریم و… از این طریق امنیت بالایی دارد و سرمایه و داده‌های مخاطبین را در صحت و سلامت کامل نگه می‌دارد.

بلاک چین چیست؟

همچنین از آن جا که سیستم‌های متمرکز در یک جا گردآوری می‌شوند، در صورت وجود هر گونه اختلال در آن‌ها کل نرم افزار با مشکل مواجه می‌شود و کل داده‌ها نیز به خطر می‌افتند. این مشکل در فناوری‌های غیر متمرکز BLOCKCHAIN وجود ندارد. واحد پردازنده مربوط به سیستم‌های متمرکز یکتا است و در صورت توقف آن، کل سیستم متوقف می‌شود. تغییر ناپذیری این سیستم نیز مزایای خاص خود را دارد. وقتی چیزی وارد این سیستم می‌شود، دیگر نمی‌توان آن را حذف کرد یا تغییر داد! در این خصوص اثر بهمنی تعریف می‌شود. با استفاده از این اثر، با هر تغییر کوچکی در سیستم، تغییرات بسیار بزرگ‌تری در سیستم هش ایجاد می‌شود. هش بخشی از این سیستم را تشکیل می‌دهد و در آن تأثیر به سزایی دارد.

انواع بلاک چین

مهم‌ترین دسته بندی این سیستم، تقسیم بندی آن‌ها به دو بخش عمومی و خصوصی است. سیستم عمومی بلاکچین بدون محدودیت و بدون نیاز به اجازه در دسترس قرار می‌گیرند. خرید و فروش ارز دیجیتال در انواع مختلف آن در این سیستم انجام می‌شود. خرید بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتالی در این بخش از سیستم بلاکچین قابل انجام است و هر کس می‌تواند در زمینه خرید آن در این سیستم فعالیت داشته باشد. هر کس با دسترسی به اینترنت می‌تواند در این حوزه عمومی فعالیت کند. در عوض، بلاکچین های خصوصی، فضای بسته‌تری دارند و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال نیز در آن‌ها وجود ندارد.

این بلاکچین ها از نودهای سازنده ای تشکیل شده اند. این نود ها می‌توانند، فرایند ایجاد و مشاهده تراکنش‌ها را انجام دهند. در این نوع سیستم هر کس نمی‌تواند به سادگی تراکنش‌ها را انجام دهد، هر کس نمی‌تواند یک نود برای خود ایجاد کند و فرایند ماینینگ را انجام دهد، همچنین این سیستم توسط کاربر معمولی قابل بازبینی نیست! خرید بیت کوین از بلاکچین های کنسرسیوم و هیبرید نیز قابل انجام نخواهد بود و برای دریافت این ارزها باید حتماً از بلاکچین های عمومی استفاده شود. بلاکچین کنسرسیوم نوعی از سیستم‌های نیمه متمرکز است. خرید رمزارز از شبکه به نوع بلاکچین آن بستگی دارد. برای خرید رمزارز باید از داده‌هایی که پیش تر توسط ماینر ها ارائه شده‌اند، استفاده کنید.

صرافی ارز دیجیتال کیف پول من

فروش و خرید ارز دیجیتال شرایط و قوانین به خصوصی دارد. برای انجام این فرایند باید یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن در دسترس داشته باشید که در آن از فروش و خرید بیت کوین و خرید رمزارز ها مختلف پشتیبانی شود. امروزه انواع کیف پول ارز دیجیتال در این عرصه ارائه شده‌اند. یکی از مطمئن‌ترین آن‌ها کیف پول من است که در آن از بسیاری از ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌شود و جامعیت خاصی در سیستم آن وجود دارد. کیف پول ارز دیجیتال در حفظ و نگهداری از ارزهای شما مؤثر واقع می‌شود. در خرید و فروش ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین گام‌ها، انتخاب کیف پول است. این کیف پول تنها یک فضای نگهداری برای ارزهای شما نیست!

بلاک چین چیست؟

بلکه قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که در همه کیف پول‌ها پیدا نمی‌کنید! شما می‌توانید از آن برای خرید و فروش انواع رمز ارزها استفاده کنید. در این کیف پول هر ارز نوظهوری نیز پشتیبانی می‌شود و مخاطبین می‌توانند، آن‌ها را نیز به سادگی خریداری کنند. فن توکن های تیم‌های معروف نیز در این کیف پول پوشش داده می‌شوند و می‌توانید این توکن ها را نیز خرید و فروش کنید. در صورتی که ارزهای کمپانی‌های معتبر جهانی را در دسترس دارید، در کیف پول من، امکان انتقال و خرید و فروش آن‌ها را نیز خواهید داشت. استفاده از این کیف پول یک راه حل هوشمندانه برای انتقال سریع ارزهای دیجیتالی است. سطح امنیتی بالای این کیف پول، کاربران را برای استفاده بیش‌تر ترغیب می‌کند.

کد خبر 551054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.