چرا ۹۵ درصد جهان قابل رویت نیست؟

یک کارشناس فضایی گفت: اکنون بشر به دلیل اینکه از الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شده، نمی‌تواند اجرامی را درک کند که از مواد دیگری ساخته شده است و همین مسئله می‌تواند علت پنهان ماندن و قابل مشاهده نبودن ۹۵ درصد جهان محسوب شود.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تمام چیزی که در عالم شناخته و توسط بشر دیده شده پنج درصد از آن است، اظهار کرد: ۹۵ درصد از کل جهان در فضایی قرار دارد که از ماده و انرژی تاریک یا جرم گمشده تشکیل شده است.

وی افزود: هنگامی که به ساختار حرکت کهکشان و ستاره‌ها نگاه و سرعت آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم، نتیجه می‌گیریم که قطعاً باید در فضای بین کهکشان و خوشه‌های ستاره‌ای جرمی وجود داشته‌باشد که بر سرعت این اجرام تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس فضایی ادامه داد: بشر تا به امروز از طریق تلسکوپ‌های نوری و رادیویی جهان پیرامون خود را رصد کرده است؛ درواقع هر آنچه تا به امروز کشف شده با دریافت نور و امواج رادیویی آن‌ها توسط تلسکوپ‌های مربوطه و ارسال داده‌ها به سمت زمین انجام شده است، اما جرم گمشده از این روند مستثنا است.

وی تصریح کرد: جرم گمشده ماده‌ای است که تلسکوپ‌های نوری و رادیویی نمی‌توانند از آن نور یا امواجی را دریافت کنند و صرفاً تأثیری که این مواد بر اجرام اطراف خود می‌گذارد، قابل مشاهده است؛ این مسئله یکی از محکم‌ترین اسناد برای اثبات وجود ماده و انرژی تاریک است.

منتظری اشاره کرد: هنگامی که صحبت از این نظریات می‌شود که پایه‌های علمی بسیار محکمی دارد، نتیجه می‌گیریم علم بسیار پیچیده‌تر از قدرت تخیل انسان است؛ درواقع با مطالعه این مسائل متوجه می‌شویم درک و باور علم بسیار سخت‌تر از داستان‌های علمی تخیلی است.

سرگذشت جرم گمشده

وی در رابطه با سرگذشت جرم گمشده گفت: در تمامی جهان یک تابش زمینه‌ای وجود دارد که یکی از محکم‌ترین دلایل برای وجود نظریه انفجار بزرگ و یکی از راه‌های اصلی رخ‌دادن آن است که یک مدل کیهانی نامتوازن را ارائه می‌دهد.

این کارشناس فضایی ادامه داد: هنگامی که یک انفجار در ناحیه خلأ ایجاد می‌شود، انتظار می‌رود که مواد حاصل از آن در تمام فضا به صورت موزون و یکنواخت منتشر شود، اما مدل تابش زمینه کیهانی نشان می‌دهد که این انفجار به صورت نامتوازن در جهان پخش شده است و همین مسئله احتمال اینکه انرژی و ماده تاریک در گذشته و قبل از انفجار بزرگ نیز وجود داشته را ایجاد می‌کند.

علل قابل مشاهده نبودن جرم گمشده

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید هر جرمی از اتم ساخته شده و ذرات سازنده آن الکترون، پروتون و نوترون است، اما در نظر بگیرید موادی وجود داشته باشد که پایه تشکیلات آن الکترون، پروتون و نوترون نیست و درواقع از اجرام دیگری ساخته شده است.

وی افزود: با بیان این مسئله می‌توان گفت که در نقطه دیگری از جهان کهکشانی، کاملاً مشابه با راه‌شیری وجود دارد، اما از الکترون، پروتون و نوترون ساخته نشده است که همین موضوع می‌تواند بیانگر وجود انرژی و ماده بسیار میان کهکشان و خوشه‌های ستاره‌ای نیز محسوب شود.

کد خبر 548088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.