آیا بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به دیابت در میان کودکان را افزایش می‌دهد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است کودکانی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود پیدا می‌کنند در معرض ابتلا به دیابت نوع یک یا دو قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش از این نیز مطالعات انجام شده نشان داده بود که خطر ابتلاء به دیابت در میان بزرگسالانی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافته‌اند افزایش پیدا می‌کند، متخصصان اروپایی نیز از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ تا کنون افزایش آمار کودکان مبتلا به دیابت را گزارش کرده‌اند.

بنابراین گروهی از محققان به منظور بررسی خطر بروز بیماری دیابت پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف گروهی از کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. پژوهشگران در این مطالعه بیماری دیابت را در میان کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند با کودکانی که به این ویروس آلوده نشده بودند مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافته‌اند به میزان قابل توجهی در معرض خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع یک یا نوع دو قرار دارند. هنوز مشخص نشده است که دیابت بروز پیدا کرده در میان این گروه از افراد یک بیماری مزمن خواهد بود یا یک وضعیت موقتی است و با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود و اطلاعات بیشتری در دسترس افراد قرار بگیرد.

به گفته محققان، لازم است کودکان واجد شرایط به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و کاهش خطر ابتلاء به بیماری دیابت پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ واکسن کرونا را دریافت کنند، از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند. علاوه بر این، والدین و متخصصان نیز باید از علائم و نشانه‌های دیابت در میان کودکان آگاه باشند تا اقدامات لازم را به موقع انجام دهند. رایج‌ترین علائم بیماری دیابت شامل تشنگی، تکرر ادرار، گرسنگی بیش از حد، کاهش وزن ناخواسته، معده درد، حالت تهوع، استفراغ و خستگی می‌شود.

پژوهشگران معتقد هستند که ویروس کرونا ممکن است به صورت مستقیم به سلول‌های پانکراس حمله کند و قند خون فرد را در طول دوره بیماری کووید -۱۹ افزایش دهد، در این صورت متابولیسم گلوکز دچار تغییر می‌شود. علاوه بر این، افزایش وزن و کاهش تحرک در زمان شیوع بیماری کووید -۱۹ و دوران قرنطینه نقش مهمی در افزایش خطر ابتلاء به بیماری دیابت دارد.

کد خبر 548001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.