علائم کمتر شناخته شده ویروس کرونا بر پوست و ناخن چیست؟

متخصصان معتقدند که تغییر رنگ ناخن که به آن ناخن کوویدی نیز گفته می‌شود یکی از علائم بیماری کووید-۱۹ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گونه اومیکرون ویروس کرونا تنها در عرض یک ماه به عنوان گونه غالب جدید در نظر گرفته شد. قابلیت انتقال‌پذیری این گونه جدید بسیار بالا است و احتمال بروز موج جدیدی از بیماری کووید -۱۹ را افزایش داده است. با توجه به شرایط کنونی، لازم است در مورد همه علائم رایج و غیر عادی این بیماری تنفسی و اقدامات پیشگیرانه آن اطلاعات کافی و لازم را کسب کنیم.

علائم رایج بیماری کووید -۱۹ چیست؟

اگر چه گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز علائم مختلف می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که این علائم با گونه اصلی متفاوت است یا خیر. تاکنون گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که علائم این گونه جدید با علائم گونه اصلی متفاوت است، اما سازمان جهانی بهداشت (WHO) هنوز آن را تأیید نکرده است. علائم اولیه کووید -۱۹ اصلی و همه انواع آن شامل آبریزش بینی، سردرد، تب شدید، گلو درد و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود، در بعضی موارد نیز ممکن است بیماران دچار بثورات پوستی، ورم ملتحمه و اسهال شوند. این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر با توجه به وضعیت سلامتی آن‌ها متفاوت باشد.

در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که کاهش سطح اکسیژن خون و مشکلات تنفسی به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد، چندین علامت دیگر نیز وجود دارد که به همان اندازه حیاتی هستند. این علائم کمتر شناخته شده معمولاً بر پوست، لب و ناخن‌ها ظاهر می‌شود، ناخن، لب و پوست رنگ پریده، آبی یا خاکستری نیاز به مراقبت فوری پزشک دارد. تغییر رنگ پوست به ویژه پوست دور لب، چشم‌ها یا دهان به آسانی قابل تشخیص است.

چه چیزی باعث تغییر رنگ پوست، لب و ناخن‌ها می‌شود؟

تغییر رنگ ناخن که به آن ناخن کوویدی نیز گفته می‌شود یکی از علائم بیماری کووید -۱۹ است. تغییر رنگ پوست و ناخن ممکن است به دلیل بیماری سیانوز رخ دهد که معمولاً به خاطر کمبود اکسیژن پدیدار می‌شود. زمانی که سلول‌های قرمز خون اکسیژن کافی دریافت نکنند، پوست به رنگ آبی درمی‌آید، در این صورت لازم است فرد به پزشک مراجعه کند. اگر تغییر در رنگ پوست با علائم دیگر مانند مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه همراه شود، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

آیا بیماری‌های دیگر نیز باعث تغییر رنگ پوست می‌شود؟

تغییر رنگ پوست، لب و ناخن‌ها ممکن است جز علائم بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شود، اما بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی عروقی یا لخته شدن خون نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل پوستی شود. در موارد نادر ممکن است تغییر رنگ پوست ناشی از بیماری کووید -۱۹ با علائم دیگر همراه نشود، بنابراین در هر شرایطی بهتر است این علائم را ساده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان به دلیل شیوع گونه اومیکرون، توصیه شده است که قوانین پیشگیرانه را رعایت کنید، از ماسک استفاده کنید، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنید و از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب دوری کنید. علاوه بر این، در صورت بروز علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ فوراً خود را قرنطینه کنید و تست کرونا انجام دهید.

ترجمه از: پگاه بهادران، مترجم ایمنا

کد خبر 547917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.