لزوم توجه به روحیات منحصربه‌فرد در برنامه‌ریزی فضاهای شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: نبود توجه دقیق به ویژگی فضاهای شهری موجب شده است تا طرح‌ها و برنامه‌های شهر با شکست مواجه شود و بسیاری از فضاهای طراحی شده کیفیت و سرزندگی لازم را نداشته باشد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های پیش‌روی مدیران و برنامه‌ریزان شهر، نحوه ارتقای کیفیت محیط شهری و توسعه پایدار شهر است که در ابعاد مختلف قابل بررسی بوده و به نوعی شالوده اصلی طرح‌ها و برنامه‌های شهری را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: فضاهای شهری نقش مهمی در کیفیت بخشی به محیط شهر دارد و نحوه طراحی و استفاده از آن می‌تواند ضامن توسعه پایدار شهر باشد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هرکدام از فضاهای شهر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که قبل از طراحی و برنامه‌ریزی باید به خوبی شناسایی شود تا محور توسعه فضا قرار بگیرد در حالی که امروزه در طراحی فضاهای شهری به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فضا توجه کافی نمی‌شود.

شبانی اضافه کرد: توجه نداشتن دقیق به ویژگی‌های فضاهای شهری موجب شده است تا طرح‌ها و برنامه‌های شهر با شکست مواجه شود و بسیاری از فضاهای طراحی شده کیفیت و سرزندگی لازم را نداشته باشد چون ویژگی فضاهای شهری با یکدیگر متفاوت است و هر فضایی روحیات و ظرفیت‌های مختص به خود را دارد لذا شناخت فضا قبل از طراحی اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: امروزه بسیاری از فضاهای شهری طراحی شده به دلیل در نظر نداشتن مولفه‌ها و عناصر مؤثر در روند طراحی و برنامه‌ریزی به خصوص در سطح محلات، تبدیل به فضاهایی بی‌روح شده که مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و صرفاً برای ساخت آنها هزینه پرداخت شده است.

کد خبر 547732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.