گیاه مرزه اثرات ضد انعقادی در خون دارد

یک متخصص طب سنتی گفت: خواص ضد درد، درمان دردهای عصبی، اثرات ضد انعقادی خون، کاهش چربی خون و کاهش وزن از جمله خواص گیاه مرزه است.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خواص مرزه، اظهار کرد: مرزه از گیاهان خانواده نعناع به شمار می‌رود و گیاه چند ساله‌ای است که بومی مدیترانه شرقی و جنوب غربی آسیا است؛ برگ‌های آن نرم، متقابل و تقریباً بدون دمبرگ و باریک و نوک تیز و پوشیده از کرک و دارای تارهای غده‌ای فراوان و اسانس‎‌دار است.

وی با بیان اینکه اسانس مرزه در صنایع غذایی کاربرد دارد، ادامه داد: اسانس گیاه مرزه دارای طبیعت گرم و اثرات تقویت کننده معده، تسهیل کننده عمل هضم، ضد نفخ و ادرارآور، برای معالجه اسهال بسیار مناسب و یک ضدعفونی کننده قوی است. البته از این گیاه به عنوان چاشنی و ادویه نیز استفاده می‌شود.

متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: دارویی به نام تیمیان (Thymian) در داروخانه‌های وجود دارد که از گیاه مرزه، آویشن، رازیانه و اکالیپتوس تهیه می‌شود و دارای اثرات ضد سرفه و خلط‌آور است. گیاه مرزه در کشور جز سبزی‌های خوراکی است و به صورت خام و پخته در غذاها مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گیاه مرزه دارای خاصیت بادشکن و دافع کرم روده است، تصریح کرد: استفاده از گیاه مرزه به صورت دم‌نوش در رفع گرفتگی معده و روده مؤثر خواهد بود. نشریه "پزشکی مستند مکمل و جایگزین" نتایج تحقیقات گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را به چاپ رسانده که نشان می‌دهد چهار ترکیب شیمیایی ضد درد در گیاه مرزه وجود دارد.

یوسفیان اضافه کرد: گیاهی که در این تحقیق استفاده شده با نام علمی (Satureja hortensis ) یا "ساتوریا خوزستانیکا" شناخته می‌شود که محل رویش طبیعی آن در استان‌های خوزستان و لرستان است و در گویش محلی به نام "مرزه خوزستانی" شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویش مرزه خوزستانی نه تنها در این استان، بلکه در سایر استان‌های جنوبی تا میانه ایران نیز وجود دارد، گفت: آنچه در تحقیقات به آن اشاره شده وجود ترکیبات شیمیایی با خواص ضد التهابی و ضد درد در نمونه‌هایی از این گیاه است.

متخصص طب سنتی با اشاره به خواص درمانی گیاه مرزه، افزود: خواص ضد درد، تأثیر مرزه در درمان دردهای عصبی، اثرات ضد انعقادی خون، کاهش چربی خون، و کاهش وزن از جمله خواص گیاه مرزه است. این گیاه حاوی حدود یک درصد اسانس است که از موادی مانند کارواکرول، تیمول، بتاپی نن، پاراسیمن، لیمونن و کامفن تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیبات دیگر مرزه شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، تصریح کرد: مرزه به علت داشتن ترکیبات فنلی در اسانس و ترکیبات تاننی در برگ، دارای خاصیت ضد قارچی، ضد میکروب، ضد اسپاسم و ضد اسهال است. به دلیل وجود مواد فنلی از جمله تیمول و کارواکرول در اسانس مرزه، مصرف مقدار زیاد آن توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است باعث التهابات جداره روده و معده می‌شود.

کد خبر 547705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.