ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

اتم (Atom) رمزارز اصلی موجود در بالای پلتفرم کازماس (Cosmos) است که برای تسهیل ارتباط، مقیاس گذاری و همکاری بین زنجیره های مستقل طراحی شده است. کازماس که به عنوان اینترنت بلاکچین معرفی می شود، تلاش می کند تا بلاکچین های مختلف را در یک واحد گرد هم آورد.

به گزارش ایمنا، کازماس پروتکلی است که از پروژه‌ای با عنوان قابلیت همکاری بلاکچین (Blockchain Interoperabilit) پشتیبانی می‌کند. این پروژه بلاک چین‌های مختلف را با یکدیگر مرتبط می‌کند. درواقع اتم قصد دارد با استفاده از ابزارهای منبع باز، بسیاری از شبکه‌های رمزنگاری را به یکدیگر مرتبط کرده و امکان ایجاد تراکنش‌های میان زنجیره‌ای (Cross-chain) را فراهم کند.

تاریخچه ارز دیجیتال کازماس

توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال جای وون (Jae Kwon) و ایتان باچمن (Ethan Buchman) در سال ۲۰۱۴، الگوریتم اجماع یا همان ستون فقرات شبکه کازماس را با نام تندرمینت (Tendermint) طراحی کردند. سپس این دو، وایت پیپر این ارز را در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند و در همان سال اولین توکن شبکه با نام ارز دیجیتال اتم به فروش رسید. یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی به نام زنجیره بنیادی (The Interchain Foundation) در راه‌اندازی و توسعه این پروژه به جای وون و ایتان باچمن کمک کرد، توسعه‌دهندگان از آن با نام اینترنت بلاکچین (The Internet of Blockchain) یاد می‌کنند. این سازمان در سال ۲۰۱۷، با میزبانی عرضه اولیه (ICO) توکن اتم موفق شد بیش از ۱۷ میلیون دلار جمع‌آوری کند. در عرضه اولیه اتم تقریباً ۷۵ درصد توکن موجود فروخته شد. ۵ درصد برای سرمایه‌گذاران اولیه و ۱۰ درصد نیز در اختیار زنجیره بنیادی قرار گرفت. درنهایت دو سال بعد در سال ۲۰۱۹ شرکت تندرمینت (Tendermint) با هدف ادامه فرایند توسعه پروژه کازماس توانست ۹ میلیون دلار جمع‌آوری کند.

ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

تاریخچه پروژه کازماس

  • آپریل ۲۰۱۷ - در ۲۹ دقیقه ابتدای عرضه اولیه سکه کازماس، ۱۷ میلیون دلار توکن فروخته شد.
  • دسامبر ۲۰۱۸ - برنامه گاس (Game of Stakes) اجرا شد و برای اولین بار، شبکه کازماس را به طور جدی تست کرد.
  • مارس ۲۰۱۹ - شبکه اصلی کازماس به طور رسمی راه‌اندازی شد.
  • نوامبر ۲۰۱۹ - کاوا لابراتوری (Kava labs) به یکی از اولین پروژه‌هایی تبدیل شد که از کیت توسعه نرم‌افزار کازماس برای راه‌اندازی شبکه اصلی خود استفاده کرد.
  • فوریه ۲۰۲۰ - تیم توسعه کازماس دچار تغییراتی شد و جی کوآن بنیانگذار از این پروژه جدا شد.
  • سپتامبر ۲۰۲۰ - کازماس برای افزودن قابلیت مدارک هویتی ناشناس به اکوسیستم خودش با کمپانی ان وا ی ام (Nym) شریک شد.
  • فوریه ۲۰۲۱ - آپدیت استارگیت (Stargate) اکوسیستم کازماس منتشر شد که حاوی اولین انتشار عمومی پروتکل ارتباط بین بلاک چین یا Inter-Blockchain Communication (IBC) بود.

در سال ۲۰۱۴، اتریوم با پیشنهاد جدیدی برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز وارد حوزه بلاک چین شد. بر اساس ایده پلتفرم اتریوم (Ethereum) یک بلاک چین واحد وجود خواهد داشت که می‌توان هر نوع برنامه‌ای را رویش پیاده کرد. اتریوم با تبدیل کردن لایه برنامه کاربردی به یک ماشین مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم یا Ethereum Virtual Machine (EVM)، این ایده را محقق کرد. این ماشین مجازی قادر به پردازش برنامه‌هایی به نام قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) بود که هر توسعه‌دهنده‌ای می‌توانست بدون نیاز به مجوز آنها را روی بلاک چین اتریوم ایجاد کند. این روش جدید فرصت ساخت برنامه‌های غیر متمرکز یا dApp را برای هزاران توسعه‌دهنده فراهم کرد؛ اما محدودیت‌های این روش هم خیلی زود ظاهر شدند و تا به امروز پابرجا هستند. مقیاس‌پذیری، کاربردپذیری و استقلال مهمترین محدودیت‌های اتریوم هستند.

  • مقیاس‌پذیری
    اولین محدودیت، مقیاس‌پذیری است. اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ساخته شده بر بستر اتریوم به نرخ مشترک ۱۵ تراکنش در ثانیه محدود هستند. دلیلش هم این است که اتریوم همچنان از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و ضمناً برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) اتریوم بر سر منابع محدود یک بلاک چین واحد رقابت می‌کنند.
  • کاربردپذیری
    محدودیت دوم انعطاف پذیری نسبتاً کمی بوده که برای توسعه‌دهندگان فراهم شده است. ماشین مجازی اتریوم جعبه شنی (ناحیه آزمایش در یک سیستم کامپیوتری) است که باید با تمام موارد استفاده یک برنامه سازگار باشد و بنابراین برای مورد استفاده متوسط بهینه‌سازی می‌شود. این یعنی توسعه‌دهندگان باید طراحی و کارایی برنامه‌هایشان را تقلیل دهند (مثل استفاده از مدل اکانت در پلتفرم پرداخت در حالی که مدل UTXO انتخاب بهتری است). در کنار همه اینها، توسعه‌دهندگان به چند زبان برنامه‌نویسی محدود هستند و امکان به کارگیری اجرای خودکار کدها نیز وجود ندارد.
  • استقلال
    محدودیت سوم این است که هر اپلیکیشن در زمینه استقلال محدود است چون همه آنها محیط زیربنایی یکسانی دارند. استقلال (Sovereignty) به این معناست که سیستم حکمرانی روی بلاک چین میزبان اپلیکیشن تسلط کامل داشته باشد. این محدودیت دو لایه نظارتی ایجاد می‌کند: نظارت روی اپلیکیشن و نظارت روی محیط زیربنایی آن. لایه اول با لایه دوم محدود می‌شود. اگر اشکالی در اپلیکیشن وجود داشته باشد، بدون تأیید مدیریت پلتفرم اتریوم نمی‌توان آن را برطرف کرد. اگر اپلیکیشن به ویژگی جدیدی در ماشین مجازی اتریوم نیاز داشته باشد، باز هم پذیرش آن تماماً به مدیریت پلتفرم اتریوم بستگی دارد.

این محدودیت‌ها مختص پلتفرم Ethereum نیست, بلکه مربوط به تمام بلاک چین‌هایی است که می‌خواهند برای پاسخ به تمام نیازها یک پلتفرم واحد بسازند. پلتفرم کازماس درست مقابل همین محدودیت‌ها قرار می‌گیرد.

ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

چشم‌انداز کازماس و بلاک چین ۳.۰

چشم‌انداز پلتفرم کازماس این است ساخت بلاک چین را تسهیل کند و با ایجاد امکان تعامل، موانع میان آنها را از بین ببرد. هدف نهایی، ساخت اینترنت بلاک چین‌ها است؛ شبکه‌ای از Blockchain ها که می‌توانند به روشی غیر متمرکز با هم ارتباط برقرار کنند. با کازماس، بلاک چین‌ها می‌توانند استقلال را حفظ کنند، تراکنش‌ها را به سرعت پردازش کنند و با سایر بلاک چین‌های اکوسیستم ارتباط برقرار کنند که همه اینها کارایی آن‌ها در موارد مختلف را افزایش می‌دهد.

این اهداف و چشم‌انداز به کمک تعدادی ابزار متن باز از جمله تندرمینت، کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس و پروتکل IBC محقق می‌شود که ساخت سریع برنامه‌های بلاک چین شخصی، ایمن، مقیاس‌پذیر و قابل تعامل را میسر می‎‌کنند. برای اینکه درک بهتری از پلتفرم کازماس و همچنین آینده ارز دیجیتال ATOM داشته باشید، باید این ابزارها و ویژگی‌ها را بشناسید. در ضمن نباید فراموش کنید کازماس یک پروژه متن باز است که توسط تیم تندرمینت پایه‌‎گذاری شده است. به عبارت دیگر، هرکسی می‌تواند با ساخت ابزارهای جدید، این پلتفرم بلاک چین را غنی‌تر و قدرتمندتر کند.

تندرمینت BFT و رابط کاربری ABCI چیست؟

تا همین اواخر برای ساخت بلاک چین باید هر سه لایه (شبکه‌سازی، اجماع و برنامه کاربردی) را از اول می‌ساختید. اتریوم با ارائه یک ماشین مجازی که هرکسی با آن می‌توانست منطق دلخواهش را به شکل قراردادهای هوشمند پیاده کند، توسعه برنامه‌های غیر متمرکز را تسهیل کرد. اما این ابزار ساخت خود بلاک چین را ساده‌تر نکرد. پیاده‎‌سازی گو اتریوم (Go-Ethereum) هم مثل بیت کوین، یک پشته فناوری است که فورک کردن یا شخصی‌سازی آن بسیار دشوار است. تندرمینت که توسط بنیانگذار کازماس (Cosmos) طراحی شده، همین مشکل را حل می‌کند.

تندرمینت Tendermint) BFT) راهکاری است که لایه‌های شبکه‎‌سازی و اجماع بلاک چین را در یک موتور عمومی ارائه می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند به جای پروتکل‌های پیچیده زیربنایی روی توسعه برنامه‌های کاربردی تمرکز کنند. بنابراین تندرمینت صدها ساعت در زمان توسعه و طراحی صرفه‎‌جویی می‌کند. اگر دقت کرده باشید, نام تندرمینت شامل BFT هم می‌شود؛ BFT مخفف الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس است که در موتور تندرمینت وجود دارد.

موتور تندرمینت با یک سوکت پروتکل به نام رابط کاربردی بلاک چین (Application Blockchain Interface) یا ABCI به برنامه کاربردی وصل می‌شود. این پروتکل رابط کاربری را می‌توان در هر زبان برنامه‌نویسی گنجاند, بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند زبان متناسب با نیازهایشان را انتخاب کنند.

ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

اکوسیستم Cosmos و برنامه‌های غیر متمرکز

کازماس به عنوان شبکه بلاک چین با قابلیت تعامل و مقیاس‌پذیری بالا که از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند، میان توسعه دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز یا dApp بسیار محبوب است. اکوسیستم کازماس (Cosmos) یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای آن دسته از توسعه دهندگانی است که می‎‌خواهند برنامه‌های غیر متمرکز بین بلاک چینی با بازدهی بالا بسازند. برخی از بهترین برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) بر بستر کازماس عبارتند از:

  • Anchor – یک پلتفرم مالی که برای سپرده‌های استیبل کوین، نرخ بهره با نوسان کم ارائه می‌کند.
  • Flares – یک شبکه پرداخت از چندین دارایی و سیستم پرداخت از جمله بازی‌های ویدئویی و امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) پشتیبانی می‌کند.
  • Klever – یک اپلیکیشن موبایل که حاوی والت، مرورگر و پورتفولیو است.

تاریخچه قیمت کازماس

در سال ۲۰۱۵ قابلیت اتصال به هسته تندرمینت برای اپلیکیشن‌های مختلف با هر زبان برنامه‌نویسی از طریق رابط اپلیکیشن بلاک‌چین (ABCI) توسعه یافت. به لطف این اتفاق بود که ساختن بلاک‌چین‌های مستقل با استفاده از همه زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین ماژول‌های ابتدایی، امکان‌پذیر شد.

در سال ۲۰۱۷ سازندگان کازماس تصمیم گرفتند چندین بلاکچین موازی بسازند و بین آنها تعامل ایجاد کنند و کاری نکنند که امنیت را به خطر بیندازد. این اتفاق با پروتکل گواهی کار (PoW) محتمل است. در آوریل ۲۰۱۷، این توسعه‌دهندگان توانستند ۱۷ میلیون دلار را ظرف کمتر از ۳۰ روز برای تأمین سرمایه جمع کنند. در این عرضه اولیه کوین (ICO)، هر کوین اتم با قیمت ۱/۰ دلار به فروش رفت. اولین بار که این ارز دیجیتال در فهرست صرافی‌های ارز دیجیتال قرار گرفت، اوایل سال ۲۰۱۹ بود. صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری از توکن‌های ATOM در معاملات خود استفاده می‌کنند.

بسیاری توقع داشتند که قیمت بعد از قرار گرفتن در فهرست، به ۴/۰ تا ۵/۰ دلار برسد. اما قیمت این کوین در اوج خود به ۸ دلار رسید (یعنی ۸ برابر قیمت عرضه اولیه کوین). در ماه می ۲۰۱۹ کوین‌های اتم مورد پشتیبانی تراست والت قرار گرفت. این اتفاق بلافاصله باعث افزایش قیمت تا نرخ ۵ دلار شد.

پروژه کازماس چطور مشکل مقیاس‌پذیری را حل می‌کند؟

حتی وقتی بتوانیم بلاک چین‌ها را به راحتی بسازیم و به هم وصل کنیم، یک مشکل نهایی باقی می‌ماند: مقیاس‌پذیری. شبکه Cosmos دو نوع مقیاس‌پذیری را به کار می‌برد.

مقیاس‌پذیری افقی: این نوع روش‌های مقیاس‌بندی، خود بلاک چین را در بر می‎‌گیرند. موتور Tendermint BFT با دور شدن از اثبات کار و بهینه‌سازی اجزایش می‌تواند به هزاران تراکنش در ثانیه برسد. در این نوع مقیاس‌پذیری، نقطه ضعف خود اپلیکیشن است. برای مثال، اپلیکیشنی مثل ماشین مجازی (مثل ماشین مجازی اتریوم) نسبت به اپلیکیشنی که انواع تراکنش‌ها و توابع انتقال حالت مستقیماً درونش تعبیه شده (مثل اپلیکیشن استاندارد Cosmos SDK)، محدودیت بسیار کمتری روی ظرفیت تراکنش اعمال می‌کند. این یکی از دلایلی است که به‌کارگیری بلاک چین‌های مخصوص اپلیکیشن‌ها منطقی به نظر می‌رسند.

مقیاس‌پذیری عمودی: حتی اگر موتور اجماع و اپلیکیشن کاملاً بهینه‌سازی شوند، بالاخره بازدهی تراکنش یک بلاک چین واحد با مانع مواجه می‌شود. این هم محدودیت مقیاس‌پذیری عمودی است. راهکار عبور از این محدودیت، انتقال به ساختارهای چند بلاک چینی است. در این رویکرد، چندین بلاک چین موازی اپلیکیشن یکسانی را اجرا می‌کنند و توسط مجموعه‌ای مشترک از اعتبارسنج‌ها اداره می‌شوند تا به لحاظ نظری مقیاس‌پذیری بی‌نهایت پیدا کند. مقیاس‌پذیری عمودی جزئیات بسیار پیچیده‌ای دارد.

شبکه Cosmos هنگام راه‌اندازی مقیاس‎‌پذیری عمودی بسیار خوبی ارائه می‌کند که پیشرفت بسیار مهمی نسبت به راهکارهای بلاک چین فعلی محسوب می‌شود. بعد از تکمیل ماژول IBC، راهکارهای مقیاس‌پذیری افقی پیاده‌سازی خواهند شد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال کازماس

  1. این ارز کاملاً یک پروژه منبع باز است.
  2. کاربران با استیک این ارز دیجیتال سود کسب می‌کنند.
  3. از ارز دیجیتال ATOM برای پرداخت کارمزد تراکنش استفاده کرد.
  4. موجودی کل این ارز دیجیتال ۲۳۷.۹۲۸.۲۳۱ ATOM است.
  5. روزانه بیش از ۴۰ میلیون دلار ATOM معامله می‌شود.
  6. این ارز دیجیتال استخراج نمی‌شود.
  7. در این شبکه از الگوریتم اثبات سهام استفاده شده است.
  8. هرچه میزان ATOM استیک‌شده بیشتر باشد، احتمال تبدیل‌شدن به نود اعتبار سنج افزایش می‌یابد.
  9. این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های معتبر در دسترس است.
  10. شبکه Cosmos کاملاً غیرمتمرکز است.

ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

مزایا و معایب ارز دیجیتال کازماس

همان‌طور که بیان شد، ویژگی‌های این ارز دیجیتال، این پروژه را به پروژه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. قبل از بررسی نحوه عملکرد این شبکه، به بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مزایا اتم

  • این ارز دیجیتال بسیاری از مشکلات بلاک چین مانند مقیاس‌پذیری، حق حاکمیت، قابلیت همکاری و مشکلات کاربردی را رفع می‌کند.
  • استیک‌کردن ATOM به شرکت‌کنندگان حق رأی‌دهی در تعاملات حکومتی شبکه را می‌دهد.
  • از آنجا که این ارز شبکه‌ای غیرمتمرکز است، هیچ نهاد یا شخصی امکان دست‌کاری در آن را ندارد.
  • شبکه این ارز دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند هم‌زمان به هزاران تراکنش رسیدگی کند.

معایب اتم

  • مانند بسیاری دیگر از فناوری‌های بلاک چین، کاربران برای استفاده از این ارز به منابع بیشتری احتیاج دارند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال کازماس

به‌طورکلی کیف پول‌های دیجیتالی در دو دسته کیف پول‌های سخت‌افزاری (سرد/ آفلاین) و کیف پول‌های نرم‌افزاری (گرم/ آنلاین) قرار می‌گیرند. شما می‌توانید پس از خرید این ارز دیجیتال دارایی خود را در یکی از معتبرترین کیف پول‌های گرم و سرد نگهداری کنید، اما لازم است کیف پول مدنظر از ارز دیجیتال ATOM پشتیبانی کند. بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند که در فهرست زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

  • Ledger Nano X (سخت‌افزاری)
  • Keplr (افزونه مرورگر کروم)
  • Cosmostation (وب و موبایل)
  • Guarda Wallet (دسکتاپ، موبایل و وب)
  • Exodus Wallet (دسکتاپ و موبایل)
  • Atomic Wallet (دسکتاپ و موبایل)
  • Math Wallet (افزونه مرورگر، وب و موبایل)
  • Coin۹۸ Wallet (موبایل و افزونه مرورگر Chrome)
  • Trust Wallet (موبایل)
  • Lunie Wallet (افزونه مرورگر)
  • Guarda Wallet (موبایل و وب)
  • Cobo Wallet (موبایل)
  • Cosmostation (وب و موبایل)
  • Huobi Wallet (موبایل)
  • imToken (موبایل)
  • Lunie (وب)
  • Wetez (موبایل)

ارز اتم + قیمت، تاریخچه، بلاکچین و آینده پروژه دیجیتال کازماس

صرافی‌های پشتیبان ارز دیجیتال کازماس

شما می‌توانید ارز دیجیتال Cosmos را توسط صرافی دیجیتالی معتبر مانند Kraken، Bittrex، Bithumb، Huobi Global و HitBTC خریداری کرده و آن را در ۵۱ صرافی مختلف خرید و فروش کنید. در حال حاضر معروف‌ترین پلتفرم‌های ترید ATOM، صرافی‌های Kraken، Binance و kuCoin هستند.

قیمت ارز دیجیتال اتم

قیمت ارز دیجیتال اتم در صرافی بایننس در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۰ حدود ۳۳.۴۲ دلار است.

کد خبر 547348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.