«اومیکرون» چه عوارضی در کودکان ایجاد می‌کند؟

عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در بین کودکان شدت کمتری دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش شیوع سویه بسیار مسری آن یعنی اومیکرون، خطر ابتلاء به کووید در میان کودکان نیز در حال افزایش است، به ویژه آنکه کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روز ۲۸ آذرماه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از شناسایی اولین مبتلا قطعی به ویروس Omicron اطلاع داد. البته ورود این ویروس کاملاً پیش‌بینی‌پذیر بود. به هر حال این ویروس بسیار سریع در آفریقا، اروپا و حتی کشورهای همسایه شیوع پیدا کرد و به ایران هم وارد شد. وزارت بهداشت اعلام کرد تا افراد هر چه سریع‌تر دوزهای واکسن خود را تزریق کنند چرا که کسانی که سه دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، در برابر اومیکرون مصونیت بیشتری دارند.

اطلاعات و آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون پس از افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است. گونه جدید ویروس کرونا با سرعت بالا در حال گسترش بوده و باعث شده است میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. این در حالی است که کارشناسان هندی با رد این نگرانی تاکید دارند که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در میان کودکان، علائم ابتلاء به آن خفیف است.

سویه جدید اومیکرون هم اکنون در ۱۱۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده و در کشور ما هم شناسایی شده است. به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون شدت کمتری نسبت به گونه دلتا دارد، اما با گسترش سویه جدید در سراسر دنیا، شاهد افزایش تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها هستیم. ۱۶ دی‌ماه امسال بود که عبدالله کریمی دبیر بورد عفونی اطفال کمیته کرونا در خصوص اینکه شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان فعلاً مشخص نیست، اظهار کرد: موارد بستری کرونا مثبت کودکان وجود دارد، اما اینکه مشخصاً موارد ابتلاء به سویه اومیکرون را مشخص کنیم، چنین نیست. اگر به موردی مشکوک شویم برای بررسی‌های بیشتر تست‌ها را به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌کنیم.

اما همچنان به دلیل بروز آنفلوانزا و کرونا موارد بستری وجود دارد. علائم شاخص ابتلای کودکان به کرونا آبریزش بینی، سرفه، تب و لرز، گلو درد، اسهال و استفراغ در کودکان شایع است که نسبت به گذشته تغییری نداشته است. مطالعات هنوز برای شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان کامل نیست و باید این مطالعات کامل‌تر شود. البته عده‌ای از متخصصان در مورد علائم مربوط به اومیکرون گفته‌اند در کودکانی که به اومیکرون مبتلا شده‌اند، عمدتاً عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و سرفه خشک مشاهده شده است.

«امیکرون» چه عوارضی در کودکان ایجاد می‌کند؟

کودکان سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تری دارند

مجید بوذری، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص خطر ابتلای کودکان به «اومیکرون» سویه جدید کرونا، اظهار می‌کند: مشخص شده سویه اومیکرون بسیار مسری است و کودکان همچنان در معرض خطر ابتلاء به عفونت هستند، زیرا متأسفانه در افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند نیز سرعت انتشار در بین کودکان بیشتر گزارش شده است. در حال حاضر وزارت بهداشت در نظر دارد که کودکان بین پنج تا ۱۲ سال را نیز جزو سیستم واکسیناسیون کشور قرار دهد اما هنوز این برنامه اجرایی نشده است و هنوز ابلاغی برای واکسینه شدن صورت نگرفته است.

وی اضافه می‌کند: علائم ابتلاء به «اومیکرون» در بین کودکان نیز مانند بزرگسالان است و علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی، بدن درد، گلو درد، آبریزش بینی و موارد دیگر بروز می‌کند و به دلیل اینکه کودکان سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تری دارند احتمال دارد شدت علائم بیشتر نشان داده شود، کودکان نمی‌توانند موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنند و بهتر است خانواده با دیدن هر نوع علائم سرماخوردگی در بین آنها برای انجام تست کرونا مراجعه داشته باشند.

لزوم دوری از خوددرمانی و مراجعه سریع به پزشک در مورد علائم کودکان

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی سلولی و میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان تاکید می‌کند: به هر حال هر موردی که مانند سرماخوردگی در شرایط فعلی کرونایی و شیوع سویه «اومیکرون» در بین کودکان وجود داشته باشد باید والدین مشکوک به ابتلای کودکان به این ویروس شوند و از خوددرمانی پرهیز کرده و به پزشک مراجعه کنند.

بوذری تصریح می‌کند: سرفه‌های زیاد از نشانه‌ای ابتلاء به سویه «امیکرون» است و می‌تواند برونش‌ها را درگیر کند، کودکان هم به دلیل واکسینه نشدن احتمال ابتلاء شدن به این سویه جدید را دارند. خانواده‌ها باید رعایت موارد بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلای کودکان به سویه «اومیکرون» مدنظر قرار دهند؛ با توجه به اینکه نمی‌توان به کودکان به طور مرتب ماسک زد و آن‌ها معمولاً دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، بنابراین رعایت مرتب شست‌وشوی دست‌های آن‌ها و زدن ماسک والدین برای صحبت با کودکان و جلوگیری از ابتلای آنها به سویه جدیدی ضروری است.

ضرورت رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای کودکان

رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان به خانواده‌ها توصیه می‌کند: در حال حاضر در استان اصفهان علائم خطر ابتلاء به سویه «اومیکرون» نشان داده می‌شود و قریب به ۷۷ نفر تاکنون در استان مبتلا به این سویه شدند و این موارد تست‌های تشخیصی از این سویه جدید است، افراد مبتلا در جامعه در حال گردش هستند و آمارهای مبتلایان در واقع بیش از این موارد است و به طور یقین هر روز آمار ابتلاء به سویه «اومیکرون» بیشتر از قبل می‌شود و با توجه به اینکه تست تشخیص این سویه کم است همه موارد را نمی‌توانند تشخیص دهند، کشورهایی که آمارها را به خوبی گزارش می‌دهند به دلیل این است که تعداد تست‌های تشخیصی آنها بسیار بالا است.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه علائم سویه «اومیکرون» مانند سرماخوردگی است بسیاری از خانواده‌ها برای انجام تست دیرهنگام اقدام می‌کنند و احتمال دارد بهبود هم پیدا کنند و تست تشخیصی را انجام ندهند. اگر این فرصت فراهم شود و تست‌های تشخیصی انجام شود آمار مبتلایان در واقعیت بسیار بیش از این موارد است، بنابراین رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای کودکان به دلیل سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تر آنها باید مورد توجه والدین باشد.

کودکان را از مبتلایان به کرونا دور نگهداریم

سیدناصرالدین مصطفوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص علامت‌های ابتلاء به کرونا در بین کودکان، اظهار می‌کند: در دو هفته اولی که کودکان به خصوص کودکان زیر پنج سال به کرونا مبتلا می‌شوند افراد خانواده و والدین کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما در بین کودکان بالای پنج سال که در مکان بیرونی جامعه تردد دارند احتمال ابتلاء به کرونا وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: بهترین شیوه جلوگیری از ابتلاء به کرونا این است که در ابتدا اگر در خانواده فردی مبتلا به کرونا شد کودکان را از فرد مبتلا دور نگهداریم و در مرحله دوم، والدین مراقب باشند در فضاهای عمومی که حضور دارند به بیماری کرونا مبتلا نشوند و در مرحله سوم اگر کودکان به هر دلیل وارد فضاهای عمومی می‌شوند والدین زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را به آنها توصیه کنند. استفاده از ماسک بیشتر برای کودکان بالای دو سال اولویت دارد و برای کودکان زیر دو سال توصیه به استفاده از ماسک نمی‌شود و باید والدین رعایت فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: علائم ابتلاء به کرونای حاد در بین کودکان مانند بزرگسالان شامل تب و سرماخوردگی است و در کودکان معمولاً این علائم شدت زیادی پیدا نکرده و منجر به درگیری ریوی نمی‌شود و مشکلات حاد ریه در بین کودکان شیوع کمتری دارد. مشکلی که کرونا در بین کودکان ایجاد می‌کند در فاز دوم این بیماری است؛ فاز دوم بیماری تقریباً دو هفته تا شش هفته بعد از ابتلاء به این ویروس است و حتی به ندرت زیر دو هفته یا بعد از شش هفته تا سه ماه بعد از زمان ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ این علائم در بین کودکان مشاهده می‌شود.

«امیکرون» چه عوارضی در کودکان ایجاد می‌کند؟

بیماری حاد کرونا و درگیری قلبی و نارسایی کبد در بین کودکان

مصطفوی تصریح می‌کند: علائم فاز دوم بیماری کرونا در بین کودکان بیشتر به صورت تب‌های بالا و طولانی مدت است، شیوع اسهال و استفراغ همراه ضایعات پوستی، قرمزی چشم، علائم عصبی به صورت خواب آلودگی، سردردهای شدید و سرگیجه، ضعف و بی‌حالی از دیگر علائمی است که در بین کودکان مبتلا دیده می‌شود و باید والدین برای درمان کودکان به پزشک مراجعه کنند. خطرات بیماری کرونای حاد برای کودکان این است که بعضی اوقات بیماری سریع پیشرفت پیدا می‌کند و منجر به درگیری قلبی بیشتر به صورت کاهش فشار خون و درگیری ریوی به صورت تنگی نفس در بین کودکان ایجاد می‌کند و اختلال سیستم‌های دیگر بدن کودکان مانند نارسایی کبد، کلیه نیز اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان می‌افزاید: خوشبختانه بروز این عوارض یک بیماری در بین کودکان بسیار نادر است اما به هر حال اگر کودکی مبتلا به این علائم باشد باید به این موضوع فکر کنیم که امکان دارد به بیماری حاد کرونا مبتلا شده و بررسی‌ها صورت بگیرد، بروز تب‌های طولانی مدت، شیوع اسهال و استفراغ‌های شدید به همراه سردردهای شدید و خواب آلودگی، ضعف، بی‌حالی، سرگیجه همراه با تب از علائم هشدار است. اگر در بین کودکان این علائم مشاهده شود باید والدین مسئله را جدی بگیرند که احتمال دارد نارسایی چند سیستمی که عارضه بیماری کرونا است اتفاق افتد و برای درمان کودکان حتماً به پزشک مراجعه داشته باشند.

مصطفوی تاکید می‌کند: خوشبختانه بروز این حالت‌ها عارضه شایعی نیست و در تعداد کمتری از کودکان این علائم دیده می‌شود، راهکار پیشگیری از بروز این عوارض در بین کودکان این است که آنها مبتلا به بیماری کرونا نشوند، شواهد نشان داده است که اکثر کودکان مبتلا به نوع خفیف کرونا می‌شوند و گاهی اوقات بدون علامت بوده و یا بیشتر با علائم فاز اول بیماری همراه است. اگر فاز دوم علائم بیماری کرونا در بین کودکان دیده شود باید والدین سریع کودکان را برای درمان نزد پزشک ببرند تا بررسی نهایی در مورد مراحل پیشرفت بیماری، عوارض کرونا و روند درمان کودکان انجام شود.

کد خبر 547227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.