خواص ماهی سفید + انواع، مضرات و فواید ماهی

ماهی سفید از دسته دریاییان دارای گوشت سفید و بافتی نرم است که در ترمیم و رشد بافت های ماهیچه ای، افزایش ایمنی بدن، ضد سرطان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، ضد افسردگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی درباره انواع، فواید و مضرات ماهی لازم است.

به گزارش ایمنا، ماهی یک ماده غذایی پر اهمیت در زندگی انسان است که طرفداران خاص خود را دارد. ماهی‌های سفید یکی از پر خواص ترین این ماهی‌ها محسوب می‌شوند که خواص بسیاری دارند. گوشت این نوع ماهی‌ها سفید با بافتی بسیار نرم است. با وجود خواص بسیار این ماهی در انواع و اقسام آن اما مضرات و عوارضی نیز وجود دارد که از آگاهی انسان به دور است بنابراین باید علاوه بر خواص آن به مضرات آن نیز توجه شود.

ماهی سفید چیست؟

ماهی سفید یک گونه از ماهی آب‌های شور شمال ایران است. این ماهی در دریای خزر و رودخانه‌های مازندران و گیلان یافت می‌شود. ماهی سفید دارای تیغ‌های ریز است و بافت بسیار نرمی دارد. رنگ گوشت این ماهی سفید است و طعم ملایمی دارد. همچنین چربی‌های کمی در این نوع ماهی وجود دارد و مواد مغذی موجود در آن در انواع مختلف این ماهی متفاوت است.

خواص ماهی سفید + انواع، مضرات و فواید ماهی

انواع ماهی سفید

ماهی‌های کاد، اسنپر، هامور، هالیبوت، هادوک، فلاندر، حلوا و تیلاپیا از جمله ماهی‌های سفید هستند که از میان آنها ماهی حلوا و تیلاپیا معروف ترین نوع را تشکیل داده اند. ماهی‌های کاد یکی از بهترین ماهی‌های سفید محسوب می‌شوند که در تهیه غذای فیش اند چیپس بسیار کاربردی اند و ماهی‌های هادوک نیز مانند همین نوع از ماهی‌های سفید هستند. ماهی‌های اسنپر قرمز دارای طعم شیرین و خامه‌ای است که مواد مغذی بسیاری دارد. این نوع ماهی نازک است به همین دلیل به طور کامل تمام لایه‌های آن پخته می‌شود. ماهی هالیبوت اما دارای گوشتی سفت اما ظریف است که بیشتر به صورت کبابی پخته می‌شود.

فواید و خواص ماهی سفید

ماهی سفید مانند دیگر ماهی‌ها در تقویت حافظه، افزایش پروتئین، کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، کاهش افسردگی، بهبود آرتریت روماتوئید بسیار مفید هستند و سرشار از فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین B12 است. از دیگر خواص ماهی سفید می‌توان به چند مورد دیگر اشاره کرد.

ماهی سفید تضمین دهنده افزایش سیستم ایمنی بدن انسان

ماهی سفید دارای پروتئین بسیار زیادی است که می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان کمک کند بنابراین به افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند، مصرف این نوع ماهی بسیار توصیه می‌شود. ماهی سفید بافت‌ها را ترمیم کرده و به رشد ماهیچه‌ها کمک زیادی می‌کند.

ماهی سفید دارای خواص ضد سرطانی

ماهی سفید حاوی سلنیوم فراوانی است که باعث عملکرد آنتی اکسیدانی در بدن انسان دارد. آنتی اکسیدان‌ها در کاهش التهاب‌ها و جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر عمل می‌کنند بنابراین انسان را از ابتلاء به بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد.

کاهش وزن با مصرف ماهی سفید

ماهی سفید دارای کالری کمی است اما به دلیل پروتئین بالا از بهترین گزینه‌ها برای رژیم غذایی محسوب می‌شود که می‌تواند وزن افراد را کاهش دهد.

کاربرد ماهی سفید

ماهی سفید دارای کاربرد فراوانی است که بر همین اساس مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف می‌شود. ماهی سوخاری، ماهی پفکی، ماهی شکم پر، ماهی کبابی، پلو ماهی، فیش اند چیپس و … از کاربردهای رایج این ماهی‌های سفید هستند.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف ماهی سفید

آنچه که در مصرف ماهی سفید باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که ماهی‌های سفید پرورشی گونه با مواد مغذی کمی نسبت به گونه وحشی این نوع ماهی‌ها هستند و سموم و آلاینده‌های بیشتری در آنها وجود دارد. ماهی‌هایی همچون تیلاپیا از این نوع پرورشی هستند که نسبت به نوع دریایی آن از خواص کمتری برخوردار هستند. ماهی‌های پرورشی گاهاً حاوی جیوه بوده است که این به مرور زمان در بدن انسان منجر به ایجاد اختلالات می‌شود و برای زنان باردار بسیار خطرناک است.

خواص ماهی سفید + انواع، مضرات و فواید ماهی

ماهی سفید شمال بهتر است یا ماهی سفید جنوب؟

این سوال یکی از سوالاتی است که مصرف کنندگان ماهی همواره از فروشندگان بازار ماهی دارند. ماهی سفید یکی از گران‌ترین ماهی‌های موجود در بازار است که به دو نوع در بازار وجود دارد. نوع اول ماهی سفید جنوب است که یک استخوان ستون فقرات دارد اما نوع دوم این ماهی سرشار از استخوان است. نوع اول با خارج شدن استخوان ستون فقرات خالی از استخوان می‌ماند اما در نوع دوم استخوان‌ها در ماهی پراکنده شده‌اند.

قیمت ماهی سفید

ماهی سفید از دسته ماهی‌های گران قیمت بازار است و این به دلیل خواص و مواد مغذی موجود در این نوع ماهی است. هر روزه قیمت این نوع ماهی بر اساس بار روز متغیر است اما آنچه که اهمیت فراوانی دارد، استقبال فراوان مردم از این ماهی به دلیل طعم لذیذ آن است.

کد خبر 546892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.