۵۱ اثر تاریخی و فرهنگی واجد ثبت ملی شناخته شدند

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول، ۵۱ اثر واجد ثبت در فهرست آثار ملی و فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی تشخیص داده شد.

به گزارش ایمنا، جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول با حضور اعضای شورا برگزار شد.

بر اساس مصوبات شورای ملی ثبت آثار، هشت اثر از استان همدان، ۲۵ اثر از استان گلستان، ۱۰ اثر از استان خراسان جنوبی و هشت اثر از استان قزوین واجد ثبت تشخیص داده شدند.

از جمله آثار شاخص ثبت شده می‌توان به خانه حوائجی همدان، عمارت طوطی قزوین، بیمارستان شوکت الملوک بیرجند، بافت تاریخی روستای دیهوک، بانک ملی گرگان و کاروانسرای میدان عباسعلی گرگان، دستکند آق‌کند، تپه همت آباد و قراول تپه استان گلستان اشاره کرد.

مصطفی پور علی، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با نظر اعضای شورا از استان کرمان ۱۰ اثر واجد ثبت ملی تشخیص داده شد. از آثار شاخص استان کرمان هم می‌توان به برج سلورد بردسیر، مسجد اعظم سیرجان، تکیه علی خان کوه بنان و محوطه پاتلی عنبرآباد اشاره کرد.

طبق آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آئین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رئیس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رئیس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌ و طبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

منبع: میراث آریا

کد خبر 546764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.