خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خلیج‌فارس را بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی ایرانیان دانست و گفت: خلیج‌فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در همایش فرهنگی و هنری روز ملی خلیج‌فارس اظهار کرد: خلیج‌فارس از منابع غنی انرژی و آبراه بی‌نظیر بین‌المللی است، اما مهم‌تر اینکه از استوانه‌های مستحکم هویتی و حوزه‌های مهم تمدنی ما ایرانیان است.

وی با بیان اینکه دهم اردیبهشت روز اخراج غربی‌های استعمارگر از پهنه همیشه خلیج‌فارس است، افزود: شاید عده‌ای تصور می‌کنند ما در موضوع خلیج‌فارس دعوا و اختلاف قومی داریم، ما با هیچ‌کس در مورد خلیج‌فارس اختلاف دیدگاه و نظر نداریم و روشن است، خلیج فارس، خلیج‌فارس است تا ابد و برای ابد به‌عنوان بخشی از تاریخ و هویت ما در تاریخ خواهد درخشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برج آزادی تهران نماد استقلال و آزادی مردم ایران است، این برج و میدان تاریخی روزهای بزرگی را به خود دیده است؛ از راهپیمایی‌های باشکوه تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ تهران گرفته تا ۲۲ بهمن‌های باشکوهی که در اینجا برگزار شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در هیچ بخشی از خلیج‌فارس چه شمال و جنوب آن چیزی جز عظمت فرهنگی ایران را پیدا نمی‌کنیم؛ مدتی پیش در یکی از کشورهای همسایه در جنوب خلیج‌فارس بودم، چند موزه مهم داشتند که از این موزه‌ها بازدید کردم و هر توضیحاتی که می‌دادند چیزی جز تاریخ پرافتخار ایران ما نبود.

وی اظهار داشت: بخش مهمی از حوزه فرهنگی در جنوب خلیج فارس هم متأثر از ایران فرهنگی است، ایران فرهنگی ما اساساً در مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند محصور باشد.

به خلیج‌فارس می‌بالیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک سمت ایران فرهنگی تا عمق چین گسترش یافته است؛ از شبه قاره هند، افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز شمالی و قفقاز جنوبی تا غرب مدیترانه و شمال آفریقا گسترده است، ما وقتی از خلیج‌فارس نام می‌بریم از یک تاریخ چند هزارساله یاد می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: ما به خلیج‌فارس می‌بالیم، به همه داشته‌های پرافتخار و هویت‌آفرین خلیج‌فارس افتخار می‌کنیم؛ خلیج همیشه فارس ما یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست. ما در حاشیه خلیج‌فارس مردان و زنان بزرگی را در تاریخ کشورمان داشتیم. افتخارات بزرگی را در حمایت و صیانت از ایران عزیز و فرهنگ غنی آن در این مرز و بوم تجربه کردیم.

وی اظهار داشت: ما هفتم آذر سال ۱۳۵۹ را داریم که غیورمردان نیروی دریایی جمهوری اسلامی با پشتیبانی عزیزانمان در نیروی هوایی توانستند تمام تأسیسات دریایی و ناوگان دریایی رژیم بعثی عراق را از بین ببرند؛ ما در خلیج‌فارس شهید مهدوی را داریم که غیورمردانه در مقابل آمریکایی‌ها ایستادند و به شهادت رسید، البته فاجعه تاریخی سقوط هواپیمای مسافربری کشورمان توسط آمریکایی‌ها را هم داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ده‌ها نقطه افتخارآمیز دیگر که آخرین آنها سال گذشته اتفاق افتاد و غیورمردان نیروی دریایی ما با مدیریت امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش توانستند افتخاری بزرگ را بیافرینند و این عزیزان دور کره زمین را با ناوگان کاملاً ایرانی متکی به دانش، خلاقیت، شجاعت و دلاوری ایرانی‌ها به پایان رساندند.

اسماعیلی با تاکید بر ضرورت آشنایی جوانان و دانش‌آموزان با همه داشته‌های تاریخی و تاریخ پرافتخار خلیج‌فارس افزود: دیروز قصد داشتیم با یک کار ابتکاری در خدمت هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب به جزیره ابوموسی برویم؛ جزیره ابوموسی به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم فرهنگی و جغرافیایی ماست و در آنجا مراسم روز خلیج‌فارس را برپا کنیم. از ما خواسته بودند، اما همه مقدرات و امکانات آن فراهم نشد و محروم شدیم. به‌زودی چنین مراسمی را با حضور همه اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه، شعر و ادب در ابوموسی برگزار خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 749047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.