طرز تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ + آموزش نکات کلیدی مچبوس و خواص رازیانه

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ غذای عربی مجبوس با مرغ به همراه نکات مهم برای آماده سازی آن در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، امروزه ذائقه بسیاری از ایرانیان با سایر کشورهای جهان همراه شده است. کشورهای عربی از این مقصدها هستند که هر سال مسافران زیادی را از سرزمین ایران پذیرفته‌اند. این رفت و آمد با کشورهای عربی به هم راستا شدن ذائقه‌ها و آشنایی با غذاهای مختلف کمک بسیاری می‌کند. غذای عربی مجبوس یا مکبوس یکی از این غذاهاست که مخلوط مرغ، ماهی یا گوشت، ادویه و برنج با یکدیگر است.

مواد لازم برای تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ

برنج ۴ پیمانه
مرغ ۴ تکه
گوجه فرنگی ۴ عدد
پیاز ۱ عدد
میخک ۴ عدد
چوب دارچین ۲ عدد
هل ۵ دانه
رازیانه ۲/‏۱‬ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
زیره سبز ۱ قاشق چای‌خوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه کوبیده نشده ۱ قاشق مرباخوری
نمک و روغن به میزان لازم

طرز تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ

طرز تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ + آموزش نکات کلیدی مچبوس و خواص رازیانه

مرحله اول

یک عدد پیاز را بردارید و آن را بشویید. سپس به صورت نگینی آن را خرد کنید. پس از آن به سراغ گوجه فرنگی‌ها بروید. آنها را بشویید و سپس رنده کنید. فراموش نکنید که سه ساعت قبل از پخت غذا، برنج را سه بار با آب بشویید و سپس اجازه دهید تا به خوبی در آب خیس بخورد.

مرحله دوم

در این مرحله، تکه‌های شسته شده مرغ را در قابلمه‌ای بریزید و قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید. سپس حرارت را روی متوسط قرار دهید و قابلمه را روی آن قرار دهید.

مرحله سوم

به ظرف حاوی مرغ، هل، گوجه فرنگی‌های رنده شده، چوب دارچین، پیازهای نگینی شده، زردچوبه، فلفل سیاه و ۳ عدد میخک را اضافه کنید. مواظب باشید که حرارت را به گونه‌ای قرار دهید که آب آن تمام نشود.

مرحله چهارم

ابتدا در این مرحله باید تا پختن مرغ به سراغ آسیاب کردن سایر مواد بروید. تخم گشنیزها را به همراه میخک‌های باقی مانده، زیره سبز و رازیانه آسیاب کنید. سپس با چنگال چک کنید که مرغ‌ها پخته شده اند یا خیر. در صورتی که هنوز نیاز به طبخ مرغ است، حرارت شعله را زیاد نکنید چرا که به آب مرغ در طی پخت این غذا نیاز داریم.

مرحله پنجم

در صورتی که مرغ شما آماده شد، مرغ‌ها را از آب جدا کنید. سپس آنها را در ظرفی قرار دهید و به سراغ پختن برنج بروید.

مرحله ششم

در این مرحله آب برنج را خالی کنید و برنج‌ها را با آب مرغ مخلوط کنید. سپس آن را در قابلمه‌ای قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا آب مرغ ته بزند و برنج قل بخورد سپس برنج را آبکشی کنید.

مرحله هفتم

مرغ‌ها را با ۱ قاشق چای‌خوری از مواد آسیاب شده به همراه برنج لایه لایه اضافه کنید. به این صورت که یک لایه برنج و یک لایه تکه‌های مرغ آغشته به مواد آسیاب شده، مجدداً یک لایه برنج بریزید و این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد شما تمام شود. پس از آن برنج را دم کنید.

مرحله هشتم

بعد از آنکه برنج شما دم کشید، برنج را در ظرف مورد نظر بریزید و کنار ظرف خود را با مرغ‌های لذیذ تزئین کنید. شما می‌توانید از جعفری، لیموترش، خیارشور و چیپس برای تزئین این ظرف استفاده کنید. در این هنگام غذای عربی مجبوس با مرغ شما آماده سرو است.

طرز تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ + آموزش نکات کلیدی مچبوس و خواص رازیانه

نکات کلیدی برای تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ

  • مقدار مواد مورد نیاز در طرز تهیه این غذا برای ۴ نفر در نظر گرفته شده است.
  • در مرحله پنجم فراموش نکنید که آب مرغ را دور نریزید.
  • در مرحله ششم باید برنج را با مواد داخل آب مرغ مخلوط کنید بنابراین از صاف کردن آب مرغ خودداری کنید.
  • در صورتی که به زعفران و زرشک ذائقه نزدیکی دارید، می‌توانید از آن در تزئین برنج خود استفاده کنید.
  • غذای عربی مجبوس را می‌توان با گوشت چرخ شده نیز پخت که نوعی عدس پلو به حساب می‌آید.
  • بسیاری از افراد از پیاز داغ، سیر داغ، پودر لیمو عمانی و کشمش پلویی در کنار این غذا استفاده می‌کنند.

طرز تهیه غذای عربی مجبوس با مرغ + آموزش نکات کلیدی مچبوس و خواص رازیانه

خواص رازیانه

رازیانه یکی از بهترین مواد برای زنان در درمان اختلالات قاعدگی و افزایش شیر به حساب می‌آید. این دانه گیاهی در بانوان به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر آن می‌توان از آن در درمان سکسکه و جوان سازی پوست بهره برد. رازیانه ضد بلغم و صفرا بوده است و استروژن را در بدن افزایش می‌دهد. رازیانه دارای خواص ضد سرطانی، ضد نفخ، رفع سرفه و آسم، دفع سنگ‌های کلیوی، ضد التهاب و تقویت دید است.

کد خبر 546390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.