آنچه در جلسه ۲۴ شورای شهر اصفهان گذشت

امروز _یکشنبه ۱۲ دی‌ماه_ بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور «هاشم امینی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیر سامع، خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در ادوار گذشته شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان همکاری‌های خوبی در جهت خدمت‌رسانی به مردم داشتند که امیدواریم استمرار یافته و شاهد هم‌افزایی و تعامل هر چه بهتر باشیم.

وی با بیان اینکه فضای سبز شهر اصفهان از میراث‌های مهم است که در حال حاضر امانتدار آن هستیم، افزود: در حال حاضر فضای سبز شهر وضعیت مطلوبی ندارد و برای نگهداری درختان شهر و مادی‌ها و انهار که یکی از نمادهای اصلی تمدن شهر اصفهان به شمار می‌رود، وضعیت خوبی نداریم.

خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر به وضعیت قرمز آبی رسیدیم و احتمال دارد تابستان سال آینده با بحران و اتفاق فاجعه بار محیط زیستی در خصوص درختان و فضای سبز شهر مواجه شویم.

وی با تاکید بر اینکه در شهر اصفهان زندگی در سایه درختان معنی می‌دهد و شهرداری هر سال برای توسعه هوشمندانه بر مبنای اقلیم و برای ایجاد و نگهداری درختان هر سال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند، گفت: شهرداری در بخش هوشمندی شبکه آبرسانی و استفاده از سیستم‌های جدید توزیع و انتقال آب و آبیاری اقدام می‌کند، اما در پنج سال گذشته اتفاق مثبتی مبنی بر در اختیار قراردادن منابع جدید آب و پساب برای شهر اصفهان انجام نشده است.

سامع اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت پساب خاکستری یا خروجی تصفیه خانه‌ها باید در اختیار شهرداری‌ها قرار داده شود، در واقع زمین را آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای فراهم کند و شهرداری نیز توسعه دهد.

وی با اشاره به اهمیت کمربند سبز شهر، گفت: در شهر با ریزگردها، هجوم کارگاه‌ها و صنایع مواجه هستیم که اگر کمربند سبز اصفهان شکل نگیرد، با ساخت و سازهای بی‌رویه و توسعه‌های نامتوازن در سال‌های آینده مواجه و دچار مشکل خواهیم شد.

خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در بسیاری از شهرها پکیج‌هایی که فاضلاب خام را گرفته، تصفیه کرده و آب خاکستری تولید می‌کند، توسط شرکت آبفا انجام و در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد که این موضوع باید در اصفهان نیز انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم منطقی کردن قیمت آب، اظهار کرد: بسیاری از مردم طبق میزان استاندارد آب مصرف می‌کنند، اگر هزینه آب‌بها پرداخت نکنند نیز اشکالی ندارد، اما کسانی که مصرف بالا دارند، باید هزینه‌های واقعی آن را پرداخت کنند.

سامع با اشاره به ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، تصریح کرد: توجه به این ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است و مصوبات شورای شهر در دوره‌های گذشته را داشته، بنابراین باید دستگاه‌ها از ظرفیت‌های قانونی استفاده و این ساختمان‌ها را در شهر ابتدا با تشویق و سپس با الزام مبنا کنند.

میزان نشتی آب در شبکه آبفا اعلام شود

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شائبه‌های زیادی بین مردم به ویژه در فضای مجازی در ارتباط با مسائل آب و فاضلاب مطرح است که ذهن مردم را درگیر می‌کند، بنابراین لازم است تیم رسانه‌ای قوی در ارتباط با این موضوعات، آماده به کار دائمی و در لحظه اقدام کنند تا علیرغم تمام تلاش‌ها و خدمات شرکت آبفا، طرح این مسائل تأثیر نامطلوب خود را در اذهان عمومی نگذارد.

وی افزود: انیمیشن‌ها در فرهنگ‌سازی مصرف آب بسیار مؤثر بوده از این رو انتظار می‌رود هزینه‌های رسانه‌ای شرکت آبفا را در این قسمت افزایش یابد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ نحوه استفاده صحیح آب بین مردم نهادینه نشده است، تصریح کرد: جداسازی آب شرب از آب مصرفی باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

وی از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درخواست کرد گزارشی مبنی بر میزان نشتی آب در شبکه آبفا ارائه کند تا وضعیت کنونی آن بررسی شود.

محله شهید شاکری شبکه آب و فاضلاب ندارد

غلامحسین صادقیان، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های شرکت آبفا در اصفهان، گفت: پسابی که قرار است به شهرداری داده شود، در قرارداد نوشته شده با میزان تحویلی به آنچه خریداری شده همخوانی ندارد بنابراین با توجه به بحران آبی باید در این باره اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهر اصفهان باید در اختیار شهرداری قرار گیرد، افزود: در حال حاضر میراث‌دار فضای سبز هستیم و نباید به میراث‌خوار تبدیل شویم.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: باید از ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر در تعامل با آب و فاضلاب استفاده و نسبت به تأمین آب مورد نیاز فضای سبز اقدام شود.

وی تصریح کرد: محله شهید شاکری از محله‌های تازه الحاق شده منطقه ۱۴ علیرغم سکونت چندین خانوار، وضعیت مناسبی ندارد و باید نسبت به ایجاد شبکه آب و فاضلاب آن اقدام شود.

لزوم توجه به ایجاد تصفیه‌خانه‌های کوچک و کم هزینه

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: برخی از محلات شهر همچون پینارت و گورت برای شبکه فاضلاب شهری با مشکلاتی رو به رو هستند.

وی افزود: اخیراً یکی از شرکت‌های دانش بنیان در جهت ایجاد تصفیه‌خانه‌های کوچک و کم هزینه اقدام کرده بود که صرفه بالایی دارد از این رو پیشنهاد می‌شود شهرداری و آبفا به سمتی حرکت کنند که مجتمع‌های بزرگ مسکونی و شهرک‌های جدید موظف به ایجاد تصفیه‌خانه ها در مجاورت خود شوند تا منابع آبی فضای سبز خود را تأمین کنند؛ این اقدام کاهش خوبی در هزینه شبکه‌گذاری فاضلاب شهری خواهد داشت.

مشکل فاضلاب شرق اصفهان جدی است

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر شرایط آبی به قدری بحرانی شده که فقط به موضوع پساب و فاضلاب متمرکز شدیم.

وی با اشاره به مقدار پساب تحویلی به شهرداری، تصریح کرد: هیچگاه امکان برداشت پساب ۴۰۰ لیتر سگزی برای شهرداری محقق نشد که جای بسی تأمل دارد.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکوسیستم این کلانشهر در حال مختل شدن است، ادامه داد: یک تفاهم‌نامه بیع متقابل بر اساس قانون بین شهرداری و آبفا امضا شده بود که مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا کرده است.

وی گفت: معضل فاضلاب شرق اصفهان جدی است به طوری که هنوز بخشی از ارغوانیه در این زمینه مشکل دارد و باید در طرح‌های توسعه آبفا قرار گیرد.

تخفیف ویژه برای ساختمان‌های استفاده کننده از آب‌های خاکستری

عباس حاج رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از مباحث مدیریت واحد شهری، همسان شدن برنامه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: شرکت آبفا در پروژه‌های عمرانی شهر به صورت جهادی عمل کرده است به طور مثال در پروژه احیای میدان امام علی (ع) که همچون عمل قلب باز بود، همکاری خوبی با شهرداری داشت که این اقدام قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: ۸۰ درصد دغدغه‌های شهروندان در ملاقات مردمی مربوط به آب و فاضلاب است.

وی به مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پیشنهاد داد برای ساختمان‌هایی که از آب‌های خاکستری استفاده می‌کنند، تخفیف ویژه در نظر گرفته شود.

کد خبر 546055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.