تارا ایران خودرو + مشخصات، قیمت، معایب، موتور و عکس تارا دستی و اتوماتیک

خودرو تارا دستی و اتوماتیک توسط ایران خودرو تولید می‌شود و قیمت، مزایا، معایب، طراحی نمای داخلی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تصاویر و تجهیزات ایمنی آن باعث نظرات متفاوت است.

به گزارش ایمنا، پژو و ایران خودرو شرکتی را با نام ایکاپ تأسیس کردند تا در فاز اول پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ تولید شود. اما به دنبال خروج آمریکا از برجام، همکاری ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها لغو شد. بعد از آن، ایران خودرو پلتفرم PF۱ پژو سیتروئن را ارتقا داد و پلتفرم IKP۱ را مخصوص خودش ساخت و همچنین با تغییراتی روی پژو ۳۰۱، خودرو تارا را طراحی و تولید کرد.

معرفی تارا ایران خودرو

تارا که با نام K۱۳۲ شناخته می‌شد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد. نخستین خودرویی که با این پلتفرم تولید شده خودروی تارا بود که در آغاز با کد کارخانه‌ای K۱۳۲ شناخته می‌شد. نسخه اولیه این خودرو در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد ولی آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد و در نهایت تارا در مدل ۱۴۰۰ برای اولین بار روانه بازار شد.

تارا ایران خودرو + مشخصات، قیمت، معایب، موتور و عکس تارا دستی و اتوماتیک

مشخصات فنی خودروی تارا

موتور تارا نسخه به‌روز شده و بهینه TU۵ قدیمی پژو است. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و از نظر آلایندگی و مصرف سوخت نسبت به خودروهای هم رده‌اش وضعیت مطلوب‌تری دارد. پیشرانه تارا پیستون ضد سایش دارد و جعبه دنده این خودرو هم از نوع دنده‌ای پنج سرعته است.

شتاب و کشش تارا در مسیرهای رانندگی معمولی مناسب است. البته شتاب رسمی تارا در نسخه دنده‌ای ۱۲٫۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی‌اش هم حدود ۷ لیتر برآورد می‌شود. این‌ها در مقیاس‌های بین‌المللی اعدادی متوسط هستند ولی در مقایسه با محصولات داخلی، می‌توان گفت که تارا وضعیت خوبی دارد.

موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۹۸ سی‌سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن-متر در ۴ هزار دور در دقیقه
جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ۹٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۵۰۵ طول – ۱۷۴۸ عرض – ۱۴۶۶ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۶۵۲ میلیمتر

تارا در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند. پیشرانه TU۵ پلاس تارا که روی رانا پلاس جدید هم وجود دارد، به فناوری‌هایی مانند زمان بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و پمپ روغن متغایر مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ در آن رعایت شده است. توان این پیشرانه در نسخه دنده دستی تارا با جعبه دنده ۵ سرعته BE۴ پلاس به چرخ‌های جلوی این سدان ملی انتقال پیدا می‌کند. مهندسان ایران خودرو می‌گویند که این جعبه دنده با ارتقایی نسبت به BE۴ مواجه شده است و از سویی در سال آتی نسخه ۶ دنده دستی تارا هم به بازار معرفی می‌شود.

تارا ایران خودرو + مشخصات، قیمت، معایب، موتور و عکس تارا دستی و اتوماتیک

طراحی داخلی و کابین تارا

در بحث طراحی کابین هم تارا تفاوت خاصی با پژو ۳۰۱ ندارد و تنها در بخش غربیلک فرمان متفاوت نسبت به نسخه فرانسوی است. الگوی رودری های تارا مشابه به نسخه دوم ۳۰۱ بوده و سبکی جدیدتر دارد. تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو این توقع را ایجاد کرده است که نسبت به خودروهای هم رده بالاتر باشد. بسیاری بر این باور هستند که باید طراحان و مهندسان ایران خودرو، سبکی به‌روزتر را برای کابین این سدان کلاس C انتخاب می‌کردند و تمام الگوهای اقتصادی کابین پژو ۳۰۱ را مانند یک پارچه بودن محل قرارگیری تنظیم شیشه بالابرها (که در بخش کنسول میانی دیده می‌شود) در تارا پیاده سازی نمی‌کردند.

کابین تارا را می‌توان جز جادارترین کابین‌های سدان های کلاس C دانست. با وجود فاصله محور کمتر از تارا نسبت به خودرویی چون دنا پلاس، شاهد هستیم که فضای پا و سر سرنشینان در این محصول جدید بهتر از سدان های قبلی ایران خودرو است. به خاطر الگوبرداری کامل صندلی‌های تارا (در بحث طراحی و مهندسی) از صندلی‌های پژو ۳۰۱، می‌بینیم که ارگونومی خوبی در بخش زیرین و پشتی صندلی‌های جلو و عقب این خودرو وجود دارد. فضای صندوق عقب تارا هم به نسبت بسیاری از سدان های کلاس C بزرگ‌تر است و می‌توان بیش از ۶۰۰ لیتر بار را در عقب این خودرو جای داد که به لطف صندلی‌های تا شو ردیف عقب تارا، امکان افزایش فضای بار هم وجود دارد.

با وجود نصب صندلی‌های به نسبت راحت در تارا و فضای مناسب برای سرنشینان، نبود زیر آرنجی جلو و عقب نیز در نسخه دنده‌ای این سدان ایران خودرویی کاملاً احساس می‌شود. در صورتی که زیر آرنجی میانی در تارا دنده‌ای نصب می‌شود، می‌توان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشینان و راننده افزایش داد.

همچنین با وجود اینکه تنظیمات سیستم صوتی، دکمه‌های کروز کنترل و دکمه‌های سیستم تهویه در دسترس راننده است، اما می‌بینیم که به خاطر سبک طراحی اقتصادی کابین پژو ۳۰۱، سیتروئن C۳-XR و تارا محل قرارگیری دکمه‌های شیشه بالابر، فلاشر، قفل مرکزی و تنظیمات آینه‌های جانبی آنچنان ایده آل و مناسب نیست.

تارا ایران خودرو + مشخصات، قیمت، معایب، موتور و عکس تارا دستی و اتوماتیک

طراحی بدنه تارا

محدودیت‌های اقتصادی در فرآیند تولید بخش‌هایی همچون سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتاً ساده با حداقل انحنا شده باشند.

به هر حال این فیس لیفت اگرچه حالتی خشن و اسپرت دارد اما از لحاظ هماهنگی با پروفیل جانبی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. با این وجود تارا در قیاس با تولیدات قدیمی موجود در بازار ایران همچون انواع مشتقات تندر ۹۰، سمند و پژو پارس، بسیار مدرن است و می‌تواند نیازهای مشتریان ایرانی را که در یک بازار کم‌تنوع مجبور به انتخاب خودرو هستند، به نحوی قابل قبول پاسخ دهد؛ اما در مقایسه با تولیدات روز دنیا باید گفت تارا چندان دلچسب و خوشایند طراحی نشده است. ترسیم چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب نیز با کمترین دقت و ظرافت انجام شده و برخلاف نمونه‌های مشابه خارجی همچون چراغ‌های سراسری پورشه و یا حتی برخی از محصولات جدید چینی، آن میزان دلربایی که انتظار می‌رود را از خود به نمایش نمی‌گذارد.

ایران خودرو تلاش کرده با طرحی جدید و متفاوت و حجم دهی بعضی بخش‌های ماشین، به جذابیت‌های این سدان کوچک وطنی اضافه کند. استفاده از این سبک چراغ‌های پیوسته می‌تواند به خودرو بازها حس خوبی القا کند چرا که تداعی کننده خودروهای خوش نامی چون میتسوبیشی گالانت و هیوندای آزرا با محصولات دوج است به ویژه که تا کنون هیچ خودروی وطنی با این شیوه طراحی ساخته نشده بود.

تارا ایران خودرو + مشخصات، قیمت، معایب، موتور و عکس تارا دستی و اتوماتیک

معرفی رنگهای خاص و پوشش نانو سرامیک خودروی تارا

شرکت ایران خودرو برای آسایش و رفاه بیشتر علاقمندان و دوستداران خودروی تارا، اقدام به ارائه طرحی جدید تحت عنوان "تولید خودروی تارا در رنگهای خاص با پوشش نانو سرامیک " برای مشتریان این خودرو نموده است.
رنگهای خاص این طرح که همراه با پوشش نانو سرامیک عرضه خواهد شد عبارتند از:

  • نقره‌ای تیتانیوم 
  • قهوه‌ای کادرو 
  • سرمه‌ای متال 
  • قهو ه ای روشن 
  • قرمز ونیزی

پوشش نانو سرامیک

نانو سرامیک، نوعی پلیمر مایع است که در عین سختی، تمام بدنه خودرو را پوشش می‌دهد و به نوعی با سطح رنگ روی بدنه خودرو پیوند شیمیایی و مکانیکی برقرار کرده و مثل یک سپر محافظ عمل می‌نماید. پوشش نانو سرامیک یک لایه محافظ با ماندگاری طولانی مدت است. پوشش سرامیک بدنه خودرو، سطح بدنه ماشین را آب گریز می‌کند و شست و شوی راحت و سریع بدنه، مزیت دیگر استفاده از این محصول است.

پوشش نانو سرامیک خودرو روشی برای حفظ زیبایی و شفافیت رنگ خودرو است که در عین حال، موجب دوام رنگ و جلوگیری از کدر شدگی آن در طول زمان می‌شود، این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند واکس و پولیش خودرو، بادوام‌تر و مطمئن‌تر است و با توجه به عمر

بالای آن نسبت به سایر روش‌ها، در درازمدت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد. ضمن اینکه با اعمال این پوشش توسط ایران خودرو، خللی در گارانتی رنگ خودرو ایجاد نمی‌شود.

مزایای پوشش نانو سرامیک

  • زیبایی و درخشندگی خودرو 
  • مقاومت در برابر خط و خش های سطحی 
  • محافظت از رنگ بدنه اتومبیل در برابر سنگ پریدگی های جاده‌ای، فضولات پرندگان، باران‌های اسیدی و گرد و خاک 
  • آب گریزی (هر نوع مایع در تماس با این سطح از روی آن می‌لغزد) 
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی 
  • تسریع در تمیز کردن 
  • محافظت در برابر اکسیداسیون و سایر آسیب‌های محیطی

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر - لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۰۶ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر
استاندارد آلایندگی -
میزان تولید CO۲ - گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت

امکانات و تجهیزات تارا

آپشن‌های بسیاری نظیر: سانروف، دوربین دنده عقب، سیستم تاشوبرقی آینه‌های جانبی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکش‌های چرمی، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی از روی نسخه دنده‌ای تارا حذف شده‌اند.
در خصوص ایمنی هم با توجه به جدید بودن پلتفرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده، وجود کنترل پایداری فعال الکترونیکی و استفاده از ورق‌های دوفازی (Dual Phase) با استحکام بالا، می‌توان از تارا به عنوان امن‌ترین محصول ملی ایران‌خودرو یاد نمود. البته پژو ۳۰۱ که به نوعی پدر تارا محسوب می‌شود در بحث ایمنی آن‌قدرها هم ایده‌آل نبوده و تنها ۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن مؤسسه Euro-NCAP را به دست آورده است، اما با این حال نباید از یاد برد که این ستاره‌ها در سال ۲۰۱۴ و با استانداردهای آن دوره به دست آمده‌اند و در نتیجه ارزش بالاتری از ۴ ستاره سال ۲۰۰۰ پژو ۲۰۶ خواهند داشت. تارا بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده اما از همتای فرانسوی‌اش ۷۷ میلیمتر کشیده‌تر و ۲۰ میلیمتر کوتاه‌تر است.

ترمز و پایداری ترمزهای جلو و عقب دیسکی - ABS - HSA - ESC - EBA
کیسه هوا ۲ عدد (راننده و سرنشین جلو)
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورینگ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
دیگر تجهیزات فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC، چراغ‌های LED جلو، چراغ روز، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن، سیستم پایش فشار باد تایرها ( TPMS)، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین، ایزوفیکس، روکش پارچه‌ای، ۶ حرکته دستی (صندلی راننده)، ۴ حرکته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی‌های عقب تا شو

رقبای تارا در بازار

سایپایی تازه وارد یعنی شاهین می‌تواند به عنوان جدی‌ترین رقیب تارا مطرح باشد چراکه هر دو خودرو از پلتفرم‌های جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانی‌های وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی داشته‌اند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگ‌تری بهره می‌برد، به لطف پرخوران توربو گشتاور بالاتری دارد و در نسخه فول یا همان G از برخی آپشن‌های اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دنده‌ای) برخوردار است. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود در قیاس با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر شاهین استهلاک و دردسرهای نگهداری کمتری دارد، کابین شکیل‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد و با ارائه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروز کنترل می‌تواند رفاه و آسایش بیشتری به دنبال داشته باشد.
در این بین محصولات دیگری نظیر ۲۰۷i صندوقدار و دنا پلاس هم وجود دارند که با پلتفرم‌های قدیمی‌ترشان از ایمنی پایین‌تری برخوردار هستند، ضمن اینکه ۲۰۷ از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) هم محدودیت زیادی دارد.

مزایا تارا

  1. ایمنی قابل قبول
  2. امکانات نسبتاً خوب
  3. پشتوانه خدماتی در سطح کشور
  4. فضای مناسب کابین

معایب تارا

  • حذف آپشن‌هایی نظیر ایربگ‌های جانبی
  • حذف سانروف و دوربین دنده‌عقب از نسخه دنده‌ای
  • ناهماهنگی در طراحی برخی قسمت‌های بدنه

قیمت تارا ایران خودرو

در پیش فروش یک ساله ایران خودرو دی ۱۴۰۰، تارا دستی با قیمت غیر قطعی و پیش پرداخت علی‌الحساب ۱۲۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 545181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.