محله؛ نقطه آغاز توسعه پایدار شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: همانگونه که در سطح شهر و مناطق شهری پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به سرانه‌ها و تراکم‌های جمعیتی، مکان یابی انواع خدمات شهری انجام می‌شود، در سطح محلات نیز باید این روند به درستی مورد توجه قرار بگیرد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محلات کوچک‌ترین واحدهای شهری است که نقش مهمی در روند توسعه شهر دارد و امروزه توسعه اجتماعی و فرهنگی حتی توسعه اقتصادی از سطح محلات مورد توجه برنامه ریزان است.

وی افزود: محلات شهری نقش مهمی در تقویت هویت اجتماعی دارد و بسته به اینکه برنامه ریزی در این سطوح تا چه اندازه دقیق انجام شود، می‌تواند نقش مؤثر و مثبت خود را بر روند توسعه شهر بگذارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: گسترش ابعاد فیزیکی شهر، افزایش میزان مهاجرت و افزایش تراکم‌ها موجب شده تا جمعیت شهر و در پی آن جمعیت محلات شهری افزایش پیدا کند و نیاز است مباحثی از جمله توزیع متناسب کاربری‌ها، تعیین مرز محلات، تراکم جمعیت و موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرد.

مؤمنی اضافه کرد: همانگونه که در سطح شهر و مناطق شهری پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به سرانه‌ها و تراکم‌های جمعیتی، مکان یابی انواع خدمات شهری انجام می‌شود، در سطح محلات نیز باید این روند را به درستی مورد توجه داد و به مرحله اجرا رساند.

وی تصریح کرد: وجود خدمات و کاربری‌های مختلف در سطوح محله‌ای و فرامحله‌ای موجب شده تا بستر مناسب برای زندگی شهروندان فراهم باشد، البته مسائل دیگر اقتصادی و اجتماعی نیز بر نحوه و کیفیت زندگی شهروندان اثرگذار است که باید در کنار سایر شاخصه‌های طراحی‎ شهری مدنظر باشد و به تمامی مسائل به صورت جامع و کلی نگریسته شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: تحقق پذیری طرح‌های شهری در سطح محلات اهمیت زیادی دارد و مستلزم مشارکت ساکنان و پیگیری آنها و همراهی مدیریت شهری برای تأمین بودجه‌ها است زیرا در بسیاری موارد سرانه‌های در نظر گرفته شده محقق نشده و یا طرح‌هایی اجرایی می‌شود که هویت محله‌ای را مخدوش می‌کند.

کد خبر 544157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.