برگزاری نمایشگاه «چهل تکه یک وجود»

نمایشگاه «چهل تکه یک وجود» کاری از مرکز آموزش و توانبخشی روزانه سالمندان رنگین کمان سپید است که در ایوان عمارت تاریخی سعدی اصفهان رونمایی شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این اثر حاصل تلاش چهل نفر از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های اصفهانی است که در سال گذشته و همزمان با روز سالمند شروع به بافت آن کردند و با حضور مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان و رئیس حوزه هنری استان اصفهان و مدیران و اعضای مرکز رنگین کمان سپید در ساختمان مرکزی حوزه هنری اصفهان رونمایی شد.

چهل تکه با ایده‌ای جذاب

احمد نوری، رئیس حوزه هنری استان اصفهان گفت: امیدوارم که زودتر کرونا از میان برود تا شاهد رونمایی‌های بیشتری از این رویدادهای هنری باشیم.

وی افزود: ایده اصلی این ماجرا برای من بسیار جذاب بود و اینکه می‌دیدم پدربزرگ‌ها نیز مانند مادربزرگ‌ها در بافت این اثر مشارکت دارند برایم اتفاق مبارکی بود.

نوری تصریح کرد: اتفاق مهمی که باید با رونمایی آثار این چنینی بیافتد این است که عموم، هنرمندان، خیرین و نیکوکاران از این ایده زیبا الگو بگیرند و بدانند می‌توان با بهره‌گیری از ایده‌های ساده و خلاق آثار هنری کاربردی و مؤثر خلق کرد.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان افزود: قرابت و نزدیکی این اثر با شب یلدا و همکاری که بر تولید یک چهل تکه ایجاد می‌شود با شعر سعدی "بنی آدم اعضای یک پیکرند" حال و هوای خاصی به این شب داده است.

وی ضمن تشکر از مرکز رنگین کمان سپید برای اهمیت دادن به سالمندان جامعه و رشد و تعالی آنان تاکید کرد: حوزه هنری استان اصفهان از خانم نوشین نفیسی مدیر هنری این اثر تقدیر و تشکر می‌نماید.

هنری از شهروندان ارشد اصفهان

ولی‌الله نصر، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ضمن تشکر از حوزه هنری استان اصفهان برای در اختیار قرار دادن مکانی جهت نمایش این اثر گفت: خوشحالم که گوشه‌ای از هنر شهروندان ارشد ما در اصفهان به نمایش در می‌آید.

وی افزود: چرا یک اثر هنری می‌تواند اثرگذار شود به خاطر عشقی است که پشت بندبند این بافتنی‌ها بوده و مانده است. از همه عزیزانی که در بافت این اثر شرکت داشتند تشکر می‌کنم. شیوع کرونا برای بسیاری از اقشار جامعه به ویژه سالمندان و معلولین اثرگذاری بیشتری داشت ولی با همین تکنیک‌ها توانستیم جمعی از آثار را گرد هم بیاوریم تا در تولید یک اثر هنری واحد نقش داشته باشند.

نصر ضمن تشکر از خانم‌ها نفیسی و هرندی زاده و از فعالیت‌های آنان در مورد سالمندان تقدیر و تشکر کرد و گفت: اصفهان و ایران به سرعت به سمت سالمندی می‌رود و در مطالعات نشان داده شده رشد سالمندی در اصفهان پرشتاب‌تر از دیگر قسمت‌های ایران است و در سی سال آینده ۳۳ درصد جمعیت اصفهان بالای ۶۰ سال می‌شود. اصفهان در کشور رتبه چهارم سالمندی را در کشور دارد و معضل آینده ما سالمندان تنها و تنهایی سالمندان است و این مشکل اگر از همین اکنون برای آن فکری نکنیم به یک بحران تبدیل می‌شود.

برگزاری نمایشگاه «چهل تکه یک وجود»

چهل تکه وام‌دار شاخصه هنر سنتی ایرانی به نام واگیر

مهدی تمیزی، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: هنرمندان جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارند و خوشبختانه در ایران هم چند سال است مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: فاصله میان هنرمند بودن و نبودن یک فاصله تار مویی است. هنرمند بودن ربطی به درس خواندن در یک رشته هنری در دانشگاه ندارد.

تمیزی تصریح کرد: دو چیز در آثار ساخته شده به دست بشر آن اثر را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند یکی اینکه تاریخ از آن اثر بگذرد و یکی پرزنت خوب آن اثر است مثل اتفاقی که اکنون در حوزه هنری در جریان است.

وی افزود: خیلی‌ها چهل تکه می‌دوزند اما اینکه چیدمان این چهل تکه و رنگهای آن چگونه باشد و اینکه برای آن یک کاتالوگ طراحی شود و در چه مکانی ارائه می‌شود و زمانش مناسبت یلدا را داشته باشد و کاربرد آن را نشان بدهد مهم است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان خاطرنشان کرد: این چهل تکه یکی از شاخه‌های هنرهای سنتی ایرانی به اسم واگیر است که خود من از استاد هوشنگ جزی زاده آموخته‌ام و سردر ورودی مهمانسرای عباسی هم دیده می‌شود.طراحی‌های کوچک و ریزی هستند که باز می‌شوند و می‌توانند تا هزاران کیلومتر ادامه یابند.

ایجاد شور و علاقه در میان سالمندان در زمان کرونا

نوشین نفیسی، مدیر هنری مرکز رنگین کمان سپید در خصوص پروژه‌های هنری این مرکز گفت: ما سه پروژه بزرگ مشارکتی داشتیم یکی پروژه درخت زندگی، یکی پروژه سیمرغ و اکنون هم پروژه چهل تکه یک وجود.

وی ادامه داد: اولین دلیلی که این پروژه را رقم زدیم شرایط ایجاد شده به خاطر کرونا بود و مجازی شدن کلاس‌های مرکز که برای سالمندان شرایط سختی را ایجاد کرد و بسیاری منفعل شدند و همین باعث شد که ما به فکر ایجاد شور و علاقه مجدد در آنان باشیم.

نفیسی از مشارکت برخی از دیگر استان‌های کشور در بافت این چهل تکه مانند تهران، یزد، کرج و شمال کشور گفت و افزود: این پروژه از ۹ مهر مصادف با روز سالمند سال ۹۹ شروع شد و از یک قطعه تا ۴۹ قطعه برای ما ارسال شد و همه سالمندان در ایجاد این اثر شریک شدند.

وی از علت انتخاب چهل‌تکه گفت و برخی از نوشته‌های سالمندان را که در زمان تولید این چهل تکه نوشته بودند قرائت کرد.

عزت عسگری، یکی از سالمندان ۸۶ ساله حاضر در جلسه بود که حس و حال خود را از مشارکت در بافت این اثر دانست.

در پایان این رونمایی، از سالمندانی که در بافت این چهل تکه نقش داشتند تقدیر شدند و حوزه هنری استان اصفهان نیز از نوشین نفیسی مدیر هنری این پروژه تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 543867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.