سه عامل اصلی برای کارآفرینی دانش‌آموزان/تربیت کارآفرینانه داشته باشیم

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: باید دانش‌آموزان را به نوعی آموزش دهیم که بتوانند فرصت‌ها را شناسایی کنند؛ سه عامل اصلی برای کارآفرین شدن آن‌ها، فرصت کارآفرینی، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی آذرکیش صبح امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه_ در مراسم افتتاحیه اولین مرکز نوآوری و کارآفرینی آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: جاری کردن اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عملیاتی کردن این اهداف راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و باید همه آحاد جامعه به آن تاکید داشته باشند و فعالیت‌ها را منطبق با آن انجام دهند.

راه‌اندازی مرکز کارآفرینی از مصادیق کار نیک است

وی با بیان اینکه عملیاتی کردن راهکارهای سند با ایجاد مراکزی مانند مرکز نوآفرینی و کارآفرینی یکی از مصادیق کارهای نیک است، افزود: محقق شدن این برنامه وابسته به علت‌های زیادی است، اول اینکه مقام معظم رهبری کارآفرینی را یک عبادت می‌داند، اگر کارآفرینی را معادل ارزش آفرینی بگیریم یعنی اینکه با این کار دانش‌آموزان خلق ارزش می‌کنند.

آذرکیش ادامه داد: ویژگی‌هایی که فرزندان در حوزه کارآفرینی دارند باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقا و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود، بنابراین لازم است مرکزی ایجاد شود که بتواند استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی کرده و در یک چرخه تعریف شده آن‌ها را شکوفا و غنی‌سازی کند.

وی تصریح کرد: در این چرخه تعریف شده می‌بینیم که شناسایی، هدایت، حمایت و توانمندسازی وجود دارد، در جامعه بسیاری از استعدادها شناسایی می‌شوند اما هدایت نمی‌شوند، بسیاری از افراد تا مرحله حمایت پیش می‌روند اما رها شده و توانمند نمی‌شوند.

ترویج فرهنگ کارآفرینی با تربیت نیروی انسانی ماهر

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه و ترویج فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی در کشور برای این است که نیروی انسانی ماهر و متناسب با نیازهای فعلی و عادی بازار کار داشته باشیم، باید در جهت ارتقای توان کارآفرینی مصوب قانون در مجلس تحت عنوان «قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور» در اولویت قرار بگیرد تا ترویج و تقویت فرهنگ کار تولید و کارآفرینی در اجتماع هدف قرار گیرد.

آذرکیش اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دینی کار و کارآفرینی ارزش تربیتی دارد. یک تفکر خلاق وقتی که به صورت گسترده استفاده شود باعث ایجاد تحول می‌شود و در این زمان نوآوری اتفاق می‌افتد و نیازمند این هستیم که فرزندان جامعه را در این حوزه قرار دهیم.

لزوم خروج از حافظه محوری و رفتن به سمت آموزش‌های مهارتی

وی تاکید کرد: سه عامل اصلی برای کارآفرین یک فرد، فرصت کارآفرینی، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین است و باید دانش‌آموزان را به نوعی آموزش دهیم که بتوانند فرصت‌ها را شناسایی کنند.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: باید استعدادهای دانش‌آموزان در محیط‌های کارآفرینانه غنی‌سازی شود، همه محیط‌های آموزشی به عنوان محیط‌های کارآفرینانه تلاش می‌کنند، رویکرد خروج از حافظه محوری و رفتن به سمت آموزش‌های مهارتی را باید مدنظر قرار دهند و مهارت‌های پایه، عمومی، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به علاقه‌مندان یاد دهند.

آذرکیش تصریح کرد: همه این مهارت‌ها به صورت ترکیبی در دوره‌های مختلف تحصیلی باید برای دانش‌آموزان وجود داشته باشد و فرد کارآفرین در محیط‌هایی مانند هنرستان‌ها برجسته‌تر می‌شود، کارآفرینی خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری، اعتماد به نفس، استقلال‌طلبی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

تریبت کارآفرینانه در راستای اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها فرزندان خود را کارآفرینانه تربیت می‌کنند، بین سه تا پنج درصد آنها به عنوان کارآفرین، اقتصاد کشور را در اختیار می‌گیرند و این دیدمان شاخص‌های جهانی کارآفرینی است، به طور یقین آموزش و تریبت کارآفرینانه در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان باید مهارت‌های ارتباطی، بازاریابی، مدیریتی، تاب‌آوری و خطرپذیری را یاد بگیرند، نوآوری و کارآفرینی این مرکز هم برای همین منظور است و با راه‌اندازی این مرکز در استان اصفهان می‌توانیم در مسیر ترویج فرهنگ کارآفرینی گام برداریم.

آذرکیش خاطرنشان کرد: یک گام بسیار محکم در استان اصفهان برای راه‌اندازی این مرکز برداشته شده است، اول اینکه فضای اختصاص داده شده برخوردار از ویژگی بسیار خوب بوده و موقعیت مکانی آن هم مناسب است و امیدوارم اخبار خوبی از خلاقیت دانش‌آموزان اصفهان در این مرکز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این گام جدی و محکم با همکاری همه دستگاه‌ها به وقوع خواهد پیوست، راهکار ۶.۶ سند تحول بیان می‌کند ایجاد شبکه‌ای محیط‌های یادگیری مانند پژوهش‌سراها، حوزه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز کارآفرینی و سایر مراکز مشابه برای ایجاد یک تعامل اثربخش با مدرسه است.

یادگیری مادام‌العمر مورد تاکید است

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این مرکز قابلیت ایجاد این تعامل اثربخش را برای همه دوره‌های تحصیلی دارد، و به طور اختصاصی در دوره دوم متوسطه بر اساس سیاست‌های تعریف شده کلی اشتغال در نقش جامع علمی کشور، تنوع و تعدد رشته‌ها برای پاسخ دهی به نیازهای جامع خواهد بود. در دنیای پر تغییر کنونی رمز ماندگاری خلاقیت و نوآوری است.

آذرکیش اضافه کرد: اگر بخواهیم در این دنیای پر تغییر دانش‌آموزان حضور مستمر و مؤثری را داشته باشند باید مهارت قابل پرورش را در آن‌ها ایجاد کنیم، در قانون نظام جامعه آموزش تربیتی و مهارتی فنی و حرفه‌ای هم تاکید بر یادگیری مادام‌العمر دارد.

معلمان مهره‌های اصلی توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی

وی تصریح کرد: همواره همه افراد نیاز دارند به طور مرتب همگام با تغییرات تکنولوژی و ورود فناوری‌های جدید آموزش‌ها را به‌روزرسانی کنند و این مرکز قابلیت‌های ویژه‌ای دارد بخشی از جامعه مخاطبان آن معلمان بوده و معلمان مهره‌های اصلی توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت در جامعه هستند.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از چالش‌هایی که در این زمان نظام‌های آموزشی دنیا با آن دست به گریبان هستند، چالش مدیریت یادگیری است، تنوع فضاهای آموزشی نظارت بر یادگیری را سخت کرده است.

آذرکیش افزود: ویژگی‌های معلمان کارآفرین مهارت حل مسئله، خلاقیت و انجام کار تیمی و داشتن مهارت‌های آموزشی است، باید این مهارت‌ها را در این نوع مراکز کارآفرینی با برنامه‌ریزی دنبال کنیم. کارآفرینی یک رویکرد مهم در سند تحول آموزش و پرورش است و سیاست‌های جامع علمی کشور بر ارتقای کارآفرینی تاکید دارد.

تربیت کارآفرینانه و نتیجه‌های کارآفرینانه

وی اظهار کرد: تربیت کارآفرینانه برای ایجاد رفتار کارآفرینانه در فرزندان است، تربیت کارآفرینانه برای منجر شدن به نتیجه‌های کارآفرینانه است و نظام‌های آموزشی دنیا تاکید بر خلاقیت و نوآوری است.

آذرکیش اظهار کرد: در واقع راهکار ۶.۶ تنوع بخشی محیط‌های یادگیری را بیان می‌کند، راهکار ۶.۵ تنظیم و اجرای برنامه‌های جامعه کارآفرین و مهارت‌آموزی را تکلیف می‌کند و راهکار ۱۸.۵ خلاقیت و نوآوری را در بین مربیان، معلمان و دانش‌آموزان ترویج می‌دهد.

لزوم رشد خلاقیت دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول، تربیت دانش آموختگانی خلاق، مقتصد، کارآفرین، خداجو و مسئولیت‌پذیر را کنار هم قرار می‌دهد و ناظر بر اصل جامعیت و یکپارچگی و توجه متوازن به ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت است.

آذرکیش تاکید کرد: مأموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش جامعیت، یکپارچگی و توجه متوازن به همین ساحت‌های شش‌گانه است؛ توسعه این نوع مراکز در استان‌ها از جمله خراسان و اصفهان برای رشد مهارت آموزی و خلاقیت دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری است.

کد خبر 541373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.