وجود موانع خدمتی پرستاران در بیمارستان‌ها/ یکسان‌سازی حقوق مطالبه پرستاران است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: در حال حاضر در بخش رفع موانع خدمتی عواملی باعث می‌شود که این برنامه در بیمارستان‌ها اتفاق نیفتد، در واقع پرستار از سطح پیشگیری و مراحل درمان تا بازتوانی می‌تواند مؤثر باشد، اما عواملی مانع از ارائه این خدمات می‌شود.

شیما صفازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت هفته پرستار در خصوص خدمات کادر پرستاری، اظهار کرد: خدمات کادر پرستاری شامل همکار پرستار، اتاق عمل، بیهوشی، فوریت‌های پزشکی بسیار چشم گیر است و همه دنیا در پاندمی کرونا متوجه شدند که مراقبت بر درمان مقدم است.

مراقبت‌های پرستاری و حیات بیمار در کرونا

وی اضافه کرد: در دوران کرونا درمان‌ها متعددی مورد آزمون و خطا قرار گرفت که آنچه ماندگار شد و توانست حیات بیمار را در بخش‌ها عمومی و آی سی یو حفظ کند مراقبت‌های پرستاری بود، شعار امسال پرستاری تحت عنوان «پرستاری تأمین حقوق مردم، رفع موانع خدمتی و ارتقای سلامت جامعه» است که هر سه رکن این شعار معنا و مفهوم خاصی دارد.

عضو هیئت علمی گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: نسبت پرستار به تخت به طور متوسط در دنیا دو و نیم پرستار در ازای هر تخت است و در کشورهای اروپایی به پنج الی ۹ پرستار به نسبت تعداد تخت افزایش پیدا می‌کند، این نسبت در ایران حدود ۹ دهم است و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عددی نزدیک به یک است.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوئیم تأمین حقوق مردم، یعنی باید هدف این باشد که با افزایش پرستاران و استخدام بیشتر، مردم بتوانند سریع‌ترین و با کیفیت‌ترین خدمت عادلانه همراه با علم روز را با حداقل قیمت دریافت کنند.

وجود موانع خدمتی برای پرستاران در بیمارستان‌ها

صفازاده تصریح کرد: در حال حاضر در بخش رفع موانع خدمتی، عواملی باعث می‌شود این برنامه در بیمارستان‌ها اتفاق نیفتد، در واقع پرستار از سطح پیشگیری و مراحل درمان و بازتوانی می‌تواند مؤثر باشد و عواملی مانع از ارائه این خدمت می‌شود.

وی گفت: باید در سیستم بهداشتی در سطح پیشگیری پرستاران برای آنها ردیف و پست سازمانی بیشتری تعریف شود در بحران کرونا به این نتیجه رسیدند که اگر با ارائه آموزش به مردم پیشگیری بیشتری انجام داده و آنها را به واکسیناسیون تشویق کنند در کنترل بیماری موفق‌تر هستند همان طور که سایر کشورها به این امر پرداخته‌اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبود پرستار در معاونت‌های بهداشتی چشمگیر است، باید به دنبال این برنامه باشیم که برای پرستاران پست‌هایی ایجاد کنیم تا تعداد بیشتری در حوزه بهداشت استخدام شوند و بتوانند به امر پیشگیری، آموزش و برنامه مراقبت در منزل برسند.

لزوم افزایش نسبت پرستار به تخت در بیمارستان‌ها

وی افزود: باید در بیمارستان‌ها هم بتوانیم نسبت پرستار به تخت را در کل کشور افزایش دهیم و تلاش وزارت بهداشت و درمان هم مبنی بر این بوده و سازمان نظام پرستاری نیز همین مطالبه را دارد و می‌خواهد به حق مردم توجه بیشتری داشته باشد و در کنار آن حق پرستار را هم در نظر بگیرد.

صفازاده اظهار کرد: در بخش استخدام و سیستم بهداشت و درمان نیز یکی دیگر از موانع خدمتی پرستاران این بوده که بتوانند نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهند و بحث یکسان‌سازی حقوق نیز از دیگر مطالبات مهم است، در حال حاضر پرستاران با رابطه‌های استخدامی و ارتباط‌های سازمانی متفاوت در حال ارائه خدمت هستند.

پرستاران ۸۹ روزه ارزیابی شدند / هنوز استخدام نیستند

وی تاکید کرد: پرستار رسمی، پیمانی، پرستار تبصره سه، طرح، شرکتی و ۸۹ روزه را در بحران کرونا داریم، پرستارانی که به مدت ۸۹ روز در پاندمی کرونا با آنها برای فعالیت کاری قرارداد بسته می‌شود، در حال حاضر در دو سال اخیر این پرستاران از لحاظ کیفیت خدمت پرستاران ارزیابی شدند، اما هنوز جذب سیستم نشده و به صورت شرکتی استخدام نیستند.

عضو هیئت علمی گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: بحث‌های مالی این مشکل را به وجود آورده البته وزارت بهداشت و درمان تاکید بر این موضوع دارد و نامه اخیری هم به معاونت توسعه ارسال شد که هیچ دانشگاهی حق جذب پرستار را ندارد، در سال گذشته یک آزمون استخدامی برگزار شد و مراحل جذب این استخدام در حال انجام است، اما تعداد پرستار استخدام شده کفاف کمبود بیمارستان‌ها را نمی‌دهد و خواهان افزایش ظرفیت استخدام و جذب بیشتر نیروهای پرستار هستیم.

کد خبر 540999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.