روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون + تاریخچه و خواص درمانی، شخصیت و روانشناسی

آبی بین طیف رنگی سبز و بنفش قرار دارد. این رنگ با طیف رنگی زیاد در درمان سرماخوردگی، بهبود سرطان، رفع بیماری های پوستی و کنترل اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از آن در دکوراسیون داخلی محبوب و مفید است.

به گزارش ایمنا، یکی از عواملی که در طراحی دکوراسیون خانه باید مورد استفاده قرار بگیرد، روانشناسی رنگ‌ها است. این روانشناسی به افراد در ایجاد آرامش و رفع بیماری‌ها کمک بسیاری می‌کند. رنگ آبی یکی از پر طرفدار ترین رنگ‌های اصلی است که به فرد در افزایش کارایی مغز و سلامت جسمانی کمک بسیاری می‌کند و تأثیر بسیار زیادی بر شخصیت کودکان دارد.

تاریخچه رنگ آبی

بر اساس تاریخچه رنگ آبی، رنگ‌های لاجوردی، زمردی، سرمه‌ای و مصری از دسته طیف رنگی این رنگ اصلی محسوب می‌شوند. ویلیام گلدستون اولین دانشمندی بود که در زمینه واژه آبی به تحقیق پرداخت. این دانشمند بریتانیایی و دانشمندان پس از آن هم نتوانستند برای رنگ آبی و سبز واژه‌ای قابل تشخیص پیدا کنند. علاوه بر آن، رایلی یکی از فیزیکدانان انگلیسی است که علت رنگ آبی آسمان را پراکندگی دانست و سال‌های بعد این نظریه را انیشتین تأیید کرد. بر اساس این گفته علت رنگ آبی آسمان، طول موج کم رنگ آبی است که موجب می‌شود نور خورشید و مولکول‌های موجود در هوا به راحتی از آن عبور کنند.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون + تاریخچه و خواص درمانی، شخصیت و روانشناسی

خواص شفا بخش رنگ آبی

آبی مانند دیگر رنگ‌ها دارای خواص بسیاری برای انسان است بنابراین درباره نحوه استفاده از آن در دکوراسیون منزل باید اطلاع رسانی شود. رنگ آبی مسکن بسیار قوی محسوب می‌شود. همچنین این رنگ برای کسانی که فشار خون بالا دارند و مضطرب هستند سودمند است. گفته می‌شود سرماخوردگی، سرطان‌ها، بیماری‌های اعصاب، روماتیسم، گرفتگی رگ‌های بدن و ناراحتی‌های پوستی از جمله مواردی است که با رنگ آبی بهبود می‌یابد. این رنگ در درمان یبوست و بیماری‌های گوارشی و همچنین انواع تب‌ها بسیار مفید است.

موارد استفاده از رنگ آبی

رنگ آبی نماد صلح و پاکی است. این رنگ آرامش عجیبی در عین پویایی به انسان منتقل می‌کند. علاوه بر آن در سازمان ملل متحد از این رنگ به عنوان نمادی از صلح استفاده شده است. رنگ آبی عزت نفس فرد را افزایش می‌دهد و موجب آرامش انسان می‌شود و خستگی را از تن می زداید. همچنین در طراحی ظروف مواد شوینده از این رنگ به بیان پاکی استفاده شده است. علاوه بر آن از این رنگ به دلیل سردی و عظمت در استخرها نیز استفاده می‌کنند. نور آبی پشه‌ها را به خود نزدیک می‌کند بنابراین از دستگاه‌هایی دارای نور آبی برای از بین بردن آنها در محل زندگی استفاده می‌شود. در اتاق عمل، جواهرات، سالن‌های بدنسازی و چشم زخم از این رنگ می‌توان بهره برد.

روانشناسی شخصیتی رنگ آبی

افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، معمولاً عاشق صلح، فعال، پویا، دوستدار آب و طبیعت و با آرامش هستند. این افراد علاقه مند به ماجراهای احساسی، عاطفی و عاشقانه در زندگی خود هستند و با دیگران روابط خیلی خوبی دارند. شخصیت‌های آبی مایل هستند که به دیگران کمک کنند و دایره دوستی وسیعی برای خود تشکیل دهند. این افراد بسیار صادق، قابل اعتماد، وفادار، مسئولیت پذیر و احساسی به نظر می‌آیند.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون + تاریخچه و خواص درمانی، شخصیت و روانشناسی

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی برای اتاق کار بسیار مناسب است اما بهتر است که این رنگ به همراه رنگ زرد در دکوراسیون قرار گیرد. آبی تیره برای اتاق خواب توصیه شده اما در کل بهتر است که این رنگ را با دیگر رنگ‌ها انتخاب کرد چرا که آرامش قوی این رنگ موجب افسردگی می‌شود.

انواع و طیف رنگی رنگ آبی

آبی از رنگ‌های دارای طیف وسیع است که هر کدام نماد خاصی را به خود اختصاص داده‌اند. آبی روشن، آبی آسمانی، آبی فیروزه‌ای، دریایی، یشمی، کبریتی، آسمانی سیر، مایل به بنفش، لجنی، نیلی، سرمه‌ای، کاربنی، نفتی، لاجوردی، مصری و سرمه‌ای از رنگ‌های موجود در طیف رنگی این رنگ اصلی به شمار می‌روند.

تأثیر رنگ آبی بر بدن انسان

رنگ آبی دارای خاصیت فعال کنندگی است. این رنگ به انسان هیجان و پویایی می‌بخشد بنابراین از دسته رنگ‌هایی است که بر درجه حرارت بدن و هورمون‌ها مؤثر است. این رنگ باعث می‌شود که کارایی مغز انسان افزایش پیدا کند و خواب آلودگی فرد را کاهش می‌دهد.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون + تاریخچه و خواص درمانی، شخصیت و روانشناسی

مضرات استفاده از رنگ آبی

آبی یک رنگ بسیار ایده آل است اما استفاده افراطی از این رنگ می‌تواند به انسان آسیب وارد کند. این رنگ آرامش زیادی به افراد منتقل می‌کند و گاهی برای افراد مبتلا به افسردگی مضر است. علاوه بر آن بهتر است که از این رنگ برای انسان‌هایی که اشتهای چندانی به میل غذا ندارند، استفاده نشود.

کد خبر 540751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.