۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
علائم بروز حمله آسم چیست؟

علائم بروز حمله آسم شامل تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه و تنفس سریع می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر فرد مبتلا به بیماری آسم تجربه خاص خود را دارد و علائم مخصوص به خود را تجربه می‌کند. البته بعضی از علائم این بیماری مانند درد قفسه سینه در میان بیشتر افراد مبتلا به آسم مشترک است. بیماری آسم زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی که هوا را به ریه‌ها منتقل می‌کند، باریک و متورم می‌شوند و ممکن است شروع به تولید مخاط اضافی کنند. زمانی که افراد محرک‌هایی مانند گرده گل، گرد و غبار، هوای خشک، پوست مرده و جدا شده حیوانات خانگی یا دود استنشاق می‌کنند راه‌های هوایی بیشتر متورم می‌شود و ماهیچه‌های اطراف آن نیز سفت می‌شود؛ بنابراین نفس کشیدن دشوار می‌شود و خطر بروز حملات آسمی نیز افزایش پیدا می‌کند. این وضعیت غیر قابل برگشت است و تنها از طریق درمان‌های خاص قابل کنترل است.

چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض حمله شدید آسم قرار می‌گیرند؟

حمله خفیف آسم را می‌توان به راحتی در منزل از طریق افشانه، اسپری آسم یا نبولایزر کنترل کرد، فقط افرادی که به حملات شدید آسم مبتلا می‌شوند باید در بیمارستان بستری شوند. حملات شدید آسم در میان افرادی که به مشکلات قفسه سینه، آسم مزمن، برونشیت مزمن، COPD دچار هستند و افراد سیگاری شایع است، در صورتی که افراد دیگر زمانی که در معرض عوامل تحریک کننده قرار بگیرند یک یا دو بار در سال به حملات شدید آسم مبتلا می‌شوند. در ادامه به بررسی علائم رایج حمله آسم می‌پردازیم:

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از اولین علائم آسم است و زمانی رخ می‌دهد که راه‌های هوایی ملتهب و باریک می‌شود، در این صورت نمی‌تواند مقدار مورد نیاز اکسیژن را به ریه‌ها منتقل کند. بنابراین فرد دچار احساس تنگی نفس می‌شود.

خس‌خس سینه

التهاب مجاری تنفسی در طول حمله آسم باعث می‌شود اکسیژن مورد نیاز ریه‌ها تأمین نشود؛ در این صورت فرد هنگام نفس کشیدن متوجه صدای خس‌خس سینه می‌شود. به نظر می‌رسد که احتمال بروز خس‌خس سینه اوایل ابتلاء به حملات آسمی بیشتر است، معمولاً این صدا به هنگام سرفه کردن و نفس کشیدن ایجاد می‌شود.

سرفه

محرک‌هایی مانند گرد و غبار، دود و گرده گیاهان باعث بروز حمله آسم می‌شود؛ ورود این ذرات کوچک به مجاری هوایی فرد باعث تحریک و التهاب مجاری تنفسی می‌شود. عوامل محرک آسم، اعصاب را تحریک می‌کند و به مغز سیگنال می‌دهد تا ماهیچه‌های قفسه سینه و شکم هوا را از طریق سرفه از ریه‌ها خارج کنند. متخصصان معتقدند که همه افراد مبتلا به آسم سرفه را تجربه نمی‌کنند و فقط دچار تنگی نفس و خس‌خس سینه می‌شوند.

تنفس سریع

تنگی نفس ناشی از آسم باعث می‌شود فرد سریع‌تر نفس بکشد، مشکلی که به دلیل خروج کامل هوا از ریه‌ها به صورت خودکار به وجود می‌آید باعث می‌شود فرد با سرعت بیشتری نفس بکشد. معمولاً فرد هنگام تنفس سریع دچار خس‌خس سینه نیز می‌شود.

کد خبر 539591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.